2005-03-23, 21:49
Medlem
Nemesis1s avatar
Egentligen kan det ju inte finnas någon dumhet, utan bara brist på intelligens... Man kan vara helt utan intelligens, dvs inte tänka alls, men någon negativ intelligens finns inte... Det är ju samma sak med kyla, det finns ingen negativ värme, det går inte att underskrida den absoluta nollpunkten...
Citera
2005-03-23, 21:56
Medlem
Makehastes avatar
Öppet mål här...
Citera
2005-03-23, 22:04
Medlem
Lutass avatar
....
Citera
2005-03-23, 22:06
Medlem
Lutass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1
Egentligen kan det ju inte finnas någon dumhet, utan bara brist på intelligens... Man kan vara helt utan intelligens, dvs inte tänka alls, men någon negativ intelligens finns inte... Det är ju samma sak med kyla, det finns ingen negativ värme, det går inte att underskrida den absoluta nollpunkten...
Men likfan är det kallt när temperaturen är låg, precis som en person är dum när intelligensen är låg... Att någon är dum betyder väl att någon har brist på just intelligens?
Citera
2005-03-24, 02:28
Medlem
Djävulens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1

Förnekar du okunnigheten? Det finns ingen okunnighet, alla kan allt. Så länge du påstår det kan jag inte vederlägga dig på något annat sätt ( tror jag ) än med motfrågan: hur vet du det?

Men om du argumenterar för det är det en "rimlig" position.
Jag kan rekommendera - om nu nån bryr sig - en lättläst liten dialog som behandlar detta ämne: Euthydemos ( finns på svenska i Stolpes översättning ).

Jag är tröött på filosofin och vi lära känna "det bättre och sämre"

ed. Det går att rikta in sin forskning på mer pragmatiska spår.
Citera
2005-03-25, 16:49
Medlem
Dumhet = brist på intelligens.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här