2014-07-22, 14:25
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theRulerOfBethos
Den digitala tekniken kan ju även mäta exakt vilken reklam som funkar på vilken person och kan därmed optimera varje reklam för varje enskild konsument.

Tror man på det missar man väldigt mycket affärer.
De gäller att hitta de som bryter mönstren för då kan man skapa en trend som förändrar konsumenternas beteenden.

De gör man inte genom att tro sig veta vad varje konsument vill ha. Grejen är att hitta de konsumenter som inte vet att de vill ha. Eller de man inte visste att de också ville ha.
Där är guldgruvan.
Citera
2014-07-22, 14:55
Medlem
theRulerOfBethoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
De gäller att hitta de som bryter mönstren för då kan man skapa en trend som förändrar konsumenternas beteenden.

De gör man inte genom att tro sig veta vad varje konsument vill ha. Grejen är att hitta de konsumenter som inte vet att de vill ha. Eller de man inte visste att de också ville ha.
Där är guldgruvan.

Det är ett väldigt ineffektivt sätt att leta konsumenter på och någonstans handlar det om att få avkastning på den summan som man lagt ut för reklamen. Visst kan det vara så att man missar en del potentiella köpare om man riktar reklamen till dem som man vet är intresserade istället för att skjuta iväg reklamen åt alla håll men det är knappast kostnadseffektivt i längden att skjuta slänga ut sin reklam hejvilt överallt för en stor summa pengar om du ställer det mot en reklammetod som kan mäta exakt vilka som är intresserade av vad och vilka reklammetoder som funkar på vilka människor.

Gammelmedias reklam går ju mycket på demografiskt tänk. Unga män tycker om fotboll, de gillar också att dricka öl. Därför slänger vi in ölreklamer i fotbollsmatcherna. Visst, det kan finnas en sanning i det. Men hur konkurrerar den sortens reklamtänk i längden med reklamer där man vet exakt vilka människor som är intresserade av vilka produkter och som redan är konsumenter av en viss typ av produkt, vilka som har googlat på "where can i buy...", vilka som tittat några sekunder längre på en viss typ av reklam istället för annan etc. Ärligt talat tror jag inte att den gamla metoden för reklam fungerar i längden i konkurrens med detta.
Citera
2014-07-22, 15:07
Medlem
1SHOT1KILLs avatar
Citat:

Den digitala tekniken däremot kan ju mäta exakt vilka människor som är intresserade av att köpa vad. De kan utgå från köphistorik, sökhistorik (moraliskt tveksamt men inte desto mindre sker det), personlig profil hos konsumenterna de riktar sig mot utifrån behov och intressen och de har även möjlighet att göra reklam för sig på betydligt mer nischade sidor än vad gammelmedierna någonsin skulle kunna göra.

Funkar sådär.

Jag brukar få reklam för hotel jag just bokat eller saker jag just köpt.

Skrämmande och väldigt köpavtändande faktiskt.

Väldigt få som just bokat ett hotel i ex. London vill köpa några nätter till...

Men säkert mer effektivt än att slänga in 50.000 kr på en pluggannons i Aftonbladet.
Citera
2014-07-22, 15:09
Medlem
Starvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dmitri
Det går fort utför.

UNT en av de mesta PK.västertidningarna. En tidning med mycket kaxig och hög svansföring. Hur går det för dom. Man sålde för ett tiotal år sedan sitt stora kontor och tryckeriområde för ett högt pris och fick rejält med pengar i kassan. Man hade ägt lokalerna många år och flyttade till hyrda lokaler istället. Nu förbrukas dessa pengar år för år, 2013 års siffror har kommit.

BOKSLUT & NYCKELTAL ... 2013-12 . 2012-12 . 2011-12

Antal anställda : ............... 97 ........... 113 ....... 131

Omsättning (TKR) .......... 340 799 ... 359 372 ... 371 472

Årets resultat (TKR) ....... -22 171 ... -13 544 ... -23 078

Uppsala nya tidning UNT klarar sig några år till på pengarna man fick för sin fastighet men tidningen blir allt smalare och de gamla prenumeranterna dör undan för undan, inga nya tillkommer. Man minskar snabbt på antalet medarbetare, men i sina egna ögon är man fortfarande en sanningsförmedlare av klass.
Hur mycket eget kapital finns kvar?

