2012-08-23, 15:29
Medlem
Hej,

Min sambo och jag som båda ska plugga siktar på att köpa en bostadsrätt. Våra inkomster blir då CSN + extrajobb vid sidan om. Tillsammans lär vi ha 300k eller lite mer i kapital. Hur stor är sannolikheten för oss att få ett lån på säg 500-600k? Behövs oftast en borgenär? Inga betalningsanmärkningar/andra lån eller skulder o.s.v.

Tacksam för svar!
Citera
2012-08-23, 16:09
Medlem
Hej!

Jag och min sambo har precis köpt en bostadsrätt. Vi tog lån på 1,5 miljoner och drog in 260k i kontantinsats.

Om du får ett lån beror helt och hållet på din inkomst. Nu för tiden ska du kunna amortera på ditt lån, (även om det är amorteringsfritt). Hur har din inkomst sett ut de två senaste åren? Banken tar en kreditupplysning på din ekonomi för att se din inkomst samt om du har några betalningsanmärkningar.

Du ska även kunna bevisa att du har en fast inkomst framöver. När vi sökte lån hade vi problem med vissa banker då jag gick som tillsvidareanställd med 6 månaders provanställning. Detta tyckte banken var en osäker anställning och två av 4 banker nekade också oss lån pga av detta.

Gör såhär, boka ett bolånesamtal med en lånehandläggare. Ta med dig alla uppgifter som behövs för att göra handläggaren så trygg som möjligt och försök att få ett lånelöfte.

Ett annat tips är att inte lägga in alla era sparade pengar som kontantinsats. Se till att ha 40-50% kvar om det skulle hända någonting eller att ni måste köpa nya möbler till lägenheten.
Citera
2012-08-23, 16:15
Medlem
Ni lär behöva en medlåntagare.

Jag är i samma sits och har fått lånelöfte nu men det krävdes en medlåntagare. (heter inte borgenär längre vad jag förstod)
Citera
2012-08-23, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ambience
Ni lär behöva en medlåntagare.

Jag är i samma sits och har fått lånelöfte nu men det krävdes en medlåntagare. (heter inte borgenär längre vad jag förstod)

Exakt, borgenlån är borttaget. För att få lån med "borgenär" så måste personen i fråga stå med på lånet som medlåntagare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in