• 1
  • 2
2012-08-24, 19:40
Medlem
Clabbehalas avatar
God kväll kära Flashback!

Ikväll gäller det, det är min första natt jag arbetar, någonsin. Jag är en såkallad "nattreceptionist" på ett hotell i stockholms skärgård, mitt jobb är i stort sett att finnas tillgänglig för ev. Inkommande gäster men framförallt att städa, dammsuga och förbereda inför morgondagens konferenser. Listan är lång.

Anledningen till att jag gör denna tråd är att jag känner mig orolig, orolig att jag inte ska klara av att göra allt som ska göras, jag är den ända på hotellet som är vaken och beskrivningen jag fått för arbetet har inte direkt varit detaljrik. Om jag inte får allt gjort rätt så är det konferensgästerna som får en dålig lokal och jag får backning..

Jag har två frågor:
Innan detta jobbade jag på golfbanan / som vakmästare sedan början av juli, detta känns som ett mycket större ansvar, för jag försöka prata om en högre lön? 91kr/h för tillfället. (utan ob) eftersom detta innebär så mycket mer ansvar.

Har ni något tips på vad jag ska göra om jag börjar bli trött / må dåligt? Jag har inte vänt på dtgnet än eftersom jag har arbetat som vanligt på dagtid tills igår.. Kan tillägga att jag får sparken om jag somnar eller inte gör det jag ska.

MVH
En vilsen nattarbetare
Citera
2012-08-24, 19:47
Medlem
onionzs avatar
Först och främst, grattis till ett nytt jobb!

Ett tips är att ladda upp med lite ÄTBART, köp dig en Swebar (går på ca 12:- på Konsum), kan vara räddande att ha något i magen när man börjar känna sig lite pömsig.

Men egentligen, vad kan gå fel? Jag är 99% säker att du bara nojar upp dig i onödan, det är ju inte direkt något JÄTTESVÅRT att pyssla och fixa med diverse lokaler och ta emot gäster, så länge du är trevlig så kommer du långt!

Skulle du nu göra bort dig och t.ex. tappa bort ett namn eller dylikt så ska du _INTE_ notera INTE bete dig så seriöst och be om ursäkt 100 gånger om till personen i fråga. Charma dom då, berätta att det är din första natt och att du inte riktigt kommit in i rollen ännu, självklart skall du be om ursäkt, men med charmen i ögat - inte stå med ångest och be om ursäkt 100 gånger.

Lycka till!
Citera
2012-08-24, 19:48
Medlem
Får du 91kr/h för att arbeta natt? Då skulle jag suttit mig på en stol och läst en tidning och inte svarat på tilltal ens om en gäst skulle tillfråga mig något eftersom det inte ingår i dessa 91kr kan du hälsa din arbetsgivare!

Det sista kanske var att ta i, men du bör inte göra många knop för den där låga lönen
Citera
2012-08-24, 19:52
Medlem
onionzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av birdsong
Får du 91kr/h för att arbeta natt? Då skulle jag suttit mig på en stol och läst en tidning och inte svarat på tilltal ens om en gäst skulle tillfråga mig något eftersom det inte ingår i dessa 91kr kan du hälsa din arbetsgivare!

Det sista kanske var att ta i, men du bör inte göra många knop för den där låga lönen

Vi vet ju faktiskt inte hur gammal TS är..?
Citera
2012-08-24, 19:58
Medlem
Clabbehalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av birdsong

Jag vet inte exakt hur mycket jag får i OB men det är inte inräknat somsagt, dock så brukar OBn inte vara så hög inom hotell & restaurang branchen
Dock är jag så jävla feg när det kommer till en löneförhandling eftersom jag känner mig som ett svin som vill ha högre lön efter knappa två månader på arbetet, men vad vet jag? Mina vänner säger också att jag ska be om högre lön

Jag är 20 år.
Citera
2012-08-24, 19:59
Medlem
Ett jobb är alltid ett jobb i mina ögon, dock så håller jag med om att 91 kronor för ett nattjobb är fruktansvärt dåligt betalt.

Men de låter ju ändå rätt chill för den som.. tjaa gillar att strosa runt.

Men det är väl bara att bocka av sysslorna så gott som det går, helst så fort du kan, det hade jag gjort i alla fall. Hade också tagit med mig en laptop o dragit ut på tiden. För jag antar att om du dammsuger osv. tills allt är färdigt så kan du sitta där och ha de gott? : )
Citera
2012-08-24, 20:01
Medlem
Clabbehalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WcLasT
Ett jobb är alltid ett jobb i mina ögon, dock så håller jag med om att 91 kronor för ett nattjobb är fruktansvärt dåligt betalt.

Men de låter ju ändå rätt chill för den som.. tjaa gillar att strosa runt.

Men det är väl bara att bocka av sysslorna så gott som det går, helst så fort du kan, det hade jag gjort i alla fall. Hade också tagit med mig en laptop o dragit ut på tiden. För jag antar att om du dammsuger osv. tills allt är färdigt så kan du sitta där och ha de gott? : )

Absolut! Tur att jag har en relativt lung första helg eftersom att hotellet är abonnerat för bröllop över helgen så att rummen ska bara städas av, sedan ska jag förbereda de för konferenser på söndag.
Kanske borde prata med chefen om min lönesituation..
Citera
2012-08-24, 20:07
Medlem
onionzs avatar
Var glad att du ens har ett jobb, och en ganska dugligt ett.. Somliga sitter och söker jobb som galningar utan framgång, fan vad greedy allt folk är nuförtiden...
Citera
2012-08-24, 20:29
Medlem
Blaze.s avatar
Menar du att du jobbar första gången och får lön eller har du aldrig jobbat/pryat<praoat>(stavning) genom skolan någon gång? Några meriter måste du ju ha om du är 20 år mena jag. 90 i timmen är väldigt lite. Ut och leta, visa dig på plats och hela den biten.
Citera
2012-08-24, 20:39
Medlem
Citat:
Obekväm arbetstid

Du ska ha tillägg på lönen när du arbetar obekväma arbetstider, OB- ersättning

Fr.o.m. 1/6-12
Måndag - fredag, kl. 20.00 - 06.00 19.80 kr
Lördag, kl. 16.00 - 06.00 19.80 kr
Söndag, kl. 06.00 - 06.00 19.80 kr
Alla dagar, kl. 01.00 - 06.00 37.20 kr * (19.80 kr + 17.40 kr)

(*ob-ersättning vid nattarbete gäller ej personal som stadigvarande arbetar nattjänst i hotellreception och huvudsakligen har sin arbetstid mellan kl. 00.00-07.00)

http://www.hrf.net/din-lon

Du får mindre än minimilön eller så är du bara nitton år (länken ovan)
Citera
2012-08-24, 20:57
Medlem
Clabbehalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blaze.
Menar du att du jobbar första gången och får lön eller har du aldrig jobbat/pryat<praoat>(stavning) genom skolan någon gång? Några meriter måste du ju ha om du är 20 år mena jag. 90 i timmen är väldigt lite. Ut och leta, visa dig på plats och hela den biten.

Det är första gången jag arbetar natt, detta är mitt första, mer stabila och seriösa arbete jag haft.
Citera
2012-08-24, 20:59
Medlem
Clabbehalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tom.jones
http://www.hrf.net/din-lon

Du får mindre än minimilön eller så är du bara nitton år (länken ovan)

Då ska jag absolut ta upp detta med arbetsgivaren när han kommer på söndag igen, nu känns det inte bra att jag kanske blivit blåst på min lön, trots att det är ett stort och seriöst hotell..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in