• 1
  • 2
2005-03-23, 18:16
Medlem
Morsning.
Nu är det dags att uppgradera lite och jag har ett par frågor.

Jag hade tänkt mig detta paket.(passar min plånbok.)
Länk
Uppgraderingspaket AMD S754 Athlon 64 3000+, K8M800, 512MB DDR
Citat:
AMD Athlon 64 3000+ 2.0 GHz Socket 754, 512 KB cache, BOXED
TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB CL2.5 Minne 184-P (för DDR-PC400MHz)
MSI K8M NEO-V, K8M800, Socket-754, ATX ,S-ATA/ATA, DDR, LAN, Sound, AGP8x, VGA

Pris: kr 2.599:-

Är det ett prisvärt paket ?
Hur kommer det fungera med nya krävande spel , räcker det med 2GHz?
(kommer trycka i mer minne + ett hyfsat grafikkort i framtiden.)
Jag läste nånstans att amd 64 2GHz är likvärdig med intels 3GHz , stämmer verkligen det?

Sen har vi det här paketet.
Länk
Uppgraderingspaket AMD S754 Athlon 64 3200+, K8M800, 512MB DDR
Citat:
AMD Athlon 64 3200+ 2.2 GHz Socket 754, 512 KB cache, BOXED
TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB CL2.5 Minne 184-P (för DDR-PC400MHz)
MSI K8M NEO-V, K8M800, Socket-754, ATX ,S-ATA/ATA, DDR, LAN, Sound, AGP8x, VGA

Pris: kr 2.949:-

Hur mycket bättre är egentligen det paketet , vad jag kan se så är den enda skillnaden att man får 2.2GHz istället för 2.0GHz.
Är det värt att betäla 350:- extra för att få det paketet?

Jag vill inte lägga ut hur mycket som helst eftersom det är en gammal Intel celeron på 700MHz som jag ska uppgradera innan den flyttas till sommarstugan.

I recensionerna på komplett.se så verkar folk nöjda , men jag vill veta vad alla rekordeliga luffare här på FB tycker.
Ni som har något av uppgraderingspaketen , är ni nöjda?

/K_T
Citera
2005-03-24, 01:18
Medlem
Lägg dom där extra 350:- på mer minne. Förslagsvis trollar du fram 300:- till och handlar dig ytterligaren en 512 sticka .

Du betalar mer per MHZ med 3200+ paketet.
Citera
2005-03-27, 18:52
Medlem
Fet-Everts avatar
Jag tittar också på uppgraderingspaket liknande de som Kyle funderar på. Jag har några frågor utöver Kyles.

- Vad är det för skillnad på AMD Athlon och Sempron?

- Om jag väljer Athlon; ska jag välja S754 eller S939-systemet?

- Internminne VS processorkraft; var lägger jag den sista femhundringen? Räcker 512 eller ska jag ha mer RAM?

- Någon som har något mer bra köpråd? Jag uppgraderar var tredje år och hinner liksom lägga av mig
Citera
2005-03-27, 19:12
Bannlyst
Mer ram, mer ram och igen mer ram

Sempron är AMD's B variant.. lite som intel celeron
Man ska ha Athlon 64

Så satsa på det billigare paktet med mer raaam
Citera
2005-03-27, 19:26
Medlem
Bingolikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fet-Evert
Jag tittar också på uppgraderingspaket liknande de som Kyle funderar på. Jag har några frågor utöver Kyles.

- Vad är det för skillnad på AMD Athlon och Sempron?

- Om jag väljer Athlon; ska jag välja S754 eller S939-systemet?

- Internminne VS processorkraft; var lägger jag den sista femhundringen? Räcker 512 eller ska jag ha mer RAM?

