2013-03-26, 22:08
Medlem
Resumé, 2013-03-25:

Citat:
[...]

Den 7 mars stod det klart att ett nytt sparpaket var att vänta på Dagens Nyheter. 80 tjänster ska bort över hela verksamheten när kostnaderna ska kapas med 20 procent. På torsdag den 4 april är det sista dagen för DN:s medarbetare att lämna in sin ansökan om avgångsvederlag.
Utav den redaktionella bemanningen är det knappt tio personer som hittills har tagit ledningens erbjudande att lämna tidningen frivilligt. I enighet med sparpaketets ambition att kapa personalstyrkan med 20 procent över hela organisationen, skulle 45 redaktionella medarbetare ta erbjudandet om avgångsvederlag.

– Det här paketet anses smalt. När det lägsta erbjudandet ligger på sex månadslöner är det många som känner att de lika gärna kan jobba kvar, säger Anders Forsström fackklubbordförande på DN till Resumé.

[...]

– Stämningen är orolig och nedstämd. Folk är oroliga för sina inkomster och vet inte hur de ska agera. I ett första steg uttryckte ledningen att den intresseanmälan som medarbetarna lämnade var bindande. Det här villkoret togs sedan bort, men det har inte retts ut vad det egentligen innebär, säger Anders Forsström.

[...]

Glad påsk!

eller om man föredrar koncernspråket:

פסח כשר ושמח‎
Citera
2013-03-26, 23:00
Medlem
TRRRRISTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tugor
Resumé, 2013-03-25:

Glad påsk!

eller om man föredrar koncernspråket:

פסח כשר ושמח‎

Ja va chockerande att judar är snåla!

Tycker dessa as, ska vara glad att de får något avgångsvederlag alls.

!פסח כשר ושמח
Citera
2013-03-27, 00:35
Medlem
Pungs avatar
Varför redovisar inte Aftonbladet sin upplaga längre. Senaste scoreyarden för bilagorna är uppdaterad (alla tappar typ). Men inte siffrona för själva tidningen.

Iofs kan man ju räkna ut att det blivit tapp även där, efterssom bilagorna går risigt. Men annonsörerna borde få veta upplagan för tidningen de ska annonsera i, tycker man.

Dessutom ser jag fram mot den alltid lika roliga analysen under graferna.

"Aftonbladet befäster sin ställning på nätet, och ökar kraftigt i mobilen. Slut"

Så kommenterar man ALLTID graferna som visar megaras på papperstidningen, tydligt tapp på hemsidan, sjunkande siffror på Web-tv, rekordtapp på bilagorna och en (ganska given) ökning i mobil.

Detta år, eller nästa, tror jag illusionen blir omöjlig att upprätthålla. Det går nog inte att pressa in mer reklam, och även om man skulle göra det så kommer sjunkande annonspriser äta upp den ökningen i omsättning. Plus att det skulle göra tappet på upplaga och hemsida ännu större.

Prishöjning har man redan gjort. Kanske går det en gång till. Men även då kommer mycket ätas upp av att man tappar försäljning, och därmed också annonsörspengar (måste sälja billigare).

Besparingar kan bli svårt. Personalen är redan i upplösningstillstånd. Scoopen de pressar ur sig numer är anonyma vittnen som påstår att en ambulansförare sagt något, som ambulansföraren själv förnekar. En sådan sak blir liksom huvudnyhet i en vecka.

Så går det när man bara har personal som använder arbetsplatsen som sin personliga plattform för åsikter.

Fördelen som Scibstedt har är att de kan rövknulla personalen efter behag. Ingen kommer tycka synd om dem, och tyckarna (vägrar kalla dem journalister) vet att de inte får jobb någon annanstans.

Så det blir väl för Helin att snart återigen säga:

"Aftonbladet är ledande i den spännande strukturomvandling som hela branschen nu går igenom. Nu lägger vi in en högre växel, och utökar satsningarna på de digitala delarna. Bland annat med ett nytt annonsformat... Och ja... Just det... Vi kommer och se över, och slimma organisationen, för att stå rustade för framtiden. Vi kommer tillsätta ett antal nya tjänster (5) och skala bort en del andra (200)"
Citera
2013-03-27, 00:54
Medlem
White Christmass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pung
Varför redovisar inte Aftonbladet sin upplaga längre. Senaste scoreyarden för bilagorna är uppdaterad (alla tappar typ). Men inte siffrona för själva tidningen.

