Citat:
Ursprungligen postat av
HejaFinland
Men även tidningsutgivarna, tjänar de på att ha några papperstidningar liggandes i varje butik?
Bra fråga. Vet ej, Ratad kanske kan svara på det?
Skulle tro att det i så fall är rätt marginellt. Men prestigenförlusten med att vara först att sluta med det är nog enorm. Dessutom ger det reklam för tidningen att den syns överallt. Därtill får mig veterligen endast tidningar som har en pappersupplaga presstöd, vilket rimligen också är en viktig orsak att fortsätta med det.
Citat:
Jag tänkte på dagens nyutbildade journalister.
Jo, det är nog tyvärr många som tror att efterfrågan på nyutexaminerade journalister är hög. Men andra vet nog om det men vill försöka ändå då de tror sig ha en unik talang.
Det är kanske jämförbart med att många försöker bli musiker, konstnärer, idrottare, skådespelare etc, men få lyckas någonsin slå igenom och leva på det. Skillnaden är kanske att ovanstående grupper oftast är medvetna om det och vet att de flesta kommer tvingas jobba med något annat och få fortsätta med vad helst de drömde om att bli som hobby, men vill ändå ge det en chans.
Jag tror ett problem är att många av de som utbildar sig till journalister drömmer om att
påverka inte att
granska och rapportera. Tyckare som vill påverka saknas dock en efterfrågan på. Det kanske bottnar i uppfostran där de fått lära sig att de är unika och deras åsikter är viktiga etc? Inget fel i det. Men några drar det kanske lite för långt och tror att andra t.o.m. är beredda att betala för att höra/läsa vad de tycker om allt möjligt? Vilket som bekant sällan är fallet, åtminstone om de inte besitter omfattande expertkunskaper inom området de uttalar sig om, vilket som bekant sällan är fallet. Återstår då att antingen klaga på att de inte får det jobb de anser sig ha rätt till, eller försöka med att lägga upp Youtube-videor om vilka kläder de köpt och vad de ätit till lunch, vilket som bekant de flesta andra skiter lika fullständigt i som vad de tycker om något.
Egentligen är det nog inte svårare än att utbudet av tyckare är större än efterfrågan. Vi har t.ex. redan över en miljon sådana här på Flashback som skriver gratis om vad de tycker om allt möjligt.