2015-09-05, 10:33
Medlem
tryffs avatar
"Johan Ehrenberg seglar också i motvind. Han skulle nyligen göra nationell dagstidning på papper av ETC. Jag vet inte hur det blev med det."
Johan är dock en väldigt speciell person inom svensk media. Han gör tidningar enbart utefter bidragen. Det är hans affärsmodell. Kursar och startar om. Fast nu har väl ETC gått runt några år utan omstart.

Jag tänkte faktiskt på Johans affärsmodell i samband med Töllborg's vision om att starta ny tidning (han kan möjligen starta just en AMS-tidning). Men trodde att det skulle vara för komplicerat att desssutom dra in ETC's affärsmodell i diskussionen. Men visst. 1000 sanna kommunister som stöd-prenumeranter samt en tidning helt inriktad på bidrag istället för innehåll och man kan säkert driva en tidning ett tag.
Citera
2015-09-05, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Fast i Göteborg går det även åt andra hållet...

Död gammelmedia återuppstår. Det handlar om att väcka liv i anrika Göteborgs handels- och sjöfartstidning som varit dör i 30 år. Som papperstidning!!

http://www.expressen.se/gt/tidning-som-gackade-hitler-kan-ateruppsta/, igår

Helt dödfött; den slags bildade borgerlighet (eller bildade medelklass) och eh, "aristokrat-liberalism" som bar upp GHT är utraderad här i landet. Den finns kvar hos enstaka familjer och så men spelar ingen som helst roll i offentligheten, i ny konst, tv eller litteratur, i politiken osv. Tror knappt den finns kvar i Danmark heller.
Citera
2015-09-05, 21:33
Medlem
bosseblommans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bosseblomman
Även inom friidrottsevenemangen i Stockholm har gammelmediadöden gjort sig påmind (om man kan tolka det så). DN-galan heter numera Bauhaus Athletics och DN Stockholm Halvmarathon heter bara Stockholm Halvmarathon. Det förstnämnda är väl rätt anmärkningsvärt eftersom DN-galan hetat så hur länge som helst, men jag kommer på mig själv med att inte ens bry mig. För några år sedan hade jag säkert reagerat, men i nuläget känns det inte som det spelar någon roll om det är en agendasättande tidning eller en bygghandel som sponsrar.
Jag tar upp den här favoriten i repris igen. Nästa helg är det Stockholm Halvmarathon, som under många år, men inte längre, hette DN Stockholm Halvmarathon. Osäker om det är ekonomin som spökar eller om det inte är prioriterar evenemang för en blaska med agendasättande journalistik?!
Citera
2015-09-06, 09:28
Medlem
kallingars avatar
Aftonbladet har fått tummen ur och lagt ut sin upplagestatistik för maj. Det mest averkar peka uppåt vilket är lite märkligt då alexa rankingen gav en annan bild.

Lite intressant är att de verkar ha slutat för statistik på aftonbladet tv.
Citera
2015-09-06, 10:35
Medlem
Vossevangens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kallingar
Aftonbladet har fått tummen ur och lagt ut sin upplagestatistik för maj. Det mest averkar peka uppåt vilket är lite märkligt då alexa rankingen gav en annan bild.

Lite intressant är att de verkar ha slutat för statistik på aftonbladet tv.
Hva var opplagstallet for mai?
Link (gjerne via unvis)?
Citera
2015-09-06, 12:17
Medlem
bergsturks avatar
Citat:

Men sluta hävda att Alexa betyder nåt. Det gör det inte. Det är helt meningslösa randomdata.

Man ska givetvis inte lita på pissmedias egna siffror heller.

