Flashback bygger pepparkakshus!
2012-08-23, 23:33
Medlem
Hej

Tänkte öppna ett sparkonto till ett syskonbarn. Tänkte sätta in 5000 kr var 5:e år fram tills det fyller 18 år. Blir alltså 18.000 kr.

Nu är jag otroligt skeptisk till allt vad heter fonder, aktier och andra möjligheter då jag tycker det innebär en risk.

Kikade lite på Swedbank vilket är min bank. Och där finns det fast räntekonto med bindningstid 5 år och 3% ränta. Öppnar jag kontot idag och sätter in de första 5000 kr så ska de då vad jag förstår, med 3% ränta ha ökat till 5150 kr om 1 år. Hur mycket skatt och avgifter dras av dessa 150 kr?

Sista fråga: ett räntekonto med 3%, stiger det ungefär med samma takt som inflationen så att 5000 kr är värd lika mycket om 5 år?
Citera
2012-08-23, 23:43
Medlem
Håller väldigt mycket på med aktier och fonder. Men kan rekommendera att du bara sätter in dem på ett vanligt sparkonto, så slipper du huvudvärken som kommer senare
Citera
2012-08-23, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 16266
Håller väldigt mycket på med aktier och fonder. Men kan rekommendera att du bara sätter in dem på ett vanligt sparkonto, så slipper du huvudvärken som kommer senare

Varför ska jag få huvudvärk?
Citera
2012-08-23, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cumulus
Varför ska jag få huvudvärk?
Avgifter varje år. Samt en schablonskatt också (ny lag sedan januari 2012). Sedan är skillnaden mellan sparkonto och räntefond inte så stora, så avgifterna samt schablonskatten kommer dra ner det lite.
Citera
2012-08-24, 03:19
Medlem
larvenfs avatar
Spara på eget konto båda summorna = more proffit, hamnar du ekonomi kris så cashar du ut annars så delar du summan på 2 och ger?
Citera
2012-08-24, 07:15
Medlem
Goto10s avatar
Inkomst av kapital beskattas med 30%. För varje hundring i ränta får du behålla 70 kr.
Riksbankens inflationsmål är 2+/-1 %. Dvs, inflationen ska ligga mellan 1 och 3 %. Just nu ligger den under 1%.
Det finns räntekonton som ger mer än 3%, speciellt om du vill låsa pengarna ett tag. Kika gärna på några alternativ.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in