- Någon som har något mer bra köpråd? Jag uppgraderar var tredje år och hinner liksom lägga av mig
AMD 64 till socket 939 blir inte lika varma.Det finns även moderkort till socket 939 med AGP buss till grafikkortet.Men PCI express är mera framtidssäkert.512Mb minne är i minsta laget idag och dessutom är minnen ganska billiga nu.Men jag har för mig att dom nya moderkorten har en 22pin atx anslutning så även ett nytt nätagg kan bli nödvändigt.
Citera
2005-03-27, 19:46
Medlem
Fet-Everts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bingoliket
AMD 64 till socket 939 blir inte lika varma.Det finns även moderkort till socket 939 med AGP buss till grafikkortet.Men PCI express är mera framtidssäkert.512Mb minne är i minsta laget idag och dessutom är minnen ganska billiga nu.Men jag har för mig att dom nya moderkorten har en 22pin atx anslutning så även ett nytt nätagg kan bli nödvändigt.
Nytt nätagg! Oj, tack för tipset, så att jag inte står med det problemet sedan.

* Skriver upp på komihåglistan *
Citera
2005-03-27, 19:48
Medlem
Bingolikets avatar
Citat:
Nytt nätagg! Oj, tack för tipset, så att jag inte står med det problemet sedan.

* Skriver upp på komihåglistan *
Kan även finnas en adapter att köpa har jag för mig.
Citera
2005-03-27, 19:56
Medlem
Fet-Everts avatar
Citat:
Kan även finnas en adapter att köpa har jag för mig.
Aha! Helst ska jag kunna använda så mycket som möjligt från min gamla dator (AMD XP 1800+). Den är nog snart 3 år gammal. Jag tänkte byta moderkort, processor, fläkt och minne och helst inget mer. Grafikkortet är ett Geforce 4 AGP 4 el 8. Jag spelar inte så mycket grafikkrävande spel.

Edit: Det som sitter på moderkortet brukar jag aldrig byta, mer än någon extra minnesmodul. Hårddiskar och annat krimskrams byter jag efter hand, så det jag nu ska köpa ska hålla tre år för mig.
Citera
2005-03-27, 20:17
Medlem
Bingolikets avatar
Citat:
Aha! Helst ska jag kunna använda så mycket som möjligt från min gamla dator (AMD XP 1800+). Den är nog snart 3 år gammal. Jag tänkte byta moderkort, processor, fläkt och minne och helst inget mer. Grafikkortet är ett Geforce 4 AGP 4 el 8. Jag spelar inte så mycket grafikkrävande spel.

Edit: Det som sitter på moderkortet brukar jag aldrig byta, mer än någon extra minnesmodul. Hårddiskar och annat krimskrams byter jag efter hand, så det jag nu ska köpa ska hålla tre år för mig.
Tvivlar på att nätaggregatet går att använda.Minst 400W kräver dom nya moderkorten och procesorerna.En så gammal dator brukar inte orka med mer än 250-300W.
Citera
2005-03-27, 20:28
Medlem
Fet-Everts avatar
Citat:
Tvivlar på att nätaggregatet går att använda.Minst 400W kräver dom nya moderkorten och procesorerna.En så gammal dator brukar inte orka med mer än 250-300W.
Aj fan! Du håller just på att förstöra min kväll

300 Watt ligger den på ser jag. Då kommer nästa fråga om jag ska köpa en ny låda eller enbart ett nytt nätaggregat

Eller om jag ska titta på en helt ny dator kanske och montera in en av hårddiskarna och DVD-brännaren i efterhand?
Citera
2005-03-27, 21:36
Medlem
Citat:

Från komplett:
"Vi rekommenderar ett nätaggregat på minst 350W för alla våra uppgraderingspaket."
Minst 350W låter lite oroväckande , tror du inte att det räcker till paketen?
Citera
2005-03-28, 23:40
Medlem
contrerass avatar
Ett nätaggregat med högre effekt kommer inte att bli lika varmt som ett som ligger på gränsen av vad det klarar av,så om du vill ha en tystare dator är det väl investerade pengar.
Gällande AMD 64,se till att du köper en med nya Winchester tekniken,den kräver inte alls lika mycket kylning=tystare dator.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in