Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-04-14, 23:43
  #14185
Medlem
oberoendemedias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snusmumrik50
Detta ofog med självstartande videos har fått mig att i stort sett sluta klicka på länkar. Jag nöjer mig med att kolla rubrikerna, för att därefter fördjupa mig i saken på de alternativa sajterna.

Kan det bero på den fallerade svenska skolan att det är på detta sätt? Folk klarar alltså inte av att läsa en artikel själv, utan förväntar sig likt dagisbarn att få den uppläst av en fånig röst med talfel.

Handlar väl snarare om att tidningarna kan sälja reklam. Till skillnad mot banners som stoppas av adblock så är det väldigt svårt för annonsören att mäta video.
Citera
2016-04-14, 23:59
  #14186
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oberoendemedia
Handlar väl snarare om att tidningarna kan sälja reklam. Till skillnad mot banners som stoppas av adblock så är det väldigt svårt för annonsören att mäta video.

Visst är det säkert så. Men gammelmedia ÄR ju dött. De analyserar så dåligt att Google är bättre idag. Skrämmande att de då förväntar sig att få prenumeranter😳. Man kan inte dels säga upp hälften av journalisterna, sluta att granska kritiskt och samtidigt tro att folk vill betala när löpsedelsnyheterna behandlar ämnen du hittar bättre analys på här på Flashback 😆
Citera
2016-04-15, 00:03
  #14187
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snusmumrik50
Detta ofog med självstartande videos har fått mig att i stort sett sluta klicka på länkar. Jag nöjer mig med att kolla rubrikerna, för att därefter fördjupa mig i saken på de alternativa sajterna.

Kan det bero på den fallerade svenska skolan att det är på detta sätt?
Folk klarar alltså inte av att läsa en artikel själv, utan förväntar sig likt dagisbarn att få den uppläst av en fånig röst med talfel.


Nej, snarare att det är journalisterna som vill stå och spela Tintin i rörlig bild. Artikeltext anses som för osexigt att skriva.
Citera
2016-04-15, 07:44
  #14188
Medlem
http://www.dagensmedia.se/medier/dig...verige-6541213
Intressant att daily mail nu börjar gå om de svenska tidningsajterna på webben. Det är rätt logiskt då rätt mycket av deras innehåll faktiskt kommer direkt ifrån daily mail och andra engelska tidningar.

För att överleva för de nog börja skapa egna stories istället för att publicera slarvigt översatta artiklar ifrån daily mail och leta upp poulära bilder och klipp på diverse sociala medier.
Citera
2016-04-15, 08:09
  #14189
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RagnvaldKnaphovde
http://www.dagensmedia.se/medier/dig...verige-6541213
Intressant att daily mail nu börjar gå om de svenska tidningsajterna på webben. Det är rätt logiskt då rätt mycket av deras innehåll faktiskt kommer direkt ifrån daily mail och andra engelska tidningar.

För att överleva för de nog börja skapa egna stories istället för att publicera slarvigt översatta artiklar ifrån daily mail och leta upp poulära bilder och klipp på diverse sociala medier.

Ja, jag läser inte ens en artikel om Trump vs Clinton i svenska tidningar. Bättre läsa Washington Post/Times då...

Jag gav upp då jag inte tror så mycket på media med kass budget. Men får de inte skattepengar just för att vi i Sverige har rätten till information och granskande journalistik?
Citera
2016-04-15, 12:29
  #14190
Medlem
Erik Helmerson i DN, angående Granskningsnämnden:

Staten är inte garant för sanning

Citat:
Trodde ni att Granskningsnämnden för radio och tv var en instans dit publiken kan vända sig för att få felaktig information i public service korrigerad?

Citat:
Tänk om. GRN har ett enda jobb – att se till att public service-företagen lever upp till sitt sändningstillstånd. ”Vår uppgift är inte att se till att det som sägs är korrekt”, som nämndens ordförande Henrik Jermsten sa på ett Timbroseminarium på onsdagen.

Beskedet skapade viss förvirring i lokalen. Timbro hade nämligen just släppt en rapport där det hävdades att GRN inte klarar sitt uppdrag att bedöma om SVT och SR är tillräckligt sakliga. Detta uppdrag tolkades av de flesta i lokalen, och förmodligen av en majoritet lyssnare och tittare, som att nämnden är en sorts skiljedomstol dit man kan vända sig om man tycker att public service hittar på eller fattar fel.

Citat:
SR och SVT är trots allt medier som lever på trovärdighet. Den dag publiken inte längre litar på Ekot eller ”Agenda” (eller för den delen Dagens Nyheter) kommer den att söka sig till andra program eller sajter.

Public services existensberättigande är inte att det levererar statligt sanktionerad Sanning utan att det gör viktiga saker som allt färre medier klarar av eller har råd med.

