2017-11-18, 16:10
Moderator
Siegfrids avatar
Idag intervjuades Sofia Olsson Olsén, chefredaktör och vd, sk publisher för Aftonbladet, i Ekots lördagsintervju.
Temat var hur aftonbladet hanterat anklagelserna om våldtäkg och övergrepp mot sina medarbetare.
Men hon fick också svara på frågor kring tidningens ekonomi.
Aftonbladet får idag hälften av sina inkomster från print.Och print kommer Aftonbladet att hålla kvar vid så länge det går, sa Olsson Olsén. Därmed gjorde hon ett litet avsteg från gamla uttalanden av företrädaren Helin som sagt att Aftonbladet ungefär nu ska vara en helt digitalt företag där den tryckta tidningen är en skolverksamhet.
Print är alltså än så länge oundgänglig för AB.

Hur liten kan då upplagan bli innan man måste sluta?
Där fick vi inget besked, Olsson Olsén hänvisade till att det fanns en mängd tidningar med mindre upplaga än AB som fortfarande ges ut. Min anmärkning är att nästan alla tidningar idag ingår i koncerner och syndikat där man återanvänder innehåll i flera tidningar. Dessutom är alla dessa prenumererade med en halt annan kostnad för distribution och ofta med ett annonsmonopol lokalt vad det nu kan vara värt.
När man lägger ner pappersjpplagan, vilket inte var frågan om utan när, så kommer man att slopa distributionen i delar av landet först.
Gissar att Gotland och Norrland blir först ut med att slippa få papperstidningen?
Hur man skulle klara en total nedläggning av papperstidningen fick man inget riktigt svar på, bara att det kommer att bli svårt.
Sammantaget verkade inte Olsson Olsén ha någon riktig plan för hur tidningen skulle klara en sådan omläggning.
Intervjuaren Monica Saarinen tryckte på att skandalerna kring tidningens medarbetare kunde skada tidningens varumärke och minska efterfrågan på just den tryckta produkten.
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/977648?programid=3071
Citera
2017-11-18, 21:15
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Tycker det är konstigt hur snabbt kvällstidningarna sjunker...

För 18-20 år sedan så sålde jag i min bensinstationsbutik ungefär 50-60 stycken kvällstidningar (Aftonbladet och Expressen) per dag.

Nu går det åt typ 5-7 stycken varje dag, vissa dagar färre än så.

Funderar starkt på att sluta sälja skiten.

Förstår personligen inte alls hur man kan välja att betala pengar för skräpet.
Citera
2017-11-18, 22:29
Medlem
Hatt-Kaninens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Idag intervjuades Sofia Olsson Olsén, chefredaktör och vd, sk publisher för Aftonbladet, i Ekots lördagsintervju.
Temat var hur aftonbladet hanterat anklagelserna om våldtäkg och övergrepp mot sina medarbetare.
Aftonbladet får idag hälften av sina inkomster från print.Och print kommer Aftonbladet att hålla kvar vid så länge det går, sa Olsson Olsén. Därmed gjorde hon ett litet avsteg från gamla uttalanden av företrädaren Helin som sagt att Aftonbladet ungefär nu ska vara en helt digitalt företag där den tryckta tidningen är en skolverksamhet.

Där fick vi inget besked, Olsson Olsén hänvisade till att det fanns en mängd tidningar med mindre upplaga än AB som fortfarande ges ut. Min anmärkning är att nästan alla tidningar idag ingår i koncerner och syndikat där man återanvänder innehåll i flera tidningar. Dessutom är alla dessa prenumererade med en halt annan kostnad för distribution och ofta med ett annonsmonopol lokalt vad det nu kan vara värt.
När man lägger ner pappersjpplagan, vilket inte var frågan om utan när, så kommer man att slopa distributionen i delar av landet först.
Gissar att Gotland och Norrland blir först ut med att slippa få papperstidningen?
Hur man skulle klara en total nedläggning av papperstidningen fick man inget riktigt svar på, bara att det kommer att bli svårt.
Sammantaget verkade inte Olsson Olsén ha någon riktig plan för hur tidningen skulle klara en sådan omläggning.
Intervjuaren Monica Saarinen tryckte på att skandalerna kring tidningens medarbetare kunde skada tidningens varumärke och minska efterfrågan på just den tryckta produkten.
Låter som att hon gett upp tanken på att tidningen kan räddas och bara försöker hålla ut så länge det går och mjölka alla pengar hon kan ur pensionärerna som håller skiten vid liv.