Iofs kan man ju räkna ut att det blivit tapp även där, efterssom bilagorna går risigt. Men annonsörerna borde få veta upplagan för tidningen de ska annonsera i, tycker man.

Dessutom ser jag fram mot den alltid lika roliga analysen under graferna.

"Aftonbladet befäster sin ställning på nätet, och ökar kraftigt i mobilen. Slut"

Man kan ju undra vad de menar med befäster sin ställning.

Efter en snabb koll på Alexa så visar kurvan på trafik sen 2012 för Aftonbladet, Expressen och DN svagt neråt. Det verkar som dessa har nått sin topp på internet och är nu på väg ner. Svenska dagbladet visar svagt uppåt men de är sämst av de 4.
Citera
2013-03-27, 06:58
Medlem
gavlips avatar
När yrkeslögnarna ljugit färdigt så tackar ägarna yrkeslögnarna för deras tjänster och avskedar dem. Yrkeslögnarna blir tvungna att bo i en två i ett "utsatt område" i mångkulturmisären.
Citera
2013-03-27, 09:36
Medlem
Pungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av White Christmas
Man kan ju undra vad de menar med befäster sin ställning.

Efter en snabb koll på Alexa så visar kurvan på trafik sen 2012 för Aftonbladet, Expressen och DN svagt neråt. Det verkar som dessa har nått sin topp på internet och är nu på väg ner. Svenska dagbladet visar svagt uppåt men de är sämst av de 4.

Det är just det. Den sanningsenliga analysen hade varit "Aftonbladet tappar besökare på hemsidan, men är fortfarande störst".

Men Aftonbladet är väl så vana vid konstiga formuleringar för att dölja sådant man inte vill visa, att man kör på med dessa, även när det finns siffror precis ovanför som visar det egentliga läget.
Citera
2013-03-27, 09:53
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pung
Det är just det. Den sanningsenliga analysen hade varit "Aftonbladet tappar besökare på hemsidan, men är fortfarande störst".

Men Aftonbladet är väl så vana vid konstiga formuleringar för att dölja sådant man inte vill visa, att man kör på med dessa, även när det finns siffror precis ovanför som visar det egentliga läget.
Det handlar nog mer om att man inte vill att de dummaste på redaktionerna skall fatta att de är arbetslösa om ett år för då kommer de dra ner ordentligt på tempot i arbetet. Vet själv från när jag avvecklade mig från min arbetsplats att sista året var youtube videos, forum och allmänt degande. När man själv eller någon annan tar beslutet om att "jobbet skall avslutas" finns det ingen anledning för en rationell individ att göra ett skit. Vet man att man skall bli arbetslös finns det ingen anledning att anstränga sig och det är för arbetsgivare en väldigt knepig situation för att dra igång ett avsked när man ändå skall säga upp 10% om ett par månader eller ett år kostar för mycket. Gör någon dessutom tillräckligt är det ännu värre för arbetsgivaren då de kommer sakna all möjlighet att göra annat än att snällt be dem arbeta hårdare.

Våra arbetsplatser bygger på att det finns ett par idioter som gör allt och inte får betalt eller karriär som motsvarar deras ansträgning. Resten gör nog och nätverkar inom bolaget för att komma upp, hårt arbete har aldrig varit avgörande på den svenska arbetsmarknaden och alla har vetatt om det men inte talat om det. De dummaste är de som trott på myten och slutar dessa arbeta hårt blir det problem.

Aftonbladet skall ställa om till att bli en bloggportal men det kommer att krävas att någon gör något till denna omställning är klar. Därför måste illusionen hållas uppe. Fundera på vad som skulle ske om alla journalister på Aftonbladet skrev en eller två artiklar mindre i veckan. Det skulle bli betydligt mindre att läsa om man säger så.

