2012-08-23, 20:14
Medlem
Hejsan!

Kör en liten kurs i matte på nätet. Det där står det att x^2=4 har två lösningar d.v.s. x1=2 och x2=-2.
Så långt är jag med. Det jag inte förstår är sedan när de påstår att x=4^(1/2) bara har en lösning, x=2.

Varför är inte -2 en lösning till roten ur 4?

x^2=4 är ju förfasiken exakt samma som x=4^(1/2), då bör de väl även ha samma lösningar?

Källa:
http://wiki.math.se/wikis/sommarmatt....1_R%C3%B6tter
Citera
2012-08-23, 20:25
Medlem
Smurfgenerals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av al-drig
Hejsan!

Kör en liten kurs i matte på nätet. Det där står det att x^2=4 har två lösningar d.v.s. x1=2 och x2=-2.
Så långt är jag med. Det jag inte förstår är sedan när de påstår att x=4^(1/2) bara har en lösning, x=2.

Varför är inte -2 en lösning till roten ur 4?

x^2=4 är ju förfasiken exakt samma som x=4^(1/2), då bör de väl även ha samma lösningar?

Källa:
http://wiki.math.se/wikis/sommarmatt....1_R%C3%B6tter

Du har använt att (x^a)^b = x^ab, vilket för rationella tal endast funkar för icke-negativa x.

√(x²) är inte detsamma som x om x är negativt.
Citera
2012-08-23, 20:26
Medlem
negerbarns avatar
Det står uttryckligen i din länk varför det är så. Lite torrt och tråkigt svar kanske, men helt enkelt är kvadratroten ur definerad som den icke-negativa lösningen till x^2 = a.
Citera
2012-08-23, 21:12
Medlem
Aureuss avatar
Du kan skriva om problemet för att illustrera varför den har +-2 som lösningar:

X^2 = 4
X^2 - 4 = 0
X^2 - 2^2 = 0

Sedan applicerar du konjugatregeln som lyder a^2 - b^2 = (a-b)(a+b), dvs:

(X-2)(X+2)=0, När ekvationen står på detta sätt så ser du varför vänsterledet blir 0 på två olika sätt, nämligen när (X-2) = 0 eller (X+2) = 0, dvs när X=2 eller X=-2.
Citera
2012-08-23, 21:58
Medlem
adequates avatar
FMT -> Underforum

/Mod
Citera
2012-08-23, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smurfgeneral
Du har använt att (x^a)^b = x^ab, vilket för rationella tal endast funkar för icke-negativa x.

√(x²) är inte detsamma som x om x är negativt.

Är det verkligen sant att man inte kan stoppa in negativa x-värden i en ekvation som är ändrad med den metoden, och få samma resultat som innan ändring? Låter kostigt, du får gärna förklara eller ge mig en länk, för jag förstår inte just än i alla fall.

Citat:
Ursprungligen postat av negerbarn
Det står uttryckligen i din länk varför det är så. Lite torrt och tråkigt svar kanske, men helt enkelt är kvadratroten ur definerad som den icke-negativa lösningen till x^2 = a.
Okej det bara ÄR så alltså menar du? Om någon bara har bestämt att tecknet "kvadratroten ur" inte ska ha några negativa lösningar, borde ju fortfarande x^(1/2) vara tillåten att ha negativa lösningar?

På wikipedia står det föresten att roten ur 4 har två lösningar:
Citat:
Ursprungligen postat av wikipedia/kvadratrot
Med ett tals kvadratrot menas oftast den positiva kvadratroten, även kallad principalvärdet av kvadratroten. Det finns även en negativ rot. Eftersom
(-2)^2=(2^2)=4
har talet 4 således två rötter, det positiva talet 2 och det negativa talet -2.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kvadratrot

Citat:
Ursprungligen postat av Aureus
Du kan skriva om problemet för att illustrera varför den har +-2 som lösningar:

X^2 = 4
X^2 - 4 = 0
X^2 - 2^2 = 0

Sedan applicerar du konjugatregeln som lyder a^2 - b^2 = (a-b)(a+b), dvs:

(X-2)(X+2)=0, När ekvationen står på detta sätt så ser du varför vänsterledet blir 0 på två olika sätt, nämligen när (X-2) = 0 eller (X+2) = 0, dvs när X=2 eller X=-2.

