• 1
  • 2
2012-08-25, 00:07
Medlem
showdowns avatar
Kortfattat: kollar på hus till blivande familj. Norrort. Vill bo stort så Danderyd/Täby inte aktuellt, för dyrt.
Pendling mm inga problem, dock orolig över det mångkulturella och knarkare. Vill inte utsätta kommande barn för något av dessa.
Funkar Åkersberga? Hört mkt skit om samhället, men det kanske finns mer "skyddade" områden? Vilkavrekommenderas, och varför?
Citera
2012-08-25, 00:24
Medlem
"vill inte utsätta kommande barn för detta" öh. Vi bor i sverige, lycka till med det du! Spelar ingen roll vart du bor längre.

österskär är isf finast, det ända action som händer där är väl om en ko rymmer eller så.
Senast redigerad av friteradbanan 2012-08-25 kl. 00:33.
Citera
2012-08-25, 00:49
Medlem
Åkersberga är rena oskulden mot Täby.
Vet många som bott åratal där utan problem även om dem innehar överfallslarm som alla med lite kapital...
Citera
2012-08-25, 01:48
Medlem
intebadsalts avatar
Åkersberga är ett bra område. Har fina skolor,bra sport anläggningar. Det ända problemet jag ser att det ligger så jävla långt ut. Men det är som UltraMind skrev Åkersberga är rena oskulden jämfört med täby.
Citera
2012-08-25, 04:51
Medlem
DoraFs avatar
Åkersberga har lite dålig klang, men är faktiskt ett bra område. Den finaste delen av Åkesrberga är som andra skrivit Österskär.
Det är sant att Åkersberga ligger lite avigt och långt från Stockholms centrum, men det uppvägs av att bostadspriserna med stockholmsmått mätt är rimliga.
Det man ska tänka på är om man använder kollektivtrafik så är det Roslagsbanan och bussar som gäller. Roslagsbanan är som bekant smalspårig och omodern, vilket betyder att den inte går efter tidtabell på vintrarna utan lite som den vill Å andra sidan är Roslagsbanan rätt mysig på somrarna .
Citera
2012-08-25, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Åkersberga har lite dålig klang, men är faktiskt ett bra område. Den finaste delen av Åkesrberga är som andra skrivit Österskär.
Det är sant att Åkersberga ligger lite avigt och långt från Stockholms centrum, men det uppvägs av att bostadspriserna med stockholmsmått mätt är rimliga.
Det man ska tänka på är om man använder kollektivtrafik så är det Roslagsbanan och bussar som gäller. Roslagsbanan är som bekant smalspårig och omodern, vilket betyder att den inte går efter tidtabell på vintrarna utan lite som den vill Å andra sidan är Roslagsbanan rätt mysig på somrarna .

Fast ska man titta på driftsäkerheten så är det väl så här: Roslagsbanan, du kommer fram även vintertid, även om det ibland kan vara förseningar pga enkelspåret. Pendeln oftast kommer du ju fram, men ibland blir ALLT inställt.

Ser man på Åkersberga så är det väl som vilken typisk svensk mindre kommun som helst, inget att egentligen reagera på i någon riktning. Många säger ju att det är oroligt etc, men det är inget man skulle märka av som Svensson (precis som i alla andra kommuner).

Roslagsbanan är på väg att få dubbelspår en större del utav sträckan (även om jag har svårt att förstå varför man inte övergår till normalspår och dubbelt). Nya tåg är på gång om jag förstått det rätt också.
Citera
2012-08-25, 10:05
Medlem
showdowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UltraMind
Åkersberga är rena oskulden mot Täby.
Vet många som bott åratal där utan problem även om dem innehar överfallslarm som alla med lite kapital...

Är det verkligen så? Jag har förstått, genom polare som känner en polis, att det är mycket knarkhandel som pågår i Åkersberga, och en massa ungdomar som dras till centrum. Samt att det finns ett par "mini maffias" bestående av invandrar kids och wt, som langar och för liv...

Österskär har jag förstått är fint, hur är Margretelund?
Någon som kan ranka de olika områdena?

