2005-03-23, 21:49
Medlem
Nemesis1s avatar
Egentligen kan det ju inte finnas ngon dumhet, utan bara brist p intelligens... Man kan vara helt utan intelligens, dvs inte tnka alls, men ngon negativ intelligens finns inte... Det r ju samma sak med kyla, det finns ingen negativ vrme, det gr inte att underskrida den absoluta nollpunkten...
Citera
2005-03-23, 21:56
Medlem
Makehastes avatar
ppet ml hr...
Citera
2005-03-23, 22:04
Medlem
Lutass avatar
....
Citera
2005-03-23, 22:06
Medlem
Lutass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1
Egentligen kan det ju inte finnas ngon dumhet, utan bara brist p intelligens... Man kan vara helt utan intelligens, dvs inte tnka alls, men ngon negativ intelligens finns inte... Det r ju samma sak med kyla, det finns ingen negativ vrme, det gr inte att underskrida den absoluta nollpunkten...
Men likfan r det kallt nr temperaturen r lg, precis som en person r dum nr intelligensen r lg... Att ngon r dum betyder vl att ngon har brist p just intelligens?
Citera
2005-03-24, 02:28
Medlem
Djvulens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1

Frnekar du okunnigheten? Det finns ingen okunnighet, alla kan allt. S lnge du pstr det kan jag inte vederlgga dig p ngot annat stt ( tror jag ) n med motfrgan: hur vet du det?

Men om du argumenterar fr det r det en "rimlig" position.
Jag kan rekommendera - om nu nn bryr sig - en lttlst liten dialog som behandlar detta mne: Euthydemos ( finns p svenska i Stolpes versttning ).

Jag r trtt p filosofin och vi lra knna "det bttre och smre"

ed. Det gr att rikta in sin forskning p mer pragmatiska spr.
Citera
2005-03-25, 16:49
Medlem
Dumhet = brist p intelligens.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här