2014-10-25, 12:22
Medlem
theRulerOfBethoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djupfrys
Det här tycker jag är en mycket avvägd och sansad analys över presstödet.

http://www.som.gu.se/digitalAssets/1375/1375059_435-446-wadbring--presst--det.pdf

Jag har följt denna tråd noga men inte postat särskilt mycket då det finns andra medlemmar som tillför allt jag finner väsentligt och jag gläds med er andra över medihusens avtagande inflytande på vårt samhälle. Men en viktig fråga som jag vill ta upp är hur vi skall få public service ner på knä. En majoritet av medborgarna vill inte, vågar inte eller känner inte till villkoren för tv-licens och hur man undviker den och betalar därför denna avgift och som belöning erhåller vänsterextremistisk propaganda.

Hur skall vi arbeta för att ändra lagstiftningen så att tv-licensen försvinner, alternativt förmedlar en större bredd av åsikter och värderingar?

Public service i dess nuvarande form sitter inte alls så säkert som man kanske kan tro. Licenssystemet kommer bara att kunna upprätthållas så länge människor köper tv-apparater. Även om tv som medium även det kommer gå samma väg som tidningarna så kommer fortfarande en stor del av befolkningen att se en fördel i att köpa själva prylen. Detta då den ger större bildskärm än vanliga datorer och då den är ett ganska socialt medium att samla familjen/vännerna kring.

På sikt lär dock även denna pryl fasas ut, lite på samma sätt som att unga människor numera sällan köper fasta telefoner (för egen del skulle jag aldrig komma på tanken att köpa tv) och det känns som att steget inte är jättestort tills dess att datorerna mer eller mindre kommer att ersätta tv helt, vi ser ju hur priserna hela tiden går ner och skärmstorleken bör inte vara ett oöverkomligt problem. När detta händer är licenssystemet i dess nuvarande form dödsdömt.

Public service räddning lär dock ligga i att politikerna inte kommer att låta sin propagandaapparat dö hur som helst och kommer sannolikt att ändra på lagstiftningen för att rädda dem. De har då ett par olika alternativ att göra detta på. Antingen att gör att nytt försök att tvinga alla människor med datorer (läs mobiltelefoner) att betala licens. Detta lär bli svårt eftersom högsta domstolen nyligen slog fast att man inte får tolka lagen på det sättet, så i så fall behöver lagen skrivas om i grunden. Jag tror inte att detta kommer ske, dels eftersom lagen redan från början är föråldrad och eftersom det främst är vänsterblocket som är intresserade av en sådan lagändring, och de lär få svårt att motivera för sina väljare att de vill införa en lag som slår extra hårt mot fattiga och ensamstående människor.

Ett annat alternativ skulle kunna vara att lägga på en dold kostnad för alla som köper mobil / bredbandsabonnemang eller motsvarande (eller exempelvis att licensbelägga alla bostäder med bredbandsuttag och sedan tvinga alla lägenheter att ha detta), men även detta skulle bli svårt att driva igenom eftersom de knappast skulle lyckas dölja den kostnaden och att det av samma skäl som ovan skulle bli impopulärt att straffa fattiga och ensamstående på ett så explicit sätt.

Det som återstår blir då att lägga det på skatten som en ytterligare utgiftspost under kulturdepartementet (vilket jag tror kommer hända), vilket innebär en nagel i ögat på public service. De kommer då inte längre kunna låtsas att de är oberoende utan tvingas erkänna öppet att de är statens och politikernas megafon istället för dess granskare. Dessutom lär det bli svårt för politikerna att motivera för folket varför de både ska skattefinansiera både public service och presstöd till de ordinarie tidningarna. Public service lär även förlora mycket av sin särställning när detta sker. De blir bara en utgiftspost i mängden i skattebudgeten (om än ovanligt stor).
Citera
2014-10-25, 12:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Klimatflykting
Vuxna människor får faktiskt själva betala för den förströelse de önskar.

Helt riktigt, att Public service inte behövs märks redan. Eftersom de är långt ifrån den neutralitet de själva påstår sig ha, så borde skräpet stängas ner och göra om helt.