Den enda sanningen är att vi inte har en aning.
Citera
2015-09-06, 15:01
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vossevangen
Apple tilbyr annonseblokkering på IPad og IPhone.
Skjer når Apple slipper oppgradering av nettleseren Safari i september.
Vil få store konsekvenser for mediehusene:

http://www.klassekampen.no/article/20150904/ARTICLE/150909908

Hoppas att Apple kan koda artiklarna så man enkelt kan ta bort både ovidkommande skribenter och all reklam. Problemet för msm blir när det enbart kommer återstå minimalt med textmassa som man kan ögna igenom på någon minut. AB och Expressen går mot sina fördestinerade öde med sjumilakliv...
Citera
2015-09-06, 20:20
Medlem
LucNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Men sluta hävda att Alexa betyder nåt. Det gör det inte. Det är helt meningslösa randomdata.

Man ska givetvis inte lita på pissmedias egna siffror heller.

Den enda sanningen är att vi inte har en aning.

Det roliga med marxistmedia är att de skriver under på att den sociala verkligheten är grundat i "text", typ alla media-och-kommunikationsproduktioner som reitererar och perpetuerar verkligheten. Så de skriver lite vad som passar dem och, vips (enligt marxisterna), så speglas det i verklighetens konstitution. Vi andra kallar det fiffleri, och går vi på det och köper annonsplats kallar vi oss lurade. Och media kommer sanna sitt bedrägeri när dess annonsörer tappar kunder och undrar sig hur det kan komma sig, när nu medias statistik indikerar omfattande marknadsföring....
Citera
2015-09-06, 23:24
Medlem
kallingars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vossevangen
Hva var opplagstallet for mai?
Link (gjerne via unvis)?

http://unvis.it/www.aftonbladet.se/siffror/

Vad upplagan är får vi inte veta: däremot håller räckvidden emot och uppvisar ungefär samma siffror som tidigare. Vi är på väg mot i genomsnitt 10 läsare per tryckt tidning om något år
Citera
2015-09-07, 07:32
Medlem
Citat:

Vad upplagan är får vi inte veta: däremot håller räckvidden emot och uppvisar ungefär samma siffror som tidigare. Vi är på väg mot i genomsnitt 10 läsare per tryckt tidning om något år
Det är ju fullkomligt sanslösa siffror! Finns det någon annonsköpare som går på det här? Personalen på min närmaste butik säger att de s.k kvällstidningarna i stort sett enbart köps av kunder 60+. Läses väl då i bästa fall av en person till, utöver köparen. Snittet borde ligga runt 1,5 läsare/ex.
För övrigt verkar SvD nu desperata för att hålla uppe sina siffror. De i stort sett skänker bort tidningen. Kollegan fick ett utskick i veckan som gick där de erbjöd en 7-dagars prenumeration i 5 veckor för 50 kr. Enligt mina källor ska bara pappers-, tryck och distributionskostnader för 5 veckor ligga mellan 250-300 kr...
Citera
2015-09-07, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adolfhilter
Det är ju fullkomligt sanslösa siffror! Finns det någon annonsköpare som går på det här? Personalen på min närmaste butik säger att de s.k kvällstidningarna i stort sett enbart köps av kunder 60+. Läses väl då i bästa fall av en person till, utöver köparen. Snittet borde ligga runt 1,5 läsare/ex.
För övrigt verkar SvD nu desperata för att hålla uppe sina siffror. De i stort sett skänker bort tidningen. Kollegan fick ett utskick i veckan som gick där de erbjöd en 7-dagars prenumeration i 5 veckor för 50 kr. Enligt mina källor ska bara pappers-, tryck och distributionskostnader för 5 veckor ligga mellan 250-300 kr...
Jag tror att SvD faktiskt får fler tidningar sålda än Aftonbladet och Expressen. Då främst för att SvD endast har typ prenumeranter.
Citera
2015-09-07, 13:25
Medlem
KnullMarodorens avatar
Citat:

Helt otroligt att annonsköpare går på denna svindel. Men jag ser det som företags-darwinism där inkompetenta idiotföretag bäst bör brinna upp och breda plats för smarta företag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in