Jo den biten har jag förstått! Att X^2=4 har både x=2 och x=-2 som lösningar. Det jag inte förstår är att det inte är samma sak med roten ur 4.

Citat:
Ursprungligen postat av adequate
FMT -> Underforum

/Mod
Det var dock ingen naturvetenskaplig uppgift det här. Men spelar väl ingen roll
Senast redigerad av al-drig 2012-08-23 kl. 23:13.
Citera
2012-08-24, 00:05
Medlem
dxdps avatar
Citat:
Okej det bara ÄR så alltså menar du? Om någon bara har bestämt att tecknet "kvadratroten ur" inte ska ha några negativa lösningar, borde ju fortfarande x^(1/2) vara tillåten att ha negativa lösningar?

På wikipedia står det föresten att roten ur 4 har två lösningar:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kvadratrot

Ja, det är bara så. En eller flera gubbar med mycket skägg har bestämt att det är en definition. Man har helt enkelt bestämt sig för att så är det, så att det inte ska bli missförstånd när man pratar om saker. Detta gäller reella tal, däremot om man övergår i komplex analys så har roten ur två lösningar, men man måste ändå välja vilken gren.

Vet inte om du läst om imaginära tal, men när vi ska definera vad sqrt(-1) är, försöker man använda den vanliga definitionen blir det konstigt och även om man kunde beräkna det så skulle det vara svårt att hävda att +1i var positivt medan -1i var negativt, i just detta fall känns det naturligast att tänka sig +1i. Men om vi istället har 3+4i eller 3-4i, vilket av talen är "positiva"? Här får man två svar ... men när man räknar får man hålla sig till en gren på roten-ur, för annars är det ingen funktion.
Citera
2012-08-24, 00:56
Medlem
Smurfgenerals avatar
Citat:
Är det verkligen sant att man inte kan stoppa in negativa x-värden i en ekvation som är ändrad med den metoden, och få samma resultat som innan ändring? Låter kostigt, du får gärna förklara eller ge mig en länk, för jag förstår inte just än i alla fall.

Ditt eget exempel är bra, om det hade gått att göra som jag gjorde även för negativa x får vi följande;

((-2)^2)^(1/2) = (-2)^(2/2) = -2

men (-2)^2 = 4 och √4 = 2 så vi får -2 = 2
Citera
2012-08-24, 08:04
Medlem
x=+-2 är lösning till ekvationen:

x^2=4

roten ur x är definierat som den positiva lösningen till ekvationen

x^2 = a, där a är ett tal >0
Citera
2012-08-24, 20:00
Medlem
Rursuss avatar
Citat:

Ah, det är skillnad på rötter till en ekvation och kvadratroten ur ett tal. Kvadratroten är bara en funktion för att ur en siffra räkna ut en annan siffra. Man har valt att anpassa denna funktion så att den skall vara användbar för att finna rötter på en ekvation

√c är funktionen på c

x^2 = c är den ekvation man vill lösa.

Man använder då funktionen och har bestämt att ekvationen löses så att

x = +√c eller x = -√c.

Om nu √4 skulle ha varit både -2 och 2 får man fyra svar, nämligen

x = +√4 eller x = -√4

vilket utvecklas till:

x = +2, eller +-2 eller x = -+2 eller x = --2

Det blir liksom ett överskott av lösningar som inbillar oss att vi har fyra svar
när vi egentligen bara har två svar. Matematikerna gillar dessutom inte funktioner
som på ett värde ger två resultat.
Senast redigerad av Rursus 2012-08-24 kl. 20:01. Anledning: fleppaflepp flepp
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in