2013-11-07, 14:54
Medlem
Fula Gubbens avatar
Internet 101: Så fort en sajt börjar kosta pengar så slutar folk att surfa dit.

Antingen letar de upp informationen någon annanstans, eller så strutar de i hela saken, som väldigt sällan är kritiskt viktig.

Troligt är att någon global news aggregator samlar på sig nyhetsförmedling ner på regional nivå och med rena skalfördelar a la Amazon.com slår ut alla konkurrerande initiativ. Är man tillräckligt stor och kan streamlina och automatisera verksamheten tillräckligt så kan det vara möjligt att snurra in banner-intäkter, och kanske rentav lite micro-payments!, på ett sånt sätt att det faktiskt bär sig. 0.01% profit margin på 1 miljard page hits blir inte så puckelryggigt. Det gäller bara att hålla sig över nollstrecket.

Just denna typ av affärs-modell, där 1 gigantisk player lyckas krama vinst-pengar ur en till synes hopplös marknad, verkar bli allt vanligare under internet-eran. Trist men kanske sant.
Citera
2013-11-07, 15:13
Medlem
Enoch.Thulins avatar
På tal om trovärdigheten i Metro så är det lite extra festligt när Fridah Jönsson skriver: (ja hon stavar sitt förnamn så)
Citat:
I helgen spelade Henrik Rydström sin sista match för Kalmar FF. Det var ett högst sorgligt ögonblick i svensk fotboll. Jag vet ingenting om hur han är som fotbollsspelare, men jag vet att han verkar vara en bra människa. Henrik Rydström har nämligen använt sina plattformar till att ta ställning mot Sverigedemokraternas främlingsfientlighet.

Jag har två favoritfotbollsspelare i landslaget, Pontus Wernbloom och Jonas Olsson. Wernbloom för att han sagt ”Klart jag är feminist” i intervjuer. Jonas Olsson för att han är uttalat vänster.
Vad tycker annonsörerna, kan man fråga sig?
Citera
2013-11-07, 15:22
Medlem
gavlips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
I helgen spelade Henrik Rydström sin sista match för Kalmar FF. Det var ett högst sorgligt ögonblick i svensk fotboll. Jag vet ingenting om hur han är som fotbollsspelare, men jag vet att han verkar vara en bra människa. Henrik Rydström har nämligen använt sina plattformar till att ta ställning mot Sverigedemokraternas främlingsfientlighet.

Jag har två favoritfotbollsspelare i landslaget, Pontus Wernbloom och Jonas Olsson. Wernbloom för att han sagt ”Klart jag är feminist” i intervjuer. Jonas Olsson för att han är uttalat vänster.

Hahaha

Man borde skicka ett mail till de som annonserar i metro och bifoga denna texten.
Citera
2013-11-07, 15:44
Medlem
Ubbe Cykelkedjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YuliaUkr
Något som stör mig och många grannar med mig är detta:

Där vi bor har många satt upp på brevlådan Ingen reklam. Det respekteras till 95 %. Allt fler sätter också upp Inga gratistidningar. Det bryr utdelarna sig inte om, gratistidningarna är samma PK-trams som vanlig press och många vill slippa få det i brevlådan. När man ringer och säger till påstår tidningarna att reklamtidningar delas ut som post och att det inte kan stoppas.

Mycket märkligt, men om allt fler tjatar om missbruket med gratistidningar och pratar om miljö m.m. så kanske det skulle gå att stoppa. Även vanliga lokaltidningar delas ibland ut till alla för att dom ska få sälja annonser, även då borde man få slippa.
Jag hade samma problem med dessa embarmerliga gratistidningar där jag bodde förr i historien. Denna skrädeshög med pappersskräp som man fick släpa till insamlingen, helt i onödan såväl för mig som för de resurser och den energi som använts för att producera och släpa dem till mig. Steg ett var en liten lapp ovanför "Ingen reklam", inget resultat.

