2012-08-23, 19:03
Medlem
Min absoluta favoritöl är Sofiero 7,5. Inte för att den är billig utan för att den är riktigt jävla helt okej bärs.
Jag köpte den första gången dock bara för att den var just billig, innan det hade jag bara druckit sofiero folköl på nån middag hos någon småvuxen kompis. Sofiero 3,5 är den absolut värsta ölen som finns. Det smakar ljummet piss även om du har haft den i kylskåpet i flera dagar.

Samtidigt tycker jag att falcon har riktigt bra folköl, men deras starköl är sådär.
Ska det vara så svårt att göra både god stark- och folköl?
Senast redigerad av Olafio 2012-08-23 kl. 19:07.
Citera
2012-08-23, 19:08
Medlem
Finans.killens avatar
Öl ska inte drickas kall, dödar smaken.

Och nej det är inte svårt, bara att köpa någon du gillar. Du får väl testa dig fram!
Citera
2012-08-23, 19:37
Medlem
Greve-Von-Boegroefs avatar
Öl ska vara kanonkall! Riktigt svalkande en svettig sommardag!

Jag gillar också Sofiero fast 5,2 då. 7,5 är för stark tycker jag.
Citera
2012-08-23, 19:45
Avslutad
Sofiero är inget annat än urin, oavsett styrka eller kyla. Ska vi tala klart drickbar folköl av billigare sort så vill jag slå ett slag för Three Hearts 3,5. Trots att en sexpack kostar under 40 spänn så är det faktiskt en riktigt god folkpils.
Citera
2012-08-23, 19:59
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greve-Von-Boegroef
Öl ska vara kanonkall! Riktigt svalkande en svettig sommardag!

Jag gillar också Sofiero fast 5,2 då. 7,5 är för stark tycker jag.
Jo, kall öl är gott när det är riktigt varmt, men om man bara ska dricka öl varma sommardagar lär det inte bli många på ett år.
Sen beror det givetvis på vad man dricker för öl. En smaklös lager förlorar inget på att kylas, snarare tvärtom, medan en IPA eller stout tappar mycket smak ock karaktär när den kyls.
Citera
2012-08-23, 21:35
Medlem
Greve-Von-Boegroefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Jo, kall öl är gott när det är riktigt varmt, men om man bara ska dricka öl varma sommardagar lär det inte bli många på ett år.
Sen beror det givetvis på vad man dricker för öl. En smaklös lager förlorar inget på att kylas, snarare tvärtom, medan en IPA eller stout tappar mycket smak ock karaktär när den kyls.

sant. Men nu dricker jag bara det många refererar till som blasköl så kylning is teh shit för mig.
Citera
2012-08-23, 21:51
Medlem
Tant_Gröns avatar
Då alkohol är en smakbärare (kanske den enda i Sofiero)så är det inte så konstigt att du tycker den starkare varianten är godare.

Och nja, zepofan, en ipa tappar inte smak av att kylas(allt för mycket), källarvarm är ultimata tempen. Alltså 12-14 grader.
Citera
2012-08-23, 23:11
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tant_Grön
Då alkohol är en smakbärare (kanske den enda i Sofiero)så är det inte så konstigt att du tycker den starkare varianten är godare.

Och nja, zepofan, en ipa tappar inte smak av att kylas(allt för mycket), källarvarm är ultimata tempen. Alltså 12-14 grader.
Ja, men med "kall" menar jag kylskåpskall, dvs. 2-4 grader, och vid den temperaturen har ölet förlorat väldigt mycket av sin karaktär.
Citera
2012-08-24, 21:18
Medlem
Det är en väldig skillnad på folkisar och riktigt öl. Ta Heineken t.e.x. som enligt mig är ett helt OK standard öl, som folköl smakar den vatten med en liten arom av sandpapper men i starkölsformat så är den fullt godkänd.
Citera
2012-08-25, 00:18
Medlem
BrainDisorders avatar
Sofiero är rätt sunkiga när jag tänker efter, iallafall 5,2'an. Folkölen är väl helt OK för att vara folköl, medans 7,5:an måste vara riktigt kall för att gå att dricka. Men så är det med alla öl över 6.0% enligt mig, dom måste vara kalla och dom skall drickas upp fort innan dom blir ljumna och jävliga, då klökar jag vid varenda klunk.

Ångesten som uppstår när man är på festival med 30 grader i tältet och har ett flak 7,5'or Sofiero.
Citera
2012-08-25, 16:33
Medlem
gothxxs avatar
Brewdog gör riktigt bra starköl, folkölen är riktigt bra den med tycker jag.
Citera
2012-08-25, 16:39
Medlem
Kiltmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrainDisorder

Ångesten som uppstår när man är på festival med 30 grader i tältet och har ett flak 7,5'or Sofiero.

Åh fyfan för det. Hade ett flak med bl.a. Sofiero som stod i bilen under Emmaboda i år. Alla som var där vet hur jävla stekande varmt det var under festivalen, och bilen stod ju inte i skuggan direkt. Det var som att dricka nykokt te med ölsmak
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in