2012-08-23, 18:09
  #1
Medlem
svart-rullstols avatar
jag såg denna dokumentär nyligen, http://www.youtube.com/watch?v=4fZyuLtH4X4

och det fick mig att fundera på vad det är med religion och sexualitet. varför är det en sådan viktig och helig del av människors religionsutövande? hur skiljer sig din syn på sex jämfört med din religions? (om den skiljer sig) och varför överensstämmer/överensstämmer du inte med den?
Citera
2012-08-23, 18:47
  #2
Medlem
Jag tror det handlar mycket om att sexualiteten är en sådan stark drift. Att kunna behärska denna, eller rättare sagt att kunna sätta Gud framför denna, innebär på sätt och vis att du är herre över dina köttsliga lustar. Sedan tror jag även att det skrämmer oss alla att något så trivialt som sex kan ha en sådan makt över oss (ibland). Man vill gärna se det som så, att vi styr vår kropp och inte tvärt om.
Citera
2012-08-23, 18:48
  #3
Medlem
Kontrollerar man människors sexualitet kontrollerar man deras inners och mest privata tankar, genom att t.ex. skambelägga sex kan man skapa extremt starka negativa känslor (till den grad att t.ex. många religiösa homosexuella tar livet av sig), som man sedan erbjuder "botemedlet" från genom exempelvis kyrkan och religionen.

Personligen är min enda ståndpunkt ang. sex att så länge det sker mellan personer som är vuxna och mentalt kapabla att fatta egna beslut, så får de göra vad de vill med varandra förutsatt att alla är ok och godkänner det. Men sen är jag ju inte troende heller...
Citera
2012-08-23, 21:44
  #4
Moderator
pbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oddman84
Jag tror det handlar mycket om att sexualiteten är en sådan stark drift. Att kunna behärska denna, eller rättare sagt att kunna sätta Gud framför denna, innebär på sätt och vis att du är herre över dina köttsliga lustar. Sedan tror jag även att det skrämmer oss alla att något så trivialt som sex kan ha en sådan makt över oss (ibland). Man vill gärna se det som så, att vi styr vår kropp och inte tvärt om.
Du har väldigt rätt i detta tror jag. Fienden har lagt ut ett veritabelt minfält av potentiella synder på det sexuella området.
Citera
2012-08-23, 22:41
  #5
Medlem
Hotshot777s avatar
Det här är min personliga åsikt om varför jag tror att sex är ett så viktigt ämne.

1 Tim 5:22 säger - Ha inte för bråttom med att lägga händerna på någon och gör dig inte delaktig i andras synder. Håll dig själv ren.

Om man lägger händer på någon så innebär det att man kan föra över olika saker, positiva eller negativa influenser (Ex: Titta på karismatiska kyrkan)

Detta är bara av att röra någon med handen, ni kan då förstå hur mycket kraftigare förbindelsen bli när två människor är fullständigt intima. Det sker då en förbindelse mellan själarna, två blir en. Om man har sex med varenda person man ser så splittras ens själ på ett sätt och man blir en ihålig person så att säga. Sedan så får man också del av en massa onda andar som ens partner bar på.

Kort sagt så kan sex vara något väldigt fint och heligt som förenar två människor och skapar liv men det kan också vara ett väldigt effektivt sätt att besudla både sin kropp och ande om det sker utanför Guds lagar.
Citera
2012-08-23, 23:12
  #6
Medlem
Daos avatar
Tror sexualiteten är av stor betydelse för alla människor, och då religion också är sådan, så är det inte konstigt att det finns "religiös" syn på "sexualitet"!
Citera
2012-08-23, 23:55
  #7
Medlem
Jag håller helt med min religion att sexualdriften inte står på min sida. Den har till syfte att se till att min kropp reproduceras, så ofta som möjligt. Driften bryr sig inte om om det gör mig till en sämre människa eller om jag skadar någon för att uppnå det här målet.

Sexualdriften är, precis som smärta och njutning/belöning, en del av kontraktet som ger mig kontroll över min kropp. Ett nödvändigt ont. Fanns inte sexualdriften hade ingen av oss varit här idag.

Driften påminner mig också att min kropp är helt ointresserad av om jag känner mig lycklig. Kan jobbet göras bättre om jag lider fruktansvärt ser kroppen till att jag lider fruktansvärt. Jag blir sugen, det känns inte bra. Jag drivs till att söka en partner. Kroppen får som den vill och belönar mig med en övergående njutning. Sen börjar cykeln om.

Jag tror inte det finns någon högre mening eller mål med sex. Reproduktion gagnar möjligtvis mina barn förutsatt att dom får ett lyckligt liv.

Sex och relationer är dirty business för mig, så jag har inga problem att t ex acceptera att otrohet förekommer. Jag förväntar mig inte perfekt trohet från mina partners. Har jag gett mig in i den leken... Det är någonting jag aktivt måste skydda mig ifrån. Mina partners drivs av samma drift att reproducera sig så ofta som möjligt och med så bra gener som möjligt. Kan jag dessutom förmås investera i barn som inte är mina så är driftens seger total.

