2012-08-23, 23:14
Medlem
Hej!

Jobbar på en restaurang och fick ansvar för lunchen tills morgondagen (till drygt 30-40 pers). Hade en massa köttfärs över och gjorde därför i ordning en lasagne (klar ca 20.00). Tanken är att denna ska gräddas under morgondagen runt 10.00, men när jag var påväg hem slog det mig: Kan verkligen pastaplattorna (torkade) ligga där i smeten under natten utan att tappa kvalitet?

Tips hur jag kan lösa detta så bra som möjligt under morgondagen mottages, så att jag kan sova gott inatt. Tänkte att den kanske bara behöver gräddas under lite kortare tid, då pastan redan sugit åt sig vätska. Eller är den beyond repair?

Tack på förhand!
Citera
2012-08-23, 23:33
Medlem
DartFrogs avatar
Torra pastaplattor i?
Inte blancherad eller snabbkokta så de blir mjuka?

Om du har lagt i dem torra så lär det bara bli bättre om de får suga åt sig lite vätska o mjukna under natten...
Citera
2012-08-23, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DartFrog
Torra pastaplattor i?
Inte blancherad eller snabbkokta så de blir mjuka?

Om du har lagt i dem torra så lär det bara bli bättre om de får suga åt sig lite vätska o mjukna under natten...

Nej, körde såna "vanliga" torkade pastaplattor från barilla. Tack för ett lugnande svar, fick nåt skräckscenario att de skulle lösas upp under natten till en oigenkännlig massa och att jag inte skulle kunna servera någon lunch...
Citera
2012-08-23, 23:39
Medlem
DartFrogs avatar
Haha, nä det tror jag inte!
Sökte runt lite o många kör de tydligen torra i, så e tydligen ok.
Du får skriva imorrn hur den vart...

Edit: Mod kan ju flytta tråden dit den hör
Senast redigerad av DartFrog 2012-08-23 kl. 23:43.
Citera
2012-08-24, 05:43
Medlem
Ha ha - vilken rolig frågeställning ... Asså - det du har gjort kallas ju mise en place!

Jag jobbar också på restaurang och det gäller ju att hela tiden ligga steget före. Vi förbereder lunch hela tiden för 200-300 personer. Och då är det självklart att morgondagens lunch är förberedd innan vi går hem. Det är alltså inga som helst problem för dig att grädda din goda lasagne idag!
Citera
2012-08-26, 08:47
Medlem
banquets avatar
Hur blev resultatet?

Till nästa gång hade jag gräddat lasagnen dagen innan och sedan värmt upp den dagen efter. Det vet jag åtminstone att det blir bra (och enligt mig godare än en nylagad lasagne).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in