Edit:
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=5123976

Edit2:
http://arkiv.mitti.se:4711/2011/21/s...24-A-005-A.pdf

Som exempel på problemen
Senast redigerad av showdown 2012-08-25 kl. 10:12.
Citera
2012-08-25, 10:15
Medlem
showdowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF

Ser dåliga kommunikationer som ett plus bara, vill inte ha mina ungar hänga vid en tunnelbaneuppgång med annat slödder.
Sedan, som du skriver, så får man en fin stor villa för samma pris som ett sketet radhus i annan ort. Dock är priserna i Österskär i stil med dem i t ex Täby.
Citera
2012-08-25, 10:18
Medlem
showdowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av friteradbanan
"vill inte utsätta kommande barn för detta" öh. Vi bor i sverige, lycka till med det du! Spelar ingen roll vart du bor längre.

österskär är isf finast, det ända action som händer där är väl om en ko rymmer eller så.

Ja, tyvärr har du- mer eller mindre rätt, men det finns några guldkorn kvar, t ex vissa delar av Bromma (Äppelviken, Nockeby osv). Vem bygger Sveriges första Gated Community? Jag skulle köpa direkt!!
Citera
2012-08-25, 19:56
Medlem
LottaSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av showdown

Jag har en kompis som bodde i Margretelund och baserat på vad han berättat och de gånger som jag har besökt honom så tycker jag att det är ett riktigt lugnt och bra område. Klart att alla har sina fula fiskar men det området han bodde i hade enbart lugna medelklassfamiljer och han har aldrig nämnt att det skulle ha hänt något dåligt/irriterande där.

De övriga områdena har jag ingen aning om.
Citera
2012-08-25, 20:31
Medlem
Citat:
Är det verkligen så? Jag har förstått, genom polare som känner en polis, att det är mycket knarkhandel som pågår i Åkersberga, och en massa ungdomar som dras till centrum. Samt att det finns ett par "mini maffias" bestående av invandrar kids och wt, som langar och för liv...

Edit:
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=5123976

Edit2:
http://arkiv.mitti.se:4711/2011/21/s...24-A-005-A.pdf

Som exempel på problemen

Att ungdomar dras till centrum är ju inte något unikt för Åkersberga, utan snarare ett fenomen som hänger ihop med att lämpliga platser att vistas saknas för människor i den åldern.

Säg vilket samhälle som saknar ungdomar i centrum samt en viss knarkhandel? Sen utifrån dina länkar så är det väl Österskär samt övriga "fina" områden med villor man ska undvika om man vill slippa ifrån knarket?

Citat:
Ser dåliga kommunikationer som ett plus bara, vill inte ha mina ungar hänga vid en tunnelbaneuppgång med annat slödder.
Sedan, som du skriver, så får man en fin stor villa för samma pris som ett sketet radhus i annan ort. Dock är priserna i Österskär i stil med dem i t ex Täby.

Precis den diskussionen fanns ju i Täby tidigare, den har numera svängt rejält när man märker bristande kapacitet till Stockholm.

Österskär har något som stora delar utav Täby saknar, närheten till vattnet Därav uppblåsta priser.

Citat:
Ja, tyvärr har du- mer eller mindre rätt, men det finns några guldkorn kvar, t ex vissa delar av Bromma (Äppelviken, Nockeby osv). Vem bygger Sveriges första Gated Community? Jag skulle köpa direkt!!

Vi har väl redan flertalet gated communities i den mening att man informellt stänger ute utomstående?

Citat:
Ursprungligen postat av LottaS
Jag har en kompis som bodde i Margretelund och baserat på vad han berättat och de gånger som jag har besökt honom så tycker jag att det är ett riktigt lugnt och bra område. Klart att alla har sina fula fiskar men det området han bodde i hade enbart lugna medelklassfamiljer och han har aldrig nämnt att det skulle ha hänt något dåligt/irriterande där.

De övriga områdena har jag ingen aning om.

Det här är nog den bästa beskrivningen jag läst i tråden. Vill man så hittar man problem överallt. Men överlag så är ju svenska orter både säkra och trygga för alla. Sen är det områden man vill undvika så är det systembolag samt krogstråk (oavsett om stan har 2000 eller 500 000 invånare). Jfr, Stureplan/Slussen och Medborgarplatsen är ju de platser med flest våldsbrott i Stockholm
Citera
2012-08-25, 21:37
Medlem
DennisOlofs avatar
Den dagen då roslagsbanan är tvåspårig och allt är planfria korsningar och även gångtrafikanter går över tågen (eller under), typ bro, tunnel. Då kommer det funka bra mycket bättre än pendeltågen, med tanke på att roslagsbanan mer eller mindre renoveras då det byggs om.

Så snart är det omvänt, roslagsbanan funkar, pendeltågen INTE.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in