2012-08-24, 13:38
Medlem
är det här ån ny regel eller?
tidigare har det varit fullt ok att läsa en högskoleutbildning på annan ort och behålla sitt förstahandskontrakt.

men det är ofta så att hyresvärden inte beviljar mer än 1 år i taget. sedan får man begära förlängning och kanske visa upp ett intyg på att man fortfarande pluggar.
sen kan det också handla om under hur lång tid. i ditt fall skulle jag säga att det är på gränsen. men det är till syvende och sist hyresnämnden som bestämmer om det är ok eller inte.

ett tips kan vara att inte tala om att du tänker studera i alla de där åren utan att du helt enkelt ansöker om 1 år i taget. så kan de inte direkt försöka sig på att säga att det är för lång tid eftersom 1 år inte är en för lång tid.
Citera
2012-08-24, 13:49
Medlem
Perriss avatar
Ursäkta att jag klampar in med okunnighet, vet inte riktigt hur det fungerar det här men vill väcka tanken. Skulle inte en möjlig utväg vara att göra någon typ av lägenhetsbyte, för att på så vis kunna byta tillbaka till en lägenhet i Stockholm efter studierna. "Värdet" borde ju behållas något sånär eftersom en bra lägenhet i Stockholm borde vara "värd" en sjujävla paradvåning i vilken annan ort som helst.

/perris
Citera
2012-08-24, 13:58
Medlem
upsteppers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elgecy
Tyvärr finns utbildningen inte på distans. Jag får helt enkelt säga upp kontraktet (som jag dessutom köpt). Det här var bland det tråkigaste och mest sorgliga jag varit med om..

Ge inte upp så lätt, varför skall du inte få hyra ut i andra hand? Studier på annan ort
är en av de saker som bör medföra att du får hyra ut i andra hand.
12 kap Jordabalken, paragraferna 39-40 tycker jag du skall läsa.
Tror och hoppas att allt skall lösa sej på bästa sätt för dej.
Citera
2012-08-24, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 25TaLife
Om ts bor i Sverige så bör ju huvudstaden innebära Stockholm.
Jag som tänkte fel Tänkte mer som main city och inte capital city
Citera
2012-08-24, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av upstepper
Ge inte upp så lätt, varför skall du inte få hyra ut i andra hand? Studier på annan ort
är en av de saker som bör medföra att du får hyra ut i andra hand.
12 kap Jordabalken, paragraferna 39-40 tycker jag du skall läsa.
Tror och hoppas att allt skall lösa sej på bästa sätt för dej.

Visst är studier en anledning att få hyra ut i andra hand men även på detta finns det begränsningar.

Hyresnämnden är de som beslutar om hyresgästen och hyresvärden inte kommer överens.

http://www.hyresnamnden.se/Hyra-i-andra-hand/Forutsattningar/

Citat:
Hur länge får man hyra ut?

Hyresnämnden lämnar i regel inte tillstånd för längre tid än ett år åt gången. Om hyresvärden inte går med på fortsatt uthyrning kan förstahandshyresgästen söka nytt tillstånd hos hyresnämnden. Vid speciella förhållanden, till exempel vid en längre utlandstjänstgöring, kan dock tillstånd ges för hela tjänstgöringstiden. I regel lämnar nämnden inte tillstånd för längre tid än tre år sammanlagt.

Börja med ett år, det borde inte vara några som helst problem. Säg att du inte vill kasta bort lägenheten om det skiter sig på studierna. Kör vidare sen år för år. Har du tur så kanske du får behålla lägenheten hela tiden. Vid lite mindre tur kanske du blir av med den efter 2-3 år men då har du ändå säkerheten under dessa år om du skulle tröttna på studierna.

Att hyra ut svart och utan hyresvärdens godkännande i 4.5 år utan att bli av med lägenheten är nog mer riskabelt. Då kan du bli av med lägenheten snabbt och skulle du studierna skita sig så står du där utan lägenhet.
Citera
2012-08-24, 15:14
Medlem
Men varför säga upp kontraktet ?
OM nu du skulle bli avslöjad med att hyra ut utan tillstånd
så är det enda som händer att du blir av med kontraktet.
Så inget att förlora på att försöka !
Citera
2012-08-24, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psykpanos
Men varför säga upp kontraktet ?
OM nu du skulle bli avslöjad med att hyra ut utan tillstånd
så är det enda som händer att du blir av med kontraktet.
Så inget att förlora på att försöka !