Jag har aldrig förstått folk som arbetar hårt in i det sista. När inget går att göra är det bara att acceptera läget och göra något kul under tiden. Jag mediterade en timme om dagen mitt sista år på arbetsgivarens bekostnad.
Citera
2013-03-27, 09:58
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gavlip
När yrkeslögnarna ljugit färdigt så tackar ägarna yrkeslögnarna för deras tjänster och avskedar dem. Yrkeslögnarna blir tvungna att bo i en två i ett "utsatt område" i mångkulturmisären.
Risken/möjligheten för att du har rätt är ganska stor, då den slutgiltiga tidningsdöden förmodligen kommer att sammanfalla med att bostads & räntebubblan spricker.
Citera
2013-03-27, 10:03
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 02-02-2012
Jag har aldrig förstått folk som arbetar hårt in i det sista. När inget går att göra är det bara att acceptera läget och göra något kul under tiden. Jag mediterade en timme om dagen mitt sista år på arbetsgivarens bekostnad.
Det brukar snabbt urarta när folk vet att det snart blir uppsägning ändå. Jag har sett fall där man, i det privata näringslivet, fått betala dubbel lön till vissa viktiga personer för att dom skulle stanna kvar till det bittra slutet, nu senast på ST-Ericsson.
Citera
2013-03-27, 10:17
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Det brukar snabbt urarta när folk vet att det snart blir uppsägning ändå. Jag har sett fall där man, i det privata näringslivet, fått betala dubbel lön till vissa viktiga personer för att dom skulle stanna kvar till det bittra slutet, nu senast på ST-Ericsson.
Allt skit vi läser om hur bra det går handlar nog om att håll aigång de som arbetar med snippets på readktionerna för dessa kommer att få gå väldigt snart. Det finns redan spindlar som kan skriva texter som är förståbara och skulle man satsa pengar på att utveckla dem och ha någon som granskar dem före man publicerar skulle de bli lika bra som det en människa skriver ihop. Man måste ha kvar dessa till man kan ersätta dem en teknisk lösning för som det är idag skulle ett bortfall likt det jag beskrivit göra gammelmedias sajter väldigt nyhetsfattiga. Även om det bara rör sig om två stycken och under 500 ord så ger det klick och dessa är viktiga.

Frågan är bara hur lång tid det tar för idioterna att fatta att festen är slut för de lär dra ner på sitt engagemang rätt så ordentligt. Finns nog någon idiot som tror att de får stanna bara de "arbetar hårt" men jag tror det endast är namn som blir kvar. Allt för att dra trafik. 'Sven Jönsson' kommer aldrig att kunna mäta sig med någon som får vara med i radio och TV rutan så han brode redan nu se sig om efter ett nytt arbete. Man vill inte vara den sista att få gå för då har de som gick först tagit alla jobb.
Citera
2013-03-27, 13:21
Medlem
Fula Gubbens avatar
Att dagshororna tappar publik på nätet är en mycket intressant utveckling som bör bevakas. Detta är ingen överraskning i sig, men jag trodde nog att de skulle fortsätta växa långsamt i takt med att sista gamla gubbtjyv fick internet-uppkoppling, för att nå en topp strax innan papperstidningarna (och all status) försvinner.

Betyder detta att papperstidningarna försvinner snarare än kalkylerat?

Tidningarnas kollaps har inte så mycket med innehållet att göra, som bekant, men däremot undrar jag om inte hemsidornas svaga utveckling kan ha att göra med att några % av befolkningen fått nog av alla lögner och propaganda och vägrar surfa in på sidorna. Dvs Fula Gubbens modell.

Dessa människor har förstås slutat köpa/läsa papperstidningarna för många år sedan.
Citera
2013-03-27, 13:39
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Tidningarnas kollaps har inte så mycket med innehållet att göra, som bekant, men däremot undrar jag om inte hemsidornas svaga utveckling kan ha att göra med att några % av befolkningen fått nog av alla lögner och propaganda och vägrar surfa in på sidorna. Dvs Fula Gubbens modell.

Dessa människor har förstås slutat köpa/läsa papperstidningarna för många år sedan.
Faktum är att jag är ytligt bekant med ett par riktigt äckliga pk-gubbar, som också bojkottar Aftonbladet, för att dom tycker den påminner för mycket om "En Ding Ding Värld", med påhittade nyheter & fixering vid korkade "kändisar".
Även om dom delar AB's vänstercentrerade världsbild så verkar dom andra sidorna ta överhanden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in