Could've fooled me. Sanning med stort s är annars SVT:s och SR:s signum. Den politiskt korrekta, multikultibejakande, mångkriminella men enkelspårigt tendentiösa Sanningen.

Citat:
En sak som helt korrekt påpekades på Timbroseminariet var att företrädare för till exempel SR gärna hävdar att deras program håller hög kvalitet eftersom de inte fällts i granskningsnämnden. Det är alltså, lärde vi oss på onsdagen, ett ickeförsvar.

http://www.dn.se/ledare/signerat/eri...t-for-sanning/
Citera
2016-04-15, 16:13
  #14191
Medlem
Hatt-Kaninens avatar
Talentum, som bland annat ger ut tidningarna Dagens Media, Affärsvärlden och Ny Teknik, vill säga upp 19 av 47 journalister och ersätta chefredaktörerna med en publisher för hela förlaget.

Anledningen till de drastiska neddragningarna är att det går ekonomiskt dåligt för Talentum.

http://www.journalisten.se/nyheter/h...ng-pa-talentum
__________________
Senast redigerad av Hatt-Kaninen 2016-04-15 kl. 16:25.
Citera
2016-04-15, 17:15
  #14192
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Erik Helmerson i DN, angående Granskningsnämnden:

Staten är inte garant för sanning

Could've fooled me. Sanning med stort s är annars SVT:s och SR:s signum. Den politiskt korrekta, multikultibejakande, mångkriminella men enkelspårigt tendentiösa Sanningen.
http://www.dn.se/ledare/signerat/eri...t-for-sanning/

Staten är givetvis inte en sådan garant. Dom använder alla medel som politiska verktyg och det gäller oavsett vilken sida som sitter vid makten för tillfället.
Citera
2016-04-15, 18:09
  #14193
Medlem
oberoendemedias avatar
Ännu en journalist slutar på Fokus

Citat:
Tidskriften Fokus – som enligt Dagens Medias beräkningar har gjort närmare 100 miljoner kronor i förlust sedan starten – står inför ett större förändringsarbete. Frågan är hur många av tidningens medarbetare som väljer att följa med på den resan.

Claes Lönegård, Ebba Bonde och Anna Ritter lämnade nyligen tidningen. Nu drabbas Fokus av ännu ett avhopp då redaktören Maggie Strömberg slutar. Hon ska istället bärja som politikreporter på Ekot.

Dagens Media

Någon som sett om tidningen förändrats sedan värvningen av Johan Hakelius? Finns det paralleller med Dagens Samhälle som haft mängder av interna konflikter när man värvade Mats Edman.
Citera
2016-04-15, 21:05
  #14194
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hatt-Kaninen
Talentum, som bland annat ger ut tidningarna Dagens Media, Affärsvärlden och Ny Teknik, vill säga upp 19 av 47 journalister och ersätta chefredaktörerna med en publisher för hela förlaget.

Anledningen till de drastiska neddragningarna är att det går ekonomiskt dåligt för Talentum.

http://www.journalisten.se/nyheter/h...ng-pa-talentum

Citat:
Förslaget som det nu ser ut hotar hela det svenska bolaget. Förslagets syfte verkar vara att på kort sikt dra vinster ur verksamheten. Men om något år leder det till katastrof, säger Eddie Pröckl.

Roligt att han inte verkar förstå att det här är en planerad katastrof som alla tidningar håller på att göra, ungefär som när de kontrollerat kraschar en gammal Stena Line in i den bangladeshiska stranden för nerstyckning.

Eller så är det så att alla förstår det, men ingen vill inse det för verkligheten är helt enkelt för deprimerande.

Citera
2016-04-16, 08:58
  #14195
Medlem
Mikojans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RagnvaldKnaphovde
http://www.dagensmedia.se/medier/dig...verige-6541213
Intressant att daily mail nu börjar gå om de svenska tidningsajterna på webben. Det är rätt logiskt då rätt mycket av deras innehåll faktiskt kommer direkt ifrån daily mail och andra engelska tidningar.

För att överleva för de nog börja skapa egna stories istället för att publicera slarvigt översatta artiklar ifrån daily mail och leta upp poulära bilder och klipp på diverse sociala medier.

Mycket logiskt t o m. Varför stödja svensk media med klick när man kan gå till källan direkt?
Citera
2016-04-16, 09:30
  #14196
Medlem
lampross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RagnvaldKnaphovde
http://www.dagensmedia.se/medier/dig...verige-6541213
Intressant att daily mail nu börjar gå om de svenska tidningsajterna på webben. Det är rätt logiskt då rätt mycket av deras innehåll faktiskt kommer direkt ifrån daily mail och andra engelska tidningar.
Så illojalt, och osvenskt, att inte läsa svensk MSM. Svensk tanke och fakta redovisas på svenska. Den som tror att han kan läsa på engelska är fåfäng och ska sänkas. Det är iaf den visdom Flashback gett mig.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback