• 2
  • 3
2012-08-24, 22:19
Citat:
Ursprungligen postat av BF_Sweden
Det kan ju vara så, som någon skrev tidigare i tråden, att ens inställning förändras och är en annan när man är 80 år, även om jag tvivlar på det. Jag har liknande tankar som TS och har haft det sen tjugoårsåldern (är över 40 nu). På senare tid har jag ändå märkt att jag ibland reagerar annorlunda på tanken om att försvinna, annorlunda på så sätt att jag har lättare att förlika med med tanken om att man en dag är borta från jorden, livet och universum. Men detta tillstånd är sällsynt än så länge men när man börjar närma sig 85-årsåldern så är man förhoppningsvis mer redo än nu

Jag brukar trösta mig själv med att tänka att de som inte är livrädda för döden inte inser att de lever...det kanske inte är sant, men men...

Här är ett litet låttips, "Old and Wise": http://www.youtube.com/watch?v=NLtFsiOFn-4

Jag vill till viss del lämna ett avtryck, innan jag dör.
Jag är inte speciellt viktigt.
http://www.youtube.com/watch?v=fhNrq...eature=related
Men det ordnar sig....
Citera
2012-08-24, 23:52
Medlem
Okaj.. så, livet (vilket du är) har utvecklats under åtminstone flera miljarder år, från big bang till nu, och så kommer det hela att fortsätta utvecklas miljarder år till. Ständigt byter livet form och ständigt upplever sig självt från miljarder miljarder miljarder olika perspektiv, SAMTIDIGT. Så när den upplevelsepunkts-organism du för tillfället är slutar uppleva genom den strukturen så kommer energin att vara del utav utvecklingen av andra upplevande livs-strukturer. Tänk dg en klump modellera vilken representerar livet som utvecklar sig självt till massa oförståeligt komplicerade former som är så avancerade att den kan uppleva sig självt genom massa olika sinnen.

Du behöver inte oroa dig för att allting ska bli svart, eftersom det inte är en upplevelse. Det hela är bara livet som ständigt upplever sig självt från mijarder mijarder olika ständigt föränderliga perspektiv utan avbrott. Sedan så finns det ju 6-7 miljarder människor på jorden också, och våra upplevelser; irritation, synen av en datorskärm, lukten av blommor, vind mot ansiktet, andning, stolthet, osv osv, är väll nog inte alltför olika. Så de upplevelser du inte vill ska försvinna kommer att fortsätta existera överallt även efter den upplevelse-punkt-struktur som du är har övergått till andra strukturer.

Och om alla upplevande strukturer skulle fallera och livet inte skulle uppleva sig själv i ett par miljarder år så hade denna mijardårs-långa period gått förbi oupplevt.

Blev lite flummigt där mot slutet men vad jag försöker peka mot är den högst troliga realiteten att livet ständigt upplever sig självt från mijardtals olika perspektiv, hela tiden. Ständigt upplevelser i nuet och om det skulle ske totala avbrott i upplevelsespektrumet så hade denna period inte ens märkts..
Citera
2012-08-25, 00:08
Medlem
BeeGeesnoses avatar
Hade också en period när jag tänkte på döden som fan. Vill också uppleva framtiden i
ett längre perspektiv, så intressant.

Men tänk vad mycket som hänt under den perioden du lever i nu.

Du har varit med om millennieskiftet, rätt efter Industrialiseringen, tillräckligt långt
bak för att njuta av en massa komfort som bara en generation bak inte fanns.
Internet, stort framsteg. Du föddes i Sverige, antagligen ett av de allra bästa länderna
att få födas i, tänk på vad mycket fundament skit andra människor måste dras med i vardagen.

Du föddes! En jävla konkurrens bland spermierna Och föddes som man dessutom?! Host.

Och att du inte vill bli gammal, många blir ju inte det heller, och sen så kommer du
tänka annorlunda när du blir äldre, hjärnan ändras.
Senast redigerad av BeeGeesnose 2012-08-25 kl. 00:10.
Citera
2012-08-25, 00:13
Medlem
<nej jag är inte rädd för just det, nej
och jag har förlorat min far, min älskade sen 25 år,och massor av mina husdjur senast igår dog min gamla kisse för att hans liv var slut.Så är livet det är inte farligt men det är väldigt sorgligt.
Senast redigerad av Zigga 2012-08-25 kl. 00:18.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in