Steg två blev att sätta upp två A4 där jag med fet spritpenna förklarade att två specifika gratistidningar inte heller var något välkommet inslag i mitt brevinkast. Likförbannat damp de ner i brevinkastet. Men så var jag vaken en sen natt och hörde dunset i hallen, varpå jag stormade ut i trapphuset och frågade med hög röst om tidningsbudet ifråga var a) blind, vilket var föga troligt eller b) sket fullständigt i att respektera mig och mina önskemål att inte få skiten i mitt brevinkast.

"Vadå, alla får ju den."
"Vad är det för påstående, jag ska inte få den, jag är inte 'alla', förstår du det?", varpå jag började fråga tidningsbudet om namn och nummer till ansvarig för detta spektakel, eftersom mina försök till såväl mailkontakt, som att informera tidningsbudet framför mig med feta lappar som är omöjliga att missa, misslyckats.

Efter den ordväxlingen kom inga fler gratistidningar i brevinkastet. Så mitt tips är, sätt hårt mot hårt och förklara att du inte tolererar att man ignorerar dina högst anspråkslösa önskemål. Svenskar är i regel konflikträdda, det är bara höja rösten lite och verka arg. Lite synd om tidningsbudet som bara följer smutsiga order och får ta skit från mig istället för sin chef, men någon jävla måtta får det faktiskt vara.
Senast redigerad av Ubbe Cykelkedja 2013-11-07 kl. 15:55.
Citera
2013-11-07, 15:50
Medlem
tryffs avatar
Man undrar ju vilka som söker till journalisthögskolan idag?
Citera
2013-11-07, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YuliaUkr
Något som stör mig och många grannar med mig är detta:

Där vi bor har många satt upp på brevlådan Ingen reklam. Det respekteras till 95 %. Allt fler sätter också upp Inga gratistidningar. Det bryr utdelarna sig inte om, gratistidningarna är samma PK-trams som vanlig press och många vill slippa få det i brevlådan. När man ringer och säger till påstår tidningarna att reklamtidningar delas ut som post och att det inte kan stoppas.

Mycket märkligt, men om allt fler tjatar om missbruket med gratistidningar och pratar om miljö m.m. så kanske det skulle gå att stoppa. Även vanliga lokaltidningar delas ibland ut till alla för att dom ska få sälja annonser, även då borde man få slippa.

Lokala tidningar brukar slinka ner även om man har 'ej reklam'-skylten på brevlådan. Men några andra tidningar har jag aldrig märkt av.

Men givetvis, jag tycker det är ett oskick att lägga ner en lokal tidning full med reklam, när jag har 'ej-reklam'-skylt på brevlådan. Så jag bläddrar oftast inte ens igenom den lokala tidningen utan slänger den direkt.

Just det här med alltmer reklam dödar nog både tidningar och tv-kanaler framöver. Dels för att det är hård konkurrens om reklamintäkterna och dels för att folk ogärna läser eller ser något där reklam dominerar såsom det gör idag.
Citera
2013-11-07, 17:05
Medlem
Lokaltidningar: asch, det är väl bra att få hem lite tidningspapper en gång i veckan eller två. Alltid är det några skor som ska putsas, fisk som ska rensas eller liknande och då är det bra att ha lite papper till hands. Läsa dem? Gör folk verkligen det?

Tids nog märker annonsörerna hur värdelösa även lokaltidningarna är som annonsmedium genom den implicita analys som Fula Gubben gör nedan:

Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Vad är det egentligen som sägs här -- att nätreklam är mer effektiv än print-reklam? Det är väl högst tveksamt. Snarare har reklamköparna konstaterat att de inte förlorar något i produktförsäljning på att vikta över reklamen till ett billigare medium, dvs främst internet. Man experimenterar med att flytta över halva print-volymen till internet-reklam, konstaterar att försäljningen inte påverkas negativ, och snipp snapp snut var papperstidningens tid slut.

Vad detta egentligen betyder, är att print-reklamen aldrig någonsin hade den impact på försäljning som annonsörerna trodde och som reklamsäljarna påstod. Den klassiska frågan om vilken halva av marknadsföringsbudgeten som är bortkastad torde därmed ha fått sitt svar.

