Citat:
Ursprungligen postat av elgecy
Jag är rädd för att jag kanske måste chansa och göra något dumt; det vill säga hyra ut min lägenhet i andra hand svart, utan godkännande från hyresvärd. Detta pgr. av att man som högst tydligen (talat med hyresgästföreningen) endast får hyra ut sin hyresrätt i max 1 år, och mina studier är på 4,5 år. Jag vill verkligen inte förlora mitt förstahandskontrakt i huvudstan pgr. av att jag ska studera på annan ort, så leker med tanken att som sagt hyra ut lägenheten utan godkännande.
Nu till frågan; på vilka grunder kan man bli åtalad för detta? Det känns som det kan bli väldigt svårt för hyresvärden att bevisa? Hur lätt/svårt är det att åka fast för något sådant?
Ett bra sätt för en hyresvärd att ta reda på det är ju så klart att kolla var du är folkbokförd eller får din post eftersänd. Det tillsammans med att någon annan, vars namn nu också står på dörren, öppnar varje gång de knackar på lär ju vara ganska talande. Det kräver en bra häva med lögner för att inte det ska verka lite väl misstänksamt. Hur bra tror du att din nya svart-hyresgäst är på att ljuga? Det är i yttersta fall kvaliteten på dennes lögner som avgör om du vräks eller ej.
Du blir inte "åtalad" det som händer är att du omedelbart har förverkat hyresrätten med nästan omedelbar varsel. Din hyresvärd meddelar dig att du förverkat rätten till bostaden. Hyresvärden kan också ansöka hos kronofogdemyndigheten om avhysning vilket sker om du inte flyttar snabbt nog själv.
Du kan bestrida Kronofogdens krav och det blir då en prövning i tingsrätten istället innan du vräks.
Har du dock tur bryr sig inte hyresvärden och du och din hyresgäst får bo kvar utan problem i 4,5 år.
Det är inte lag på att hyresvärden inte får lov att medge andrahandsuthyrning i 4,5 år, denne kanske är snäll...