2012-08-25, 05:08
Medlem
mcJOckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnimalThemuppet
Nej precis har ett par år kvar innan jag får tala om det "öppet"
men tror inte så många bryr sig idags läget om muskö.... jag har arbetat för MUST och muskö är en piss i nilen av informationen jag sitter på...

Såpass. Då fick vi förklaring till att FM klagar över bristen på kompetent personal.
Citera
2012-08-25, 06:21
Medlem
WalterSullivans avatar
Citat:
Nej precis har ett par år kvar innan jag får tala om det "öppet"
men tror inte så många bryr sig idags läget om muskö.... jag har arbetat för MUST och muskö är en piss i nilen av informationen jag sitter på...

Du insinuerar att det finns ännu värre militärbaser i Sverige? kom igen berätta för fan! du är anonym på flashback
Citera
2012-08-25, 06:26
Medlem
Citat:
kan garantera att Mona inte har gjort något sådant för bara några år sedan så utbildades brandmän innom försvaret på denna anlägning ... flera år sedan muskö var hemlighetsbelagt ... helt onödig tråd detta .... den var dock väldigt aktiv under andra världskriget

Citat:
Ursprungligen postat av Glasstarta
Öh, jaha. Vilka är dina källor då? Det kan knappast vara hemlighetsstämplad information, eftersom att någon med tillgång till det knappast skulle sitta och läcka det på nätet, framförallt inte gratis.

Svenska flottan har haft verksamhet i Hårsfjärdsområdet i åtminstone de senaste 400 åren.
Under WW2 torde verksamheten bedrivits dels vid (fd) Berga örlogskolor, Märsgarns sund, Gålöbasen samt Älvsnabben. Idag är väl huvuddelen av flottans verksamhet flyttad till Karlskrona.

Det var ju i Märsgarns sund som jagarna sprang i luften 1941.

Idag är det främst civil verksamhet i Djupskåraberget.
Citera
2012-08-25, 08:44
Medlem
TomSellecks avatar
Här är antagligen båten i fråga, i videon som är en säljspitch för företaget som bygger båten ser man hur de tar sig in på Musköbasen.

http://www.youtube.com/watch?v=Ny8Fp...layer_embedded
Citera
2012-08-25, 09:04
Medlem
Första sökträffen på googles bildresultat på m a zaman verkar ju visa båten i fråga.
http://www.google.com/search?hl=sv&q...JsKh4gSurIDABg
Citera
2012-08-25, 09:46
Medlem
Conchordss avatar
Kanonerna på muskö är fortfarande riktade mot öst, rätt häftigt.

Var ett tag sen jag var där nu, men det finns väl lite sjöbevakare kvar där ute ?
Citera
2012-08-25, 09:59
Medlem
mormorhawks avatar
Jag har vart inne där, rätt coolt.. Hade typ övervakning utav Östersjön där inne
Citera
2012-08-25, 10:12
Medlem
Jaha, nu är den klar. Levererade något paket ibland till nått ställe som delvis tillverkade lyxbåtar i väldigt begränsade upplagor, för lite drygt två år sedan. Någon gång jag var där levererade jag ett paket som kunden öppnade på plats, vilket visade sig innehålla någon sorts katalog över yachten de skulle bygga. Jag har för mig att han nämnde att det skulle ta lite drygt två år eller så att bygga klart den, så det verkar som att de är klara nu! Jag har för mig att han nämnde att den kostade 500 miljoner, vilket vid tidpunkten redan var betalt av deras kund (två år sedan och inget jag brydde mig särskilt mycket om när jag kokade inombords över att behövt åka ut på ö-helvetet för att leverera en jävla katalog).
Citera
2012-08-25, 10:28
Medlem
Vi övernattade ett par dagar på Muskö under vår slutövning. Inget speciellt med det.
Citera
2012-08-25, 10:32
Medlem
VonObens avatar
Been there, done that. Enligt mig är anläggniningen lika imponerande som man tror, och det hör till ovanligheterna.

Den var aktiv när jag var där.
Citera
2012-08-25, 10:58
Medlem
riffkins avatar
Tufft ställe! trodde inte det fanns något sånt här i Sverige! Man har ju hört från kompisar som gjort lumpen att det skall finnas underjordiska städer och sånt men jag har alltid varit skeptisk.

En kompis påstod att det fanns underjordisk bas i närheten av Göteborg, kanske 5-10 mil ovanför där de testar vapen/gadgets de köpt från USA t.ex. Han pratade om att Sverige var väldigt bra utrustade om det skulle bli krig.
Citera
2012-08-25, 11:18
Medlem
NoggerTattoos avatar
Ojoj, coolt ... fast detta är ju inget nytt för någon allmänbildad person inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in