- F.G
Citera
2013-11-07, 17:31
Bannlyst
SvD sparkar 15. (vet att det publicerats men försöker sammanställa intressant info)

http://www.dagensmedia.se/nyheter/print/dagspress/article3785470.ece

http://www.resume.se/nyheter/media/2013/11/07/uppemot-15-tjanster-bort-fran-svd/

http://www.journalisten.se/nyheter/nytt-sparpaket-pa-svenska-dagbladet

http://www.dagensmedia.se/nyheter/print/dagspress/article3785479.ece

Citat:
De största nedskärningarna kommer med största sannolikhet att ske på redaktionen, och fackliga förhandlingar inleds nu både med journalistklubben och Unionen.

Citat:
Under tredje kvartalet i år rasade upplagan under 160 000 ex under tredje kvartalet och har fallit med 9 procent på 9 månader. Trots prishöjning faller upplageintäkterna för kvartalet med 7 procent eller 9 miljoner till 114 miljoner kronor. Annonsintäkterna i Q3 minskar med 10 procent eller 9 miljoner till 82 miljoner kronor.

Citat:
På redaktionen jobbar i dag 140 personer och hela företaget har ungefär 280 anställda.

Citat:
Den här gången har ledningen istället valt samma lösning som DN – ett avgångsvederlag som kallades "snålast i branschen" när det presenterades.

Det var vad man hade på DN förut och det räckte inte, det är därför man sitter i en besvärlig situation där och får ta till fula metoder, säger Thomas Berglund och fortsätter:

– Vi tror att det faktum att vi får förhandla om avgångsvederlaget är en förutsättning för att det ska gå smidigt. Det krävs mer pengar på bordet.

Annan positiv nyhet..
http://www.journalisten.se/nyheter/nagot-farre-medlemmar-i-journalistforbundet

Citat:
Antalet aktiva medlemmar i Journalistförbundet var i oktober 13 836. Det är 283 färre än vid samma period förra året.

Minskningen är störst bland män. Antalet kvinnliga medlemmar minskade med 86 personer och manliga med 197. Den största gruppen medlemmar är kvinnor mellan 30-44 år: 3 322.
Citera
2013-11-07, 19:50
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 02-02-2012
Nyheter som så har alltid spridits och det är inte svårt att tänka sig ett läge där man skulleha 100 nyhetesajter som körs, vi har trots allt tidigare haft långt över detta i form av papperstidningar som haft en upplaga folk kan leva på. För mig är framtiden lokala bloggare och ett par nationella sajter. Dessa arbetar sedan ihop i en nätverksliknande organisationsform och kan nog täcka in det mesta man behöver.

Varför skulle inte de existerande mediehusen fylla det tomrummet? Här tycker jag det är viktigt att vara i startgroparna och ha en strategi för att se till att istället för Bonnierkoncernen och Hjörnekoncernen så blir det Åkessonkoncernen och Björkqvistkoncernen som blir de nationella sajterna om liknelsen förstås.
Citera
2013-11-07, 20:02
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Varför skulle inte de existerande mediehusen fylla det tomrummet? Här tycker jag det är viktigt att vara i startgroparna och ha en strategi för att se till att istället för Bonnierkoncernen och Hjörnekoncernen så blir det Åkessonkoncernen och Björkqvistkoncernen som blir de nationella sajterna om liknelsen förstås.
Vad har jag för intresse av att någon av dessa koncerner skall ta över media i Sverige? Jag er hellre att det startas upp lokala initiativ som någon driver på sin fritid. Nyheter är mer än att skriva om brott och annat skit, det är en lika stor nyhet att någon i byggden vunnit kommunmästerskapet i schack som att någon utlänning snattat på ICA. Det viktiga är att folket tar över nyhetsrapporteringen från koncerner av olika slag som endast kommer att driva sin egen agenda, jag har inget emot detta om du, jag och andra har möjligheten att sätta agendan.

