2015-09-07, 23:32
Medlem
SingMeToSleeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kallingar
http://unvis.it/www.aftonbladet.se/siffror/

Vad upplagan är får vi inte veta: däremot håller räckvidden emot och uppvisar ungefär samma siffror som tidigare. Vi är på väg mot i genomsnitt 10 läsare per tryckt tidning om något år

Intressanta siffror. Papperstidningen har gått från strax över miljonen i räckvidd tidigt 2012 till 635 000 i maj 2015. Trenden är väldigt tydlig och om vi extrapolerar den så är Aftonbladets pappersupplaga död och begraven innan 2020. Antagligen en god stund innan eftersom lönsamheten i pappersprodukten blir för dålig långt innan på grund av fasta kostnader. Kanske är dom redan där.

Frågan är hur attraktiv Aftonbladet blir som annonsplats när papperstidningen går i graven, det skulle vara ett stort slag mot varumärket. Gemene man hade nog tagit det som att Aftonbladet är på dekis oavsett vad internet- och mobiltrafiken säger.

Gjorde en observation förra gången jag var och handlade, nämligen att INGEN i kön plockade på sig en dagstidning. Förr i tiden var det legio att man plockade med sig minst en tidning för att ha lite att läsa därhemma, om inte annat när man sket. Ska observera detta lite mer framöver och se om det var en engångsgrej.
Citera
2015-09-07, 23:43
Medlem
atts avatar
I kvällens "Vem vet mest" på SVT deltog bl.a. en journaliststudent, Hanna. Rickard Olsson intervjuar henne:

Citat:
- Hanna, ska bli journalist.
- Ja.
- Kommer du få något jobb?
- Näe, förmodligen inte.
- Näe, och så bara nån anställning, ettochetthalvt år, och så lasas man ut, och så lasas man ut. Det är ju så media jobbar.
Citera
2015-09-08, 00:13
Medlem
Vossevangens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kallingar
http://unvis.it/www.aftonbladet.se/siffror/
Vad upplagan är får vi inte veta
(...)
Men fremgår at rekkevidden pr solgte papirtidning er 635.000 personer i mai 2015.
Kopiert fra innlegg # 12290 på tråden:
Citat:
Ursprungligen postat av Vossevangen
Men vi kan finne gjennomsnittlig opplag første halvår 2015 med utgangspunkt i denne lenken fra Q1/2015 presentasjonen fra Schibsted:

http://www.schibsted.com/Global/Financial%20documents/Quarterly%20reporting/Schibsted%20Financials%20and%20Analytical%20Info%2 0Q1%202015.xls
Øverst er merket 9 stk faner. Velg fane nr 9 "circulation volume". Vi velger antall solgte ex på hverdager. AB hadde Q1/2015 123.223 ex., AB hadde Q1/2014 152.300 ex., AB hadde Q2/2014 151.800 ex.

I min post # 12271 over har jeg lenket Q2/2015 rapporten, og gjengitt opplysningen at opplagstallet er - 19 % for AB i første halvår 2015 sml med første halvår 2014. Første halvår 2014 var det ca 152.000 ex solgt. 152.000 x 0,81 = 123.120 ex solgt i første halvår 2015.

Gjennomsnittlig opplag for AB første halvår 2015 var altså 123.120 solgte ex.
Tallet var nesten uendret fra Q1/2015 (123.223).
Dette innebærer altså (635.000 : 123.000) = 5,16 personer som i mai 2015 leste hvert exemplar av papirtidningen?
Ingen annonsør kan vel være så lavt begavet at hun tror dette?
Senast redigerad av Vossevangen 2015-09-08 kl. 00:26.
Citera
2015-09-08, 01:20
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Liten rapport från vardagen:

Halkade in på den lokala bensinstationen/handlaren för att köpa en liter mjölk till morgonkaffet.

Eftersom det var stängningsdags så stod tanten och buntade ihop kvällstidningarna som skulle returneras och satte på någon slags etikett med streck-kod på bunten.

Är det många tidningar som går tillbaka? frågade jag nyfiket.

Hon suckade till svar: Ja, idag är tidningarna mest till besvär.

Citera
2015-09-08, 07:56
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingMeToSleep
Jag skulle inte heller vilja få ryggskott för att sortera och sprida den dyngan!

Jag kan ju säga om att jag skulle anställa någon och satt och sorterade CV, då skulle jag välja bort de personer som har meriter från dagstidningsredaktion.
Citera
2015-09-08, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Jag kan ju säga om att jag skulle anställa någon och satt och sorterade CV, då skulle jag välja bort de personer som har meriter från dagstidningsredaktion.
Ett förflutet på en gammelmedia redaktion är väl något man försöker mörka? I likhet med fängelsestraff, vårdvistelser o annan smuts. Bättre då att köra med "rest runt i Asien". Ja tom arbetslös är nog att föredra. En anställning i gammelmedia borde egentligen noteras i belastningsregistret! Och fan vet om inte denna insikt börjar sjunka in hos ganska breda grupper? Tycker mig känna av det vid kontakt med diverse folk, i varje fall inom den privata sektorn...
Citera
2015-09-08, 10:47
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnullMarodoren
Helt otroligt att annonsköpare går på denna svindel. Men jag ser det som företags-darwinism där inkompetenta idiotföretag bäst bör brinna upp och breda plats för smarta företag.
Inte särskilt trolig att annonsköparna är förda bakom ljuset. Dessa företag bombarderas av mediesäljare som upplyser dom om läget. De som har haft möjlighet att byta har bytt. De kan vi utläsa av annonsfallet. Men alla kan helt enkelt inte hänga på. Det kan bero på litenhet (ica ger ju idag ut egna papperstidningar (ett exempel på hur en stor aktör flyttat sina annonser), men det kan också bero på affärsmodellen och att det bara finns ett medium att använda (små oberoende affärer t.ex.). Dessa företag är intimt kopplade till lokaltidningen på orten och vet att det är över om några år, men tills dess kör man vidare.
Citera
2015-09-08, 10:57
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Jag har själv varit med om att ha gallrat ansökningar till ett jobb där några hade erfarenhet på Sydsvenskan som merit + en Metro-tjej. Dessa hamnade givetvis direkt i papperskorgen.
Citera
2015-09-08, 13:17
Medlem
Hatt-Kaninens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av att
I kvällens "Vem vet mest" på SVT deltog bl.a. en journaliststudent, Hanna. Rickard Olsson intervjuar henne:
Varför fortsätter hon studera när hon själv vet att hon inte kommer få något jobb?

Men alltid roligt med sanning i TV. Kul att Rickard Olsson var ärlig och inte bullshittade om journalisternas framtid på samma sätt som Jan Helin och C gör.
Citera
2015-09-08, 13:23
Medlem
Hatt-Kaninens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jag har själv varit med om att ha gallrat ansökningar till ett jobb där några hade erfarenhet på Sydsvenskan som merit + en Metro-tjej. Dessa hamnade givetvis direkt i papperskorgen.
Intressant!

När var detta och vilken bransch rörde det sig om?
Citera
2015-09-08, 13:56
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hatt-Kaninen
Intressant!

När var detta och vilken bransch rörde det sig om?
Relativt nyligen & ett medelstort privatägt företag.
Citera
2015-09-08, 14:07
Medlem
Snuskigt att det snart bara är dom båda blaskorna kvar...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in