Citat:
Ursprungligen postat av
von Hindenburg
Varför skulle inte de existerande mediehusen fylla det tomrummet? Här tycker jag det är viktigt att vara i startgroparna och ha en strategi för att se till att istället för Bonnierkoncernen och Hjörnekoncernen så blir det Åkessonkoncernen och Björkqvistkoncernen som blir de nationella sajterna om liknelsen förstås.
Vad har jag för intresse av att någon av dessa
koncerner skall ta över media i Sverige? Jag er hellre att det startas upp lokala initiativ som någon driver på sin fritid.
Nyheter är mer än att skriva om brott och annat skit, det är en lika stor nyhet att någon i byggden vunnit kommunmästerskapet i schack som att någon utlänning snattat på ICA. Det viktiga är att folket tar över nyhetsrapporteringen från
koncerner av olika slag som endast kommer att driva sin egen agenda, jag har inget emot detta om du, jag och andra har möjligheten att sätta agendan.
Problemet för ljugmedia är att de idag sitter på dessa nätverk och sajter som skulle kunna omvandlas till dessa förmedlare. Problemet är att det inte spelar någon roll för läsaren om det är någon som sitter på Söder och hatar eller om de sitter i en by i Norrlands inland, det är hatet de inte längre vill ha. För att ljugmedia skall klara denna övergång som de står inför måste de få bort ljug ur ljugmedia, hur de skall klara det med de redaktioner de har kan inte jag ge svar på. De pressetiska reglerna som verkar gälla berende på vem gärningsman/offer är skapar även lite problem, jag hade varit extremt tveksam till att samarbet med ljugmedia om jag vet att jag skall skriva under på något som går rakt emot vad jag tror på eller att de skall ges
rätt att lite hur de vill cesurerar det jag producerar.
Problemet för ljugmedia är att de idag har en trend som pekar neråt, detta i samband med att nymedia växer fram och att de haft två stora händelser den senaste veckan som slagit ut helt fel för dem. De klarade inte att absorbera massmorden i systemet och har tappat betydligt mer än många tror på detta, hur många som vänt dem ryggen pga detta kan vi försöka spå i stjärnorna men vi vet att de inte vunnit läsare på sitt agerande.
Det är mycket som gåremot ljugmedia just nu och någon brytning i trenden kan man inte se, ny teknik
(som läsplattor) kan möjligen skapa någon prenumerationsliknande tjänst för dem men den lär knappast ge lika mycket pengar som blaskorna ger idag.