Allmän information kan tvingas på de kanaler som vill sända och de får försörja sig bäst de vill på tittare. Inga tittare, ingen kanal.
Citera
2014-10-25, 12:37
Medlem
kallingars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hippie
Jag tycker det vore synd om det lades ned i sin nuvarande form. Vi har en mycket bra press i Sverige jämfört med andra länder.
Då tänker jag inte på kvällspressen som i det mesta är skräp och har så varit sedan slutet av 80-talet.

Utveckla gärna detta. Sverige hade en hyggligt bra press för 15 år sedan. Visst fanns det en vänsteragenda redan då jag kunde störa mig på i vissa fall men produkten var ändå bra och jag prenumererade på svd och dn lite blandat.

Idag är det en regel att produkterna raffsats ihop - varje gång det skrivs om saker jag är rätt insatt i så ser man hur risigt artikeln är gjord. Journalisten har skummat wiki kanske.. Det är väl inte konstigt med tanke på hur lite resurser tidningarna har men hur kan du säga att det är bra press?

En annan aspekt som ofta lyfts av tidningskramarna är värdet för demokratin. Belys gärna några aktuella exempel där media granskar. Visst hittade man en del på några low ranking sd medlemmar men samtidigt hittar man i gammelmedia ingenting graverande på tex fi. Detta trots att ett så extremt parti givetvis har en hel del individer med tveksam bakgrund. Nymedia som fria tider hittade ju en del intressant .. Med kanske en hundradel så mycket resurser som expressen. Är inte fria tiders verk en demokratigärning?

Visst finns det fortfarande bra media men den hittar man inte i sverige. Däremot kan vi som konsumentrr söka oss till källorna av det svenska journalister lägger den mesta av sin tid - sk rewrites av artiklar i andra medier. Tex economist och guardian brukar ju plankas flitigt av våra kära joirnalister.
Citera
2014-10-25, 13:59
Bannlyst
En kommande krasch av bostadsbubblan med påföljande finanskris borde skynda på tidningsdöden ytterligare kan man tycka. Hur tror ni branschen påverkas av ett dylikt scenario.
Citera
2014-10-25, 14:19
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grottmongo101
En kommande krasch av bostadsbubblan med påföljande finanskris borde skynda på tidningsdöden ytterligare kan man tycka. Hur tror ni branschen påverkas av ett dylikt scenario.
Om hushållen drabbas av detta så ligger nog en ev. dagstidningsprenumeration löst till, med tanke på hur dyrt det har blivit.
Citera
2014-10-25, 17:18
Medlem
El Capitanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kallingar
Utveckla gärna detta. Sverige hade en hyggligt bra press för 15 år sedan. Visst fanns det en vänsteragenda redan då jag kunde störa mig på i vissa fall men produkten var ändå bra och jag prenumererade på svd och dn lite blandat.

Idag är det en regel att produkterna raffsats ihop - varje gång det skrivs om saker jag är rätt insatt i så ser man hur risigt artikeln är gjord. Journalisten har skummat wiki kanske.. Det är väl inte konstigt med tanke på hur lite resurser tidningarna har men hur kan du säga att det är bra press?

En annan aspekt som ofta lyfts av tidningskramarna är värdet för demokratin. Belys gärna några aktuella exempel där media granskar. Visst hittade man en del på några low ranking sd medlemmar men samtidigt hittar man i gammelmedia ingenting graverande på tex fi. Detta trots att ett så extremt parti givetvis har en hel del individer med tveksam bakgrund. Nymedia som fria tider hittade ju en del intressant .. Med kanske en hundradel så mycket resurser som expressen. Är inte fria tiders verk en demokratigärning?

Visst finns det fortfarande bra media men den hittar man inte i sverige. Däremot kan vi som konsumentrr söka oss till källorna av det svenska journalister lägger den mesta av sin tid - sk rewrites av artiklar i andra medier. Tex economist och guardian brukar ju plankas flitigt av våra kära joirnalister.

Ja, skillnaden är milsvid! Nivån är bara så jävla dålig idag, debatten är så otroligt dum. Dels så har ju vänstern helt fördummats och avintellektualiserats. Förr kunded det ju åtminstone vara intressant att diskutera med vänstersympatisörer och läsa deras åsikter, idag är det bara någon som tycker något för att det "känns bra" eller för att man "ska" tycka så.

