Citat:
Ursprungligen postat av svart-rullstol
jag såg denna dokumentär nyligen,
http://www.youtube.com/watch?v=4fZyuLtH4X4
och det fick mig att fundera på vad det är med religion och sexualitet. varför är det en sådan viktig och helig del av människors religionsutövande? hur skiljer sig din syn på sex jämfört med din religions? (om den skiljer sig) och varför överensstämmer/överensstämmer du inte med den?
Sexualiteten är en stark drivkraft som är kopplad till överlevnad. Lite grand som hunger. Kyrkan/religionen har kidnappat dessa starka känslor/drifter och använder dem mot människan.
Avhållsamhet, fasta, ingen sex före äktenskapet, frosseri och vällust är en dödssynd osv.
Kyrkan sår sitt gift i människans mest grundläggande funktioner och skapar dåligt samvete och skuld bara för att man har drifter och passioner. Om man inte kan bemästra dessa ärman en dålig människa.
Min väg är Yoga och inom den finns en riktning som kalls tantra.
Inom tantran anses passionen, lustan och sinnesupplevelserna vara i grunden rena. Man menar att tantra är en väg för intensiva, passionerade människor.
Tantriker menar alltså att alla ting och alla upplevelser är i grunden rena och fullkomliga som de är.
För yogis som övat sig i att ha ett obundet sinne och att motiveras av medkänsla ger passionen bränsle och energi för att meditera på tomheten. Det tantriska målet är att hålla kvar ett tydligt förverkligande av tomheten mitt i passionen, då det blir möjligt att omvandla passionen till bliss. Vägen till upplysning kräver en orädd konfrontation med varje aspekt av psyket, inklusive grundläggande nivåer av ilska, lusta och rädsla; känslor som ofta förtrycks och skuldbeläggs i de flesta religioner.
Jag såg en snutt på filmen men jag mår illa av att se dessa stackars förtryckta människor som lallar omkring och tror att de är duktiga som har händerna på täcket so to speak. Fuck. Lydiga robotar programerade av kyrkan (och det amerikanska samhället).