Nej, något åtal lär det inte bli.

Risken när man hyr ut i andra hand utan tillstånd är att man blir av med lägenheten. Nått mer riskerar man inte.

Tycker dock fortfarande det är bättre att ansöka om andrahnadsuthyrning pga studier på annan ort.

Då kan du lagligen hålla kvar i lägenheten i 1-3 år, kanske tom hela studieperioden. Skulle det skita sig efter 2 år så kan man ju gå över till att hyra ut svart, då förlorar man inget.

Vore ju tråkigt att hyra ut svart och sedan bli av med lägenheten efter 6 månader och nästa månad märka att man tröttnat helt på studierna.
Citera
2012-08-24, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Nej, något åtal lär det inte bli.

Risken när man hyr ut i andra hand utan tillstånd är att man blir av med lägenheten. Nått mer riskerar man inte.

Tycker dock fortfarande det är bättre att ansöka om andrahnadsuthyrning pga studier på annan ort.

Då kan du lagligen hålla kvar i lägenheten i 1-3 år, kanske tom hela studieperioden. Skulle det skita sig efter 2 år så kan man ju gå över till att hyra ut svart, då förlorar man inget.

Vore ju tråkigt att hyra ut svart och sedan bli av med lägenheten efter 6 månader och nästa månad märka att man tröttnat helt på studierna.

Min tanke är att om du först ansöker och får avslag på att hyra ut,
så har föreningen ett litet extra öga på dig, men det har de inte på samma sätt
ifall du inte ens ansökt, och eftersom TS var inne på att rakt av bara säga upp sig
så tyckte jag att det onödiga i det behövde påtalas ^^

edit:
såg nu att TS tyckte det skulle bli för bökigt med folkbokföringen,
men det är inget besvärligt i det, bara att eftersända posten.
Det måste iofs förnyas och betalas till Posten,
men är knappast vare sig ett stort problem eller en stor kostnad.
Inga risker att brev blir försenade pga att andrahandshyresgästen
slarvar med din post är det heller, eftersom den aldrig delas ut där utan bara
skickas vidare direkt.
Senast redigerad av psykpanos 2012-08-24 kl. 16:18.
Citera
2012-08-24, 16:37
Medlem
Citat:
Tyvärr finns utbildningen inte på distans. Jag får helt enkelt säga upp kontraktet (som jag dessutom köpt).

1. Du har köpt - kontraktet - alltså är det ett svartkontrakt?
(såg att folk pratade om att det ev. var en bostadsrätt).

Gör så här:

be om tillstånd. studier på annan ort är inga problem. hyr ut ett år.
innan det nya året, be om tillstånd att förlänga. säkert inga problem det heller.
-> fortsätt så till du är i hamn.

alt hyr ut det första året, och sedan kör en "fuling".

din inställning förstår jag inte mycket av. och nej, du kan inte bli åtalad, i värsta hand tappa ditt förstahandskontrakt.
Citera
2012-08-24, 16:47
Medlem
Citat:
Tyvärr finns utbildningen inte på distans. Jag får helt enkelt säga upp kontraktet (som jag dessutom köpt). Det här var bland det tråkigaste och mest sorgliga jag varit med om..

Är du smart så byter du din lägenhet till en som ligger i staden där du ska plugga.

Du sitter ju på en guldgruva! Hur tänker du när du säger att du ska säga upp den?

Du får ju nästan vilken lägenhet du vill för ett förstahandskontrakt i Sthlm
Citera
2012-08-24, 17:06
Medlem
MindreModigMans avatar
Tala med hyresvärden, inte hyresgästföreningen.
Jag fick hyra ut min lgh i 2ahand i 4 år då jag pluggade, tro rinte att de är omöjliga om du lägger fram det på ett bra sätt.

Annars är ju byte mot en riktigt bra lya i staden du ska plugga i att föredra - du behöver ju någonstans att bo där också, eller hur?
Citera
2012-08-24, 17:40
Medlem
heiss avatar
Släkting kanske kan ta över sålänge?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in