Jag menar förr kunde man läsa sådana som Vilhelm Moberg eller Tingsten. Vad fan har vi idag? Och till och med en person som Palme var ju en intelligent människa, även om han var ett kräk i övrigt. Men dagens tyckare och krönikörer skulle många av oss lite mer välutbildade på Flashback kunna bryta ner i spillror på ett par minuter i en debatt. De har liksom inte ens en någorlunda rationell och logisk tankegång ens. Men vi kommer aldrig till tals, vilket är ett annat nutidsfenomen. Istället för debatt så har man ett låst fönster där man inte syns i egenskap av genomtänkta och intressanta åsikter, utan åsikterna ges värde just därför att du syns i media - och för att de är "rätt" i etablissemangets mening.
Citera
2014-10-25, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herostratos
Mycket bra press? Vad grundar du det påståendet på? Kan du nämna några lokaltidningar du tycker håller hög klass?
Jag grundar det på min egen läsning av utländsk press då jag tidigare bott utomlands i ett tiotal år och läsning av svensk lokalpress.
Dalademokraten, NWT och Barometern är några jag tycker om.
Citera
2014-10-25, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Energiknippe
(Min fetning)

Nuvarande system missbrukas då Den stora tidningen köper Den lilla tidningen för att tillskansa sig dess presstöd samtidigt som man säger upp persona, förlåt - effektiviserar, verksamheten.

Finns exempel i den här tråden där blåa och röda tidningar samkör sina redaktioner, granskande press?
Detta kände jag inte till.
Har du några exempel på sådana uppköp?
Citera
2014-10-25, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tokfaan
Men det är ju faktiskt det som är fallet. I stort sett alla tryckta tidningar erhåller presstöd i någon form.

Presstöd delas in i direkt och indirekt stöd. Det direkta delas i sin tur in i driftstöd och distributionsstöd.

Det är märkligt att du inte ens ids surfa runt lite på Wikipedia eller Presstödsnämndens sajt innan du försöker skriva alla andra på näsan.
Det indirekta presstödet delas naturligtvis ut oberoende av storlek. Dels är det en mindre del av det totala stödet, dels är syftet att få tidningarna att nyttja samdistributionen istället för att hitta på egna lösningar.
Citera
2014-10-25, 17:39
Medlem
Citat:
Bonniers köpte nån tidning i Skåneland. Två tidningar i Norrland slogs också ihop till mer eller mindre en tidning, men det är två man söker stöd för. Jag tror även att Dalarnas tidningar köpte Dalademokraten med detta syfte.
Citera
2014-10-25, 17:43
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Du behöver inte gå längre än till DD som du tycker så mycket om.

http://www.dt.se/allmant/dalarna/dt-raddar-dala-demokraten

Citat:
Hon sticker inte under stol med att det även handlar om pengar. Dala-Demokraten har som andratidning statligt distributionsstöd. Skulle DD försvinna blir det dyrare varje månad att dela ut DT:s fem editioner.
Citera
2014-10-25, 17:59
Medlem
Tokfaans avatar
Citat:
Det är som sagt märkligt att du inte ens ids att läsa. Svaret finns en sida bakåt i denna tråd.
Citat:
Har då presstödet haft någon betydelse? Frågan är inte helt enkel att besvara. När presstödet infördes i Sverige 1972 fanns det 20 orter med två tidningar (Gustafsson, 2007); idag finns det 15 orter (Ots, 2012b).
Citat:
Särskilt i Sverige har en viktig fråga kommit att handla om att utgivare gör operationella och strategiska val som säkerställer att de får behålla presstödet, istället för att utveckla sina tidningar (Picard, 2006). Samtidigt vet man naturligtvis inte vad som hade hänt om presstödet inte hade funnits.
Citat:
Det är dessutom så att på de orter där det finns mer än en dagstidning, dvs. konkurrensorter, är det i elva fall av 15 en och samma ägare till de båda konkurrerande tidningarna (Ots, 2012a).
http://www.som.gu.se/digitalAssets/1375/1375059_435-446-wadbring--presst--det.pdf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in