Jan Helin hade väl, som du säger, en tanke på att transformera bolaget och gå över till en helt digital affärsmodell, men efter att ha sett över ekonomin insåg han att Aftonbladet inte skulle överleva som enbart digital tidning, sa upp sig och tog ett jobb på SVT där han visserligen tjänade mindre men framtiden i alla fall såg lite ljusare ut. Sofia Olsson Olsén fick istället ta över bajsmackan och bli den som inom en snar framtid måste ge beskedet att Aftonbladet lägger ner sin printupplaga och avskedar 75% av personalen.
Citera
2017-11-18, 22:30
Medlem
Hatt-Kaninens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
För 18-20 år sedan så sålde jag i min bensinstationsbutik ungefär 50-60 stycken kvällstidningar (Aftonbladet och Expressen) per dag.

Hur mycket pengar skulle du uppskatta att du tjänar på kvälltidningar under en månad?
Citera
2017-11-18, 22:30
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:

Är det verkligen värt att hantera en så liten mängd? Tänker att det ska packas upp, ställas i ställ, returneras, bokföras mm mm. Det borde ju vara betydligt större vinstmarginal på ett par påsar chips?
Citera
2017-11-19, 07:13
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:

Sofia O O. Hon kallas tydligen för dubbelnollan på arbetsplatserna hon terroriserat genom åren.
Citera
2017-11-19, 10:11
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:

Vad har du för marginal på dem och vad kostar hanteringen av dem? Dessutom tar de väl upp ganska attraktiv butiksyta kan jag tänka mig som borde kunna användas till högmarginalprodukter?
Citera
2017-11-19, 10:24
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hatt-Kaninen
Hur mycket pengar skulle du uppskatta att du tjänar på kvälltidningar under en månad?

Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna
Är det verkligen värt att hantera en så liten mängd? Tänker att det ska packas upp, ställas i ställ, returneras, bokföras mm mm. Det borde ju vara betydligt större vinstmarginal på ett par påsar chips?

Ja det handlar om småpengar...

Var tvungen att kolla senaste fakturorna och hittills i år på tio månader så är bruttoförtjänsten 7900 kr totalt för både AB och EX. Säljer något fler Expressen än Aftonbladet.
4100 kr i förtjänst från Expressen och 3800 kr i förtjänst från Aftonbladet.

Så drygt 400 kr per månad i förtjänst per tidning.

Enligt fakturorna så ligger försäljningen under den senaste månaden på 3-6 tidningar av varje sort och vissa dagar har det bara gått åt 1 eller 2 tidningar av varje sort.

Sen är ju alla dessa förbannade bilagor medräknade i denna försäljning, det är hockeybilagor, fotbollsbilagor, resebilagor, modebilagor, bil-bilagor, sminkbilagor, jakt och fiskebilagor, Tv-bilagor, katt och hundbilagor och en mängd andra bilagor om all möjlig skit och det finns ju folk som uppenbarligen betalar både 20 och 40 kr för en bilaga, ja vissa bilagor kostar ju ända upp emot 69-79 kr.

Nä jag vet inte varför jag envisas med att sälja skiten.
Citera
2017-11-19, 11:17
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ja det handlar om småpengar...

Var tvungen att kolla senaste fakturorna och hittills i år på tio månader så är bruttoförtjänsten 7900 kr totalt för både AB och EX. Säljer något fler Expressen än Aftonbladet.
4100 kr i förtjänst från Expressen och 3800 kr i förtjänst från Aftonbladet.

Så drygt 400 kr per månad i förtjänst per tidning.

Enligt fakturorna så ligger försäljningen under den senaste månaden på 3-6 tidningar av varje sort och vissa dagar har det bara gått åt 1 eller 2 tidningar av varje sort.

