2012-08-26, 01:00
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oddman84
Hur många känner du som gör så? Jag känner ingen. Inte ens mig själv, även om jag många gånger "nosar" på sådana tankar. Det handlar väl egentligen om att ifrågasätta den sociala verklighet vi tillsammans omedvetet uppräthåller men ofta inte ifrågasätter.'

Jag misstänker dock att du, om någon, många gånger tänkt i dessa banor.

Du menar söker en yttersta mening med tillvaron? Det är väl rätt vanligt antar jag, mer eller mindre tillfälligt för de flesta. Eller att man slås av livets totala meningslöshet.

Men det är, som sagt, allmänmänskliga existentiella tankar. Vare sig man är religiöst troende eller ej.

Människan kommer alltid vara psykologiskt tudelad, av "vild" egoism och "civiliserad" altruism.

Citat:
Ursprungligen postat av oddman84
Sex är väldigt vacker när det sker mellan människor som älskar varandra.

Eller när det sker mellan riktigt kåta. Det finns skönhet i mycket.
Citera
2012-08-26, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Du menar söker en yttersta mening med tillvaron? Det är väl rätt vanligt antar jag, mer eller mindre tillfälligt för de flesta. Eller att man slås av livets totala meningslöshet.

Men det är, som sagt, allmänmänskliga existentiella tankar. Vare sig man är religiöst troende eller ej.

Människan kommer alltid vara psykologiskt tudelad, av "vild" egoism och "civiliserad" altruism.
Nja, personligen menar jag inte en yttersta mening, även om jag kan tänka mig att många ser det som sådan. Jag menar att poängen ligger i insikten, inte i tolkningen av, eller agerandet utifrån, denna insikt. Om något hade jag inte förespråkat någon specifik reaktion på "insikten", enbart att vi skall bära den med oss och odla den.

Det är av yttersta vikt, menar jag, att vi är medvetna om vårt predikament. Är vi det kommer vi inte förundras eller förargas av att andra subjekt (om vi erkänner dem som sådana) kan ha en diametralt motsatt syn på verkligheten. Vi måste akta oss för den singulära identiteten.

Men jag håller (förstås) med om att vi är tudelade; som du säger är "vild egoism och civiliserad altruism" ständiga motpoler vi måste bolla med. Det är näst intill omänskligt att vara enbart det ena eller det andra; ingen vill vara en dörrmatta och ingen mår bra av att bli lämnad ensam.

Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Eller när det sker mellan riktigt kåta. Det finns skönhet i mycket.
Det är sant, förvisso. Men jag måste ändå hävda att sex mellan två personer som älskar varandra är någonting bättre än ett "one-night stand". Jag baserar detta på magkänsla
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in