UNT ägs sedan 2011(?) till hälften av NTM-koncernen (Norrköpings tidningar) och till hälften av tre Axel Johansson-relaterade stiftelser, vilken påverkan har det på tidningens framtida öde? Har NTM och eller stiftelserna möjlighet att finansiera kapitalinjektioner? Är stiftelserna så rika att de har råd att finansiera permanenta rörelseunderskott med hjälp av inkomster från andra tillgångar? Antagligen inte, i så fall skulle man väl inte plockat in NTM som delägare.

The world wonders.
Citera
2014-07-22, 15:15
Medlem
Uran233s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig1.2
Pa det stora hela taget tror jag inte att man som annonsor behover oroa sig for att mojligheterna till marknadsforing forsvinner. Folk har skarmar framfor ogonen fran morgon till kvall och de ser inte mindre pa rorliga bilder.

Intressanta inlägg, men hur ser du på "motståndarens" sida i annonsteknikutveckligen? De flesta människor ogillar ju reklam; jag har sen länge stängt av min dos reklam genom program som Adblock, vilket verkar sprida sig även utanför de teknikkunniga internetanvändarna. Är det ett problem för annonsörerna, eller är det fortfarande för liten andel som kör dessa program? Kommer vi få se än mer sofistikerade reklamblockerare i framtiden? Hur kommer annonsörerna tackla detta?
Citera
2014-07-22, 15:38
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Den digitala tekniken kan ju även mäta exakt vilken reklam som funkar på vilken person och kan därmed optimera varje reklam för varje enskild konsument. Jag är bara förvånad över att detta idag inte används mer än vad det gör eftersom tekniken har funnits där så länge.
Tekniken har funnits men den har varit och är fortfarande inte särskilt lättanvänd. Det är också först de senaste åren som kritisk massa dykt upp på reach (hur många som kan nås effektivt genom annonsbörser) och det är mycket kvar att göra inom databiten. Google och de andra är inte ens nästan så sluga och långt komna som foliehattarna tror.
Citat:
Jag måste säga att jag har mycket svårt att se hur gammelmedierna som inte alls har tillgång till den sortens teknik ska kunna konkurrera om annsonserna med de nya medierna. Det är lite som att en blind människa ska tävla i skytte mot en människa med perfekt syn.
Gammalmedia försöker så gott de kan. De säljer alltmer sina egna annonsplatser genom annonsbörser. Problemet är bara att intäkterna brukar vara runt 10% eller så av vad de fick för bara några år sedan.
Citera
2014-07-22, 15:39
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Det beror på hur man gör. Nästan ingen har råd att marknadsföra sig lika mycket till alla. Istället segmenterar man och prioriterar och detta kan göras betydligt bättre med den nya tekniken än med pray and spray i gammalmedia.
Citat:
Vad betyder detta rent konkret?

Citat:
Där är guldgruvan.
Återigen något som den nya tekniken gör mycket bättre än gammalmedia. Provköp X tusen ögonpar vardera för olika kombinationer som du vill experimentera med. Se hur det går. Det som går bra gör du mer av. Skulle ta månader och år i print eller TV. Mycket snabbare och billigare med digitala plattformar.
Citera
2014-07-22, 15:47
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uran233
Intressanta inlägg, men hur ser du på "motståndarens" sida i annonsteknikutveckligen? De flesta människor ogillar ju reklam; jag har sen länge stängt av min dos reklam genom program som Adblock, vilket verkar sprida sig även utanför de teknikkunniga internetanvändarna. Är det ett problem för annonsörerna, eller är det fortfarande för liten andel som kör dessa program? Kommer vi få se än mer sofistikerade reklamblockerare i framtiden? Hur kommer annonsörerna tackla detta?
Om adblockers blir en stor grej på allvar kommer det, allt annat lika, att leda till att en massa grejor som är gratis idag endera försvinner eller blir sånt man måste betala för.