Sen är ju alla dessa förbannade bilagor medräknade i denna försäljning, det är hockeybilagor, fotbollsbilagor, resebilagor, modebilagor, bil-bilagor, sminkbilagor, jakt och fiskebilagor, Tv-bilagor, katt och hundbilagor och en mängd andra bilagor om all möjlig skit och det finns ju folk som uppenbarligen betalar både 20 och 40 kr för en bilaga, ja vissa bilagor kostar ju ända upp emot 69-79 kr.

Nä jag vet inte varför jag envisas med att sälja skiten.
Är det den här provisionen som gäller fortfarande?
Citat:
Vad tjänar jag på att sälja kvällstidningar?

Provisionen är 21,5%
Trodde det fanns en skamgräns på 4 sålda tidningar per dag där de kan dra in distributionen.

http://www.kvallstidningarna.se/faq-page
Senast redigerad av Siegfrid 2017-11-19 kl. 11:20.
Citera
2017-11-19, 12:37
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Trodde det fanns en skamgräns på 4 sålda tidningar per dag där de kan dra in distributionen.

Ja en vacker dag så kommer det kanske ett brev där det står något i stil med att butiken säljer för lite och att man därför upphör med distributionen till nämnda butik.

Men å andra sidan så åker ju distributionsbilen ändå förbi varje dag då det är andra butiker i närheten.

Dom lär nog försöka prångla ut lösnummer på så många platser som möjligt så länge det bara går.
Citera
2017-11-19, 13:46
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hatt-Kaninen
Låter som att hon gett upp tanken på att tidningen kan räddas och bara försöker hålla ut så länge det går och mjölka alla pengar hon kan ur pensionärerna som håller skiten vid liv.

Jan Helin hade väl, som du säger, en tanke på att transformera bolaget och gå över till en helt digital affärsmodell, men efter att ha sett över ekonomin insåg han att Aftonbladet inte skulle överleva som enbart digital tidning, sa upp sig och tog ett jobb på SVT där han visserligen tjänade mindre men framtiden i alla fall såg lite ljusare ut. Sofia Olsson Olsén fick istället ta över bajsmackan och bli den som inom en snar framtid måste ge beskedet att Aftonbladet lägger ner sin printupplaga och avskedar 75% av personalen.

Gjorde en liten uträkning.
Utpriset på Aftonbladet i butik: 25 kr.
Avgår moms 6%: 1.50, kvar 23,50
Avgår försäljningsställets kommission 21,5% , kvar 18,45 kr

Vad kostar det AB att producera ett ex av tidningen?
Tryckning: cirka 5 kr exemplaret, räknat på en 48 sidig tidning.
Distribution från tryckeriet till försäljningsställets låda: Egentligen en fast kostnad, skalar väldigt långsamt när man kommer upp i sådana volymer att man måste köra med dubbla lastbilar eller mer.
Utslaget på en upplaga på 100.000 gissar jag på ytterligare en femma per tidning eller 50-100 kronor per försäljningsställe och dag.
Kvar blir alltså cirka 8,50 netto per exemplar eller på årsbasis ett bidrag till lönsamheten på nånstans runt 150-250 Mkr per år, beroende på upplaga.
Lägger man ner tidningen finns det inga möjligheter att hantera det om man inte kapar rejält i kostnaderna eller lyckas öka försäljningen av digitala prenumerationer väldigt mycket.
Kostnadskapningen måste till stor del ske på journalistsidan, att kapa säljare går inte om man vill fortsätta att få inkomster.
Kvar kommer på sikt att finnas en slags glorifierad version av Nyheter24 med 95% clickbait.
Citera
2017-11-19, 15:55
Medlem
LagomLats avatar
Du glömmer annonsintäkterna i papperstidningen. Det är intäkter som försvinner när papperstidningen försvinner.

SF till exempel kommer inte publicera bioprogrammet på kvällstidningarnas hemsidor.

Ovan i tråden visades att minskningen i annonintäkter är påtaglig för kvällstidningarna och att nätet inte på långa vägar kompenserar för detta.

Räkna tex DNs dödsannonser som kostar 5000Kr styck.

Ingen kommer betala dn.se 5000 för en dödsannons på nätet, här talar vi om tiotals miljoner per år!

LL
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in