2012-08-24, 17:43
Medlem
Henixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heis
Släkting kanske kan ta över sålänge?

Bara om de delat hushåll eller hyresvärden går med på det.

För övrigt så har TS mellan 9-14 dagar på sig att vidta rättelse efter det att hyresvärden kommer på att TS hyr ut olovligt i andra hand.
Citera
2012-08-24, 18:05
Medlem
elgecys avatar
Tack för kloka svar.

Min hyresvärd är en sniken, girig, arrogant man som bara väntar på att lägenheter i detta hus ska sägas upp så han själv kan få sälja kontrakten vidare. Så att tala "snällt" med honom och försöka medla fram en längre uthyrningstid är dessvärre inte aktuellt.

Att byta lägenheten till en lägenhet i min nya studiestad skulle såklart också vara ett vettigt alternativ, det som tar emot där är att jag tyvärr har en betalningsanmärkning och därmed förmodligen har svårt att bli antagen som ny hyresgäst vid ett byte. Någon som vet om fastighetsägare ibland ser mellan fingrarna och antar en hyresgäst trots betalningsanmärkning?
Citera
2012-08-24, 18:25
Medlem
Kringgå lagen genom att du säger att du hyr ut ett rum men tar betalt för hela lägenheten säg till personen som du hyr ut till läget och allt så löser det sig
Citera
2012-08-24, 19:17
Medlem
Dharmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elgecy
Tyvärr finns utbildningen inte på distans. Jag får helt enkelt säga upp kontraktet (som jag dessutom köpt). Det här var bland det tråkigaste och mest sorgliga jag varit med om..

Du menar alltså att du har köpt en bostadsrätt?

För ingen är väl så dum så att man betalar pengar för en hyresrätt?

Det är dessutom kontraproduktivt eftersom folk tjänar en massa pengar på saker en annan människa äger (fastighetsägaren)
Citera
2012-08-24, 19:18
Medlem
Dharmas avatar
Citat:
Tack för kloka svar.

Min hyresvärd är en sniken, girig, arrogant man som bara väntar på att lägenheter i detta hus ska sägas upp så han själv kan få sälja kontrakten vidare. Så att tala "snällt" med honom och försöka medla fram en längre uthyrningstid är dessvärre inte aktuellt.

Att byta lägenheten till en lägenhet i min nya studiestad skulle såklart också vara ett vettigt alternativ, det som tar emot där är att jag tyvärr har en betalningsanmärkning och därmed förmodligen har svårt att bli antagen som ny hyresgäst vid ett byte. Någon som vet om fastighetsägare ibland ser mellan fingrarna och antar en hyresgäst trots betalningsanmärkning?

Det är pga personer som du som fastighetsägare fortsätter kunna "sälja" sina lägenheter.

Om ingen köper lägenheter så finns det ingen marknad att sälja dom
Citera
2012-08-24, 19:59
Medlem
Henixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaKo-Dome
Kringgå lagen genom att du säger att du hyr ut ett rum men tar betalt för hela lägenheten säg till personen som du hyr ut till läget och allt så löser det sig

Så länge man inte bor själv i bostaden räknas det som en andrahandsuthyrning.
Citera
2012-08-24, 20:01
Medlem
Henixs avatar
Citat:
Tack för kloka svar.

Varför begär du inte bara pengarna av hyresvärden? Det han gjort är brottslig och du har rätt till pengarna tillbaka samt behålla kontraktet eftersom det är ett förstahandskontrakt.

Om du har någon som går i borgen för dig brukar många fastighetsägare acceptera en person som hyresgäst.
Citera
2012-08-24, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dharma
Det är pga personer som du som fastighetsägare fortsätter kunna "sälja" sina lägenheter.

Vi pratar om en lägenhet i Stockholm, inte en hyresrätt i Flen.

Vill man inte vänta i ca 14 år i kö utan behöver en lgh direkt så har man inte så mkt val
Citera
2012-08-24, 21:04
Medlem
Citat:
Tack för kloka svar.

Byt lägenheten och be din nuvarande värd
om referenser, så löser det sig nog.. Lycka till
Citera
2012-08-24, 21:17
Medlem
elgecys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henix
Varför begär du inte bara pengarna av hyresvärden? Det han gjort är brottslig och du har rätt till pengarna tillbaka samt behålla kontraktet eftersom det är ett förstahandskontrakt.

Om du har någon som går i borgen för dig brukar många fastighetsägare acceptera en person som hyresgäst.

Köpte kontraktet av tidigare hyresgäst, lång historia.
Citera
2012-08-24, 21:19
Medlem
elgecys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dharma

Jag är medveten om att jag tyvärr bidrar till bostadsproblematiken och det är inget jag är särskilt stolt över. Men jag hade pengarna och var tvungen att ha någonstans att bo. I det stora hela ligger det slutliga ansvaret inte hos mig, utan hos politikerna som skapat denna marknad från första början. Men som sagt jag är medveten om att jag knappast för marknaden åt rätt håll, och det skäms jag till mycket för, men inte tillräckligt för att vara hemlös.
Citera
2012-11-01, 00:55
Medlem
elgecys avatar
Bumpar mitt eget ämne:

Jag behöver vägledning av människor med adekvat insikt i ämnet.

Om jag då låt säga, skriver ett officiellt inneboendekontrakt med personen som egentlig mening ska hyra min lägenhet olovligt i andra hand, vad kan fastighetsägaren egentligen backa upp sina påståenden om att jag hyr ut lägenheten olovligt på då? Jag pratar juridiska termer. Är man inte även enligt fastighetslagen oskyldig till motsatsen bevisats? Hur ska min fastighetsägare bevisa att jag hyrt ut min hyreslägenhet olovligt? Jag är beredd att ta detta vidare och vill veta hur jag ska kunna argumentera för min vinst i domstol.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in