Problemet för ljugmedia är att de idag sitter på dessa nätverk och sajter som skulle kunna omvandlas till dessa förmedlare. Problemet är att det inte spelar någon roll för läsaren om det är någon som sitter på Söder och hatar eller om de sitter i en by i Norrlands inland, det är hatet de inte längre vill ha. För att ljugmedia skall klara denna övergång som de står inför måste de få bort ljug ur ljugmedia, hur de skall klara det med de redaktioner de har kan inte jag ge svar på. De pressetiska reglerna som verkar gälla berende på vem gärningsman/offer är skapar även lite problem, jag hade varit extremt tveksam till att samarbet med ljugmedia om jag vet att jag skall skriva under på något som går rakt emot vad jag tror på eller att de skall ges rätt att lite hur de vill cesurerar det jag producerar.

Problemet för ljugmedia är att de idag har en trend som pekar neråt, detta i samband med att nymedia växer fram och att de haft två stora händelser den senaste veckan som slagit ut helt fel för dem. De klarade inte att absorbera massmorden i systemet och har tappat betydligt mer än många tror på detta, hur många som vänt dem ryggen pga detta kan vi försöka spå i stjärnorna men vi vet att de inte vunnit läsare på sitt agerande.

Det är mycket som gåremot ljugmedia just nu och någon brytning i trenden kan man inte se, ny teknik (som läsplattor) kan möjligen skapa någon prenumerationsliknande tjänst för dem men den lär knappast ge lika mycket pengar som blaskorna ger idag.
Citera
2013-11-07, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ubbe Cykelkedja
Jag hade samma problem med dessa embarmerliga gratistidningar där jag bodde förr i historien. Denna skrädeshög med pappersskräp som man fick släpa till insamlingen, helt i onödan såväl för mig som för de resurser och den energi som använts för att producera och släpa dem till mig. Steg ett var en liten lapp ovanför "Ingen reklam", inget resultat.

Steg två blev att sätta upp två A4 där jag med fet spritpenna förklarade att två specifika gratistidningar inte heller var något välkommet inslag i mitt brevinkast. Likförbannat damp de ner i brevinkastet. Men så var jag vaken en sen natt och hörde dunset i hallen, varpå jag stormade ut i trapphuset och frågade med hög röst om tidningsbudet ifråga var a) blind, vilket var föga troligt eller b) sket fullständigt i att respektera mig och mina önskemål att inte få skiten i mitt brevinkast.

"Vadå, alla får ju den."
"Vad är det för påstående, jag ska inte få den, jag är inte 'alla', förstår du det?", varpå jag började fråga tidningsbudet om namn och nummer till ansvarig för detta spektakel, eftersom mina försök till såväl mailkontakt, som att informera tidningsbudet framför mig med feta lappar som är omöjliga att missa, misslyckats.

Efter den ordväxlingen kom inga fler gratistidningar i brevinkastet. Så mitt tips är, sätt hårt mot hårt och förklara att du inte tolererar att man ignorerar dina högst anspråkslösa önskemål. Svenskar är i regel konflikträdda, det är bara höja rösten lite och verka arg. Lite synd om tidningsbudet som bara följer smutsiga order och får ta skit från mig istället för sin chef, men någon jävla måtta får det faktiskt vara.

Ungefär så här:
http://www.youtube.com/watch?v=zvEspOmTm_I
Citera
2013-11-07, 20:16
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 02-02-2012
Vad har jag för intresse av att någon av dessa koncerner skall ta över media i Sverige? Jag er hellre att det startas upp lokala initiativ som någon driver på sin fritid. Nyheter är mer än att skriva om brott och annat skit, det är en lika stor nyhet att någon i byggden vunnit kommunmästerskapet i schack som att någon utlänning snattat på ICA. Det viktiga är att folket tar över nyhetsrapporteringen från koncerner av olika slag som endast kommer att driva sin egen agenda, jag har inget emot detta om du, jag och andra har möjligheten att sätta agendan.

Visst, du kan ha lokal nyhetsförmedling men jag talar om hur nyheterna sprids över landet. Ska varje upprörd svensk posta på Flashback och hoppas på reaktion? Då har du din/min nationella sajt och den domineras i kommentarsfältet av Åkesson-Björkqvistkoncernen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in