Lite dystert kanske, men det känns realistiskt för mig
Citera
2012-08-24, 04:07
  #8
Medlem
lighteneds avatar
Balansen och ordningen är viktigast i alla sammanhang.
Bara för att man tvingar sig att vara kroppsligt ren från lust så innebär inte det att man är ren i hjärtat. En själsligt obalanserad människa som inte utsätter sig för frestelser är som jag ser det lika syndig som en själsligt balanserad människa som under ordnade former tillåter frestelser. Tro sitter inte i kroppen och vad man gör med kroppen, tro sitter i hjärtat.
Citera
2012-08-24, 08:47
  #9
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svart-rullstol
jag såg denna dokumentär nyligen, http://www.youtube.com/watch?v=4fZyuLtH4X4

och det fick mig att fundera på vad det är med religion och sexualitet. varför är det en sådan viktig och helig del av människors religionsutövande? hur skiljer sig din syn på sex jämfört med din religions? (om den skiljer sig) och varför överensstämmer/överensstämmer du inte med den?

Sexualiteten är en stark drivkraft som är kopplad till överlevnad. Lite grand som hunger. Kyrkan/religionen har kidnappat dessa starka känslor/drifter och använder dem mot människan.
Avhållsamhet, fasta, ingen sex före äktenskapet, frosseri och vällust är en dödssynd osv.
Kyrkan sår sitt gift i människans mest grundläggande funktioner och skapar dåligt samvete och skuld bara för att man har drifter och passioner. Om man inte kan bemästra dessa ärman en dålig människa.

Min väg är Yoga och inom den finns en riktning som kalls tantra.
Inom tantran anses passionen, lustan och sinnesupplevelserna vara i grunden rena. Man menar att tantra är en väg för intensiva, passionerade människor.
Tantriker menar alltså att alla ting och alla upplevelser är i grunden rena och fullkomliga som de är.
För yogis som övat sig i att ha ett obundet sinne och att motiveras av medkänsla ger passionen bränsle och energi för att meditera på tomheten. Det tantriska målet är att hålla kvar ett tydligt förverkligande av tomheten mitt i passionen, då det blir möjligt att omvandla passionen till bliss. Vägen till upplysning kräver en orädd konfrontation med varje aspekt av psyket, inklusive grundläggande nivåer av ilska, lusta och rädsla; känslor som ofta förtrycks och skuldbeläggs i de flesta religioner.

Jag såg en snutt på filmen men jag mår illa av att se dessa stackars förtryckta människor som lallar omkring och tror att de är duktiga som har händerna på täcket so to speak. Fuck. Lydiga robotar programerade av kyrkan (och det amerikanska samhället).
Citera
2012-08-24, 09:04
  #10
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hotshot777
Det här är min personliga åsikt om varför jag tror att sex är ett så viktigt ämne.

1 Tim 5:22 säger - Ha inte för bråttom med att lägga händerna på någon och gör dig inte delaktig i andras synder. Håll dig själv ren.

Om man lägger händer på någon så innebär det att man kan föra över olika saker, positiva eller negativa influenser (Ex: Titta på karismatiska kyrkan)

Detta är bara av att röra någon med handen, ni kan då förstå hur mycket kraftigare förbindelsen bli när två människor är fullständigt intima. Det sker då en förbindelse mellan själarna, två blir en. Om man har sex med varenda person man ser så splittras ens själ på ett sätt och man blir en ihålig person så att säga. Sedan så får man också del av en massa onda andar som ens partner bar på.

Kort sagt så kan sex vara något väldigt fint och heligt som förenar två människor och skapar liv men det kan också vara ett väldigt effektivt sätt att besudla både sin kropp och ande om det sker utanför Guds lagar.

Ens själ splittras? Hur skulle det gå till menar du? Dessutom är det väl i princip omöjligt att ha sex med varenda person man ser eller hur menar du att det skulle ske rent praktiskt?
På vilket vis splittras själen och vilka konsekvenser ger det och hur märker man att det har hänt?
Jag menar jag har knullat en hel del utanför äktenskapet och jag känner mig fullständigt helgjuten och harmonisk. Är det nåt jag missar? Borde jag känna skuld och skam och vara rädd för konsekvenserna på domedagen? Hur märker jag att jag har fått en massa onda andar som följd av mitt av gud osanktionerade knullande? Kommer min hud att spricka om någon stänker vigvatten på mig?
Citera
2012-08-24, 10:52
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
På vilket vis splittras själen och vilka konsekvenser ger det och hur märker man att det har hänt?

Kan man älska en person och samtidigt ha begär efter en annan utan att på något sätt känna sig splittrad?

Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Jag menar jag har knullat en hel del utanför äktenskapet och jag känner mig fullständigt helgjuten och harmonisk. Är det nåt jag missar?

Kan du säga att du älskar henne isåfall?

Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Borde jag känna skuld och skam och vara rädd för konsekvenserna på domedagen? Hur märker jag att jag har fått en massa onda andar som följd av mitt av gud osanktionerade knullande? Kommer min hud att spricka om någon stänker vigvatten på mig?

Konsekvenserna ser du nog redan nu: Ett sprucket äktenskap. Är ditt beteende sanktionerat av din fru?
Citera
2012-08-24, 13:44
  #12
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av s.plath
Kan man älska en person och samtidigt ha begär efter en annan utan att på något sätt känna sig splittrad?

Självklart. Begär och kärlek är två olika saker.



Citat:
Kan du säga att du älskar henne isåfall?
Vem?

Citat:
Konsekvenserna ser du nog redan nu: Ett sprucket äktenskap. Är ditt beteende sanktionerat av din fru?
Du missförstod nog. Jag har haft många partners utan att vara gift med dem, alltså utanför äktenskapet. Hur märker jag att jag är ansatt av onda andar pg av detta?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in