Vi ser dock redan idag hur reklamen istället letar sig in i content i olika former. Svårt att undvika produktplaceringen när Sons of Anarchy börjar köra Kawasaki 125r.

Vi får se helt enkelt. Har inte tittat mycket på adblockers som fenomen.
Citera
2014-07-23, 09:59
Medlem
flipflaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig1.2
Om adblockers blir en stor grej på allvar kommer det, allt annat lika, att leda till att en massa grejor som är gratis idag endera försvinner eller blir sånt man måste betala för.

Vi ser dock redan idag hur reklamen istället letar sig in i content i olika former. Svårt att undvika produktplaceringen när Sons of Anarchy börjar köra Kawasaki 125r.

Vi får se helt enkelt. Har inte tittat mycket på adblockers som fenomen.
Eller värre, de kan "bekämpa" läsare vilka är "otrogna".

För alla er som är medvetna och inte vill bli kartlagda av de tidningar, eller myndigheter och banker ni besöker rekommenderar jag att ni installerar appen "ghostery". Då kan ni själva välja vad ni vill dela med för info och till vem.

https://www.ghostery.com/en/

Lite offtopic kanske, men efter att jag skaffat den så kan jag kolla hur de olkia nät-tidningarna försöker kartlägga min surf, och det är rätt intressant.

Vad skall Schibstedt eller Swedbank göra med kunskapen om att jag är inne på Flashback? Man kan ju undra.
Citera
2014-07-23, 10:14
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flipflap

För alla er som är medvetna och inte vill bli kartlagda av de tidningar, eller myndigheter och banker ni besöker rekommenderar jag att ni installerar appen "ghostery". Då kan ni själva välja vad ni vill dela med för info och till vem.

Lite offtopic kanske, men efter att jag skaffat den så kan jag kolla hur de olkia nät-tidningarna försöker kartlägga min surf, och det är rätt intressant.

Vad skall Schibstedt eller Swedbank göra med kunskapen om att jag är inne på Flashback? Man kan ju undra.
Ghostery ar iofs OK men tyvarr ar det stenaldersteknik i sammanhanget. Fingerprinting och liknande statistiska metoder ar battre och har i flera fall visat sig funka aven om anvandaren kor VPN eller TOR osv.

Har ar en artikel om sant:

Meet the Online Tracking Device That is Virtually Impossible to Block

http://www.propublica.org/article/meet-the-online-tracking-device-that-is-virtually-impossible-to-block
Citera
2014-07-23, 11:02
Medlem
Vindhlers avatar
Journalister ersätts av robotar

http://www.friatider.se/journalister-ers-tts-av-robotar

Citat:
Varför anställa journalister när robotar kan sköta deras jobb minst lika bra? Det frågar sig nyhetsbyrån AP, som nu har börjat använda sig av ny teknik för att automatiskt generera nyhetsartiklar.

Det var i slutet av juni som AP meddelade att man skulle börja att använda sig av den nya tekniken, rapporterar Poynter.

Sedan några veckor tillbaka har ett flertal robotskrivna telegram, framför allt ekonominyheter, gått ut från nyhetsbyrån. De signeras: “This story was generated automatically by Automated Insights”.

Exempel: http://www.islandpacket.com/2014/07/21/3220414/hasbro-2q-profit-falls-82-percent.html
Citera
2014-07-23, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flipflap

Själv startar jag om läsaren ofta med automatisk rensning varje gång den stängs. Då får dom minimalt med info av mig.

För övrigt så är det inte bara ökande priser som kommer att sänka gammelmedia. De generationer som inte är uppvuxna med internet och fortfarande prasslar med pappersupplagor, dör ut i en rasande takt och det tillkommer inga nya prenumeranter/tidningsköpare.

Många i åldersgruppen 18-35 år har sällan eller aldrig läst en morgontidning och kommer givetvis aldrig att teckna någon prenumeration.

.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in