• 1
  • 2
2012-08-23, 23:04
Medlem
marxys avatar
Afton.

Idag efter jobbat satt vi och tjötade som brukligt i bastun. Som de flesta vet brukar fiskar växa och historier blir lite extra bra. Idag så berättade en av gubbarna att han har, om jag förstod det hela korrekt, lågt blodvärde och behöver därför få i sig mer järn.

Kort historia, han tål tydligen inte järntabletter och drabbas då av förstoppning, men en guinness och ett rått ägg ihop fungerar då tydligen istället. Hade tydligen i England gått att få på recept (en guinness i veckan).

Min fråga är då om det finns någon som helst sanning i detta, eller om det som sagt bara var en schysst bastu historia?

Att tillägga, mina kunskaper om medicin är: Ta en panodil/ipren, ett glas vatten och en nypa frisk luft så är det snart bättre

//marxy
Citera
2012-08-23, 23:26
Medlem
Veeoons avatar
Nej det stämmer inte. En halvliter Guiness har mindre järn i sig än ett ägg och ett ägg har 10% av det rekommenderade dagliga intaget av järn.
Citera
2012-08-23, 23:28
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veeoon
Nej det stämmer inte. En halvliter Guiness har mindre järn i sig än ett ägg och ett ägg har 10% av det rekommenderade dagliga intaget av järn.
Men då är det i alla fall en del sanning i begreppet. Tio liter Guiness och en låda ägg om dagen så är saken biff!
Citera
2012-08-23, 23:39
Medlem
Judeschweins avatar
Oklart vad frågan egentligen är?
Men att det är lönlöst för att få i sig mycket järn är klart. Att Guinness och råa ägg länge varit en hushälsokur är dock sant och går självklart att beställa in på vissa pubar även om det nu inte finns på menyn och på vissa ställen på jorden dricker man det även för att öka sexualdriften. Huruvida det är effektivt i det syftet låter jag nog vara osagt.

En annan anekdot jag har om denna dryckblandning är att även fotbollsspelaren David Beckham använde sig av den under puberteten för att växa mer.
Senast redigerad av Judeschwein 2012-08-23 kl. 23:42.
Citera
2012-08-24, 00:49
Medlem
marxys avatar
Frågan är/var hurvida Guinness skulle fungera som någon form av ersättning/istället för järntabletterna och om det faktiskt fungerar.

Att någon faktiskt visste om det var någon form av hälsokur gör ju faktiskt att det fanns någon sanning i det. Jag får helt enkelt fortsätta leta efter detta
Tackar för svar

//marxy
Citera
2012-08-24, 01:32
Medlem
Blafsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marxy
Att någon faktiskt visste om det var någon form av hälsokur gör ju faktiskt att det fanns någon sanning i det. Jag får helt enkelt fortsätta leta efter detta
Tackar för svar

//marxy
Nja, vet och vet. Det finns de som "vet" att vatten har minne också och att om man späder ut något som egentligen är onyttigt så motverkas det onyttiga. Ju mer man späder ut det desto kraftfullare ska det bli. Den påstådda hälsoeffekten med Guiness och ett ägg kan ju vara av samma princip, placebo.

Men om man dricker några fler Guiness lär nog välbehagskänslan öka, för att bli drastiskt sämre dagen efter.
Citera
2012-08-24, 07:19
Medlem
hundsatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blafsen
Nja, vet och vet. Det finns de som "vet" att vatten har minne också och att om man späder ut något som egentligen är onyttigt så motverkas det onyttiga. Ju mer man späder ut det desto kraftfullare ska det bli.

Med andra ord så borde man kunna späda ut en vodka till enorm styrka. En shot och man är out!!!
Här ska spädas ut brännvin i helgen och bjuda alla som vill ha!
Citera
2012-08-24, 12:16
Medlem
Blafsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hundsatan
Med andra ord så borde man kunna späda ut en vodka till enorm styrka. En shot och man är out!!!
!
Snarare tvärtom. Enligt den homeopatiska principen gör ju spädningen att det blir motsatt effekt. Så utspädd vodka skulle innebära att ni blir skarpare i tal, tanke och balans och ffa bättre bilförare.

Men för att detta inte ska bli helt OT så kan man väl säga angående trådfrågan, att det beror ju på var gränsen för vad man ska kalla hälsokur går. Ägg är ju mat och innehåller näring, så på så sätt är det ju hälsosamt. Men det är ju all mat. Att ett ägg tillsammans med en Guiness skulle vara nån sorts medicin får nog däremot hänföras till avdelningen skrönor. Framför allt att man skulle växa snabbare av det.

Att det inte hjälper mot anemi har Veeoon redan förklarat. Ägg är en usel källa för järn jämfört med rött kött. Ett av vegeterianernas vanligaste problem är just järnbrist. Även för de som äter massor av ägg. Den där gubben i bastun som hade anemi och inte tålde järntabletter borde satsa på mycket blodpudding och lever istället. Annars finns det ju järntabletter som innehåller ämnen som får igång tarmen.
Citera
2012-08-25, 20:43
Medlem
DrJohnBWatsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marxy
men en guinness och ett rått ägg ihop fungerar då tydligen istället. Hade tydligen i England gått att få på recept (en guinness i veckan).

Min fråga är då om det finns någon som helst sanning i detta, eller om det som sagt bara var en schysst bastu historia?

Det är en bastuhistoria. Människor vill att det ska vara nyttigt med öl och ägg, istället för att oroa sig för alkoholens negativa effekter eller kolesterolets tråkiga effekter.

Av samma anledning läser man i kvällspressen ofta att vin är nyttigt i lagom mängd, men man läser aldrig att druvjuice är lika nyttig.
Människor vill att vin ska vara nyttigt.

Din jobbarkompis skulle kunna pröva att ta ett glas c-vitamin brustablett till maten, så ökar upptaget av järn från maten. Det är ett mycket effektivare sätt att öka järnupptaget, men är inte lika roligt som öl.
Citera
2012-08-27, 00:49
Medlem
Lys avatar
Vore roligt om man kunde få Guinness på recept! Då jag bor i England skulle jag ju fråga om det nästa gång jag besöker vårdcentralen, jag har ofta ( alltid ? ) järnbrist. Men de skriver nog inte ut Guinness...Äter mest vegetariskt med, så här behövs lite järn. Svarta bönor innehåller järn, sojamjölk med, lite lagom med rödvin kan nog faktiskt vara bra, druvor är oxå bra, mörka gröna bladgrönsaker... Men enklast är ju börja ta järntabletter igen, äter inte kött så ofta, så det kan inte vara min järnkälla. Just det, c-vitamin ihop med järnrik mat förbättrar upptaget. Paprika eller en frukt med c-vitamin. Brustablett ibland kanske, men har hört att det är bättre få c från frukt, tabletten har nåt ämne som inte är så bra för magen? Nån som vet något riktigt bra sätt att få i sig järn, alternativmetod eller ej?
Senast redigerad av Ly 2012-08-27 kl. 00:52.
Citera
2012-08-27, 11:33
Medlem
Blafsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ly
Nån som vet något riktigt bra sätt att få i sig järn, alternativmetod eller ej?
Blutsaft. Finns på apotek, hälsokostbutiker och vanliga livsmedelsaffärer.
Citera
2012-08-28, 00:21
Medlem
marxys avatar
Afton.
Att spika upp ett äpple med en obehandlad järnspik
LY!
Ang. receptet. Du måste testa om du får chansen!

//marxy
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in