2012-10-23, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johanbtk
Ytterligare 50 journalister riskerar foten.

http://hallandsposten.se/nyheter/halmstad/1.1810835-50-tjanster-hotas-pa-mbvk

Det känns som om gammelmedia verkligen är på fallrepet nu.

Champagnen ligger på kylning ....
Citera
2012-10-23, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fickludd
Som en effekt av tidningsdöden meddelade Stora Enso idag att de ska stänga ner en av pappersmaskinerna vid Hylte Bruk vid årskiftet. 140 anställda berörs i en kommun på 10 000 invånare. Tidigare i år sade man upp 80 personer.

Källa: 140 anställda berörs när maskin stängs ner

Det här borde väl rimligtvis glädja alla journalister? Nu blir er miljöpåverkan betydligt mindre. Känn er stolta.
Citera
2012-10-23, 19:41
Medlem
Bullens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IT-man
Det här borde väl rimligtvis glädja alla journalister? Nu blir er miljöpåverkan betydligt mindre. Känn er stolta.

Jo den elektroniska framtiden är här.
Citera
2012-10-23, 20:00
Medlem
JosefSvenssons avatar
15 tjänster försvinner från UNT (Uppsalas lokaltidning).

http://www.medievarlden.se/nyheter/2012/10/15-tjanster-forsvinner-fran-unt

Det är bittra tider på tidningsredaktionerna. Ibland så får folk vad dom förtjänar.
Jag kan riktigt tänka mig vilken stämning som nu råder på dom flesta svenska tidningsredaktionerna och det glädjer mig.
Citera
2012-10-23, 20:12
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JosefSvensson

Det är bittra tider på tidningsredaktionerna. Ibland så får folk vad dom förtjänar.
Jag kan riktigt tänka mig vilken stämning som nu råder på dom flesta svenska tidningsredaktionerna och det glädjer mig.

UNT är en av de värsta feministtidningarna, även om konkurrensen är hård. Skönt att höra att det går dåligt för den. Nättidningen Feministiskt Perspektiv har också tappat läsare och blivit av med någon miljon i presstöd.
Citera
2012-10-23, 20:16
Medlem
Detta är en konspiration av medierna för att få extra in extra pengar. Konstigt att alla tidningar går ut nästintill samtidigt med denna nyhet över hela Sverige.
Citera
2012-10-23, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av random42
Detta är en konspiration av medierna för att få extra in extra pengar. Konstigt att alla tidningar går ut nästintill samtidigt med denna nyhet över hela Sverige.

Självklart kommer alla de "rätta" tidningarna/propagandainstrumenten att få massor med pengar. Det som glädjer är dock trenden. Gammelmedia går mot en oundviklig domedag.
Citera
2012-10-23, 20:36
Medlem
Mikojans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Nättidningen Feministiskt Perspektiv har också tappat läsare och blivit av med någon miljon i presstöd.

Va! Jag är skakad. Ett sånt här undermåligt kulturmarxistiskt piece of shit har alltså fått stöd av mig som skattebetalare?

Och när jag tänker efter en gång till är jag inte förvånad. Men jag är förbannad.

http://feministisktperspektiv.se
Citera
2012-10-23, 20:36
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av random42
Det är lågkonjunktur. Dagspressen yxade i genomsnitt 5-6% av sina anställda under krisen på 90-talet.
Senast redigerad av P.G 2012-10-23 kl. 20:40.
Citera
2012-10-23, 20:47
Medlem
Vireks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JosefSvensson

Extra roligt att alternativa medier samtidigt går framåt, iaf om man ser till Alexa-rank och kommentarsfrekvens. Snart kanske någon kommer på idén att sända ut en månadstidning för att erhålla presstöd, undra vad alla vänsterjournalister tycker om det
Citera
2012-10-23, 20:48
Medlem
Fula Gubbens avatar
Man bör minnas att många politiker avskyr media som pesten, då de anser att journalister försvårar deras arbete, samt i vissa fall har skadat politiker och deras partier via person-drev och överdriven rapportering. Tror nog det finns tillräckligt med oplockade gäss för att mången högt uppsatt politiker ska sitta tillbakalutad i fåtöljen och med nöje betrakta tidningarnas kollaps. Föreställ er Carl Bildt med ett sarkastiskt leende lyssna på hur murvlarna på Aftonhoran som försökte få honom avsatt pga Sudan-blajet nu vädjar till regeringen om någon sorts statligt stöd för att rädda deras jobb. "Stöd och stöd", säger Bildt, "vi låter nog marknadskrafterna verka här".

Som jag skrivit tidigare, den "deal" som etablerades mellan Palmes vansinnesministär och den nya vänsterns skarpare spin doctors ca 1970, var dikterad på makthavarnas villkor, dvs politikernas. Journalister och redaktörer lät sig korrumperas och bländas av den verkliga makten och slutade att ifrågasätta grundläggande ideologiska initiativ (t ex mass-invandringen, skattehöjningar osv) i utbyte mot att medias vänster-infiltratörer fick ganska fria händer att driva sina egna och mer radikala ståndpunkter i tidningsspalterna, i syfte att "utbilda" och forma läsarna till lydiga PK-soldater.

Ett sjukare äktenskap är svårt att föreställa sig, och så blev Sveriges offentliga klimat också därefter. Lyckligtvis utgörs ett land av mycket mer än sitt offentliga klimat, vilket är något som vänsterns strateger aldrig förstått.

Men allt detta skedde för mycket länge sedan, och media idag har inget att erbjuda politikens makthavare, vilket t ex den misslyckade anti-SD-kampanjen valet 2010 visade. Det finns ingen särskild anledning att rädda gammel-media, tvärtom kan man ge igen för diverse oförrätter, och till saken hör också att alla typer av politiska stödinsatser är förknippade med stora risker och undviks om det inte är en nationell angelägenhet.

Tror med andra ord inte att politikerna kommer att lyfta ett finger i den här frågan.
Citera
2012-10-23, 20:50
Medlem
Vireks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sometimes
Det här kommer de säkerligen lösa genom ett antal krav som endast uppfylls av de "stora"(anti-vita) medierna i nuläget.

T ex med fina ord som "demokratisk grundsynd" och "alla människors lika värde". Sen kan politrukerna hänvisa till dessa och bara ge bidrag till rätt tidningar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in