Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-08-23, 15:07
  #1
Medlem
Jag har funderingar på att börja handla kläder via Ebay. Är det någon som nyligen har gjort detta och kan berätta lite mer? Hittade exempelvis en jacka ifrån Hong Kong som kostade 245:- inkl frakt. Det står också att eventuella tull och/eller momskostnader kan tillkomma. I en annan tråd (en äldre sådan) här på Flashback, nämner några att om man skickar ifrån privatperson till privatperson, så kan man slippa tull och övriga kostnader, om man skriver "gift" (gåva) på paketet. Stämmer det?

Tacksam för svar!
Citera
2012-08-23, 15:22
  #2
Medlem
Kurtfans avatar
Tänkte köpa ett par skor därifrån men krånglade med paypal o grejjer så blev aldrig av. Men skulle som du TS, gärna vilja vet om någon gjort ett lyckat köp därifrån och hur det fungerar med tull osv. Så väntar på svar jag med!
Citera
2012-08-23, 15:26
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurtfan
Tänkte köpa ett par skor därifrån men krånglade med paypal o grejjer så blev aldrig av. Men skulle som du TS, gärna vilja vet om någon gjort ett lyckat köp därifrån och hur det fungerar med tull osv. Så väntar på svar jag med!

Pratade precis med en kompis som brukar handla via Ebay. Inom EU, dvs om du köper exempelvis ifrån Storbritannien, så tillkommer inga extra avgifter, förutom frakten. Och det är med andra ord som att handla vad som helst via nätet. Om du däremot handlar utanför EU, som exempelvis Hong King, Kina eller andra länder, så kan det tillkomma tull och/eller momsavgift. Men, om du handlat för under 500:- så går det bra att skriva "gift" på paketet, så kan inte tullen ta betalt för det. Och då blir det som när du skickar inom EU, dvs bara frakten som du betalar för.
Citera
2012-08-23, 15:29
  #4
Medlem
fyll-hundts avatar
Mjo, ebay.se så hänvisar dom till alla säljare som fraktar till Sverige + fraktavgifter i SEK.
Ganska bra priser på grejer från USA
Citera
2012-08-23, 20:46
  #5
Medlem
albostyles avatar
Jag handlar mycket via eBay, och jag ber ALLTID säljaren att dels märka paketet som "GIFT" och även sätta ett "low value" på det, så slipper du tull kostnaderna helt. DOCK så kan vissa företag på eBay vägra göra detta då det inte är lagligt. Men 9/10 gånger så går dom med på det. Lycka till!
Citera
2012-08-23, 23:19
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av albostyle
Jag handlar mycket via eBay, och jag ber ALLTID säljaren att dels märka paketet som "GIFT" och även sätta ett "low value" på det, så slipper du tull kostnaderna helt. DOCK så kan vissa företag på eBay vägra göra detta då det inte är lagligt. Men 9/10 gånger så går dom med på det. Lycka till!

Och hur vet man att paketet verkligen kommer fram? Kan bli lite svårt om det blir en tvist med någon som sitter på andra sidan jordklotet. Brukar dock sortera mina sökningar efter de användare med bäst betyg, eller vad det nu är.
Citera
2012-08-24, 12:44
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jkmf
Och hur vet man att paketet verkligen kommer fram? Kan bli lite svårt om det blir en tvist med någon som sitter på andra sidan jordklotet. Brukar dock sortera mina sökningar efter de användare med bäst betyg, eller vad det nu är.

Asiater brukar vara väldigt rädda om sin feedback så det är inte något problem så länge du köper från de som har många omdömen.
Citera
2012-08-24, 12:48
  #8
Medlem
Halmbals avatar
Jag har köpt väldigt mycket på Ebay, både kläder och elektronik. Allt har gått prima och aldrig åkt på någon tull.

Det enda man ska tänka på är väl storlekarna i kläder. Jag köpte en T-shirt en gång, visserligen på Tradera, men som skickades från asien. Den var storlek M, och var som en XS, mina axlar/armar fick inte plats, det var så små "hål" och jag är då väldigt smal också.
Citera
2012-08-24, 14:45
  #9
Medlem
albostyles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jkmf
Och hur vet man att paketet verkligen kommer fram? Kan bli lite svårt om det blir en tvist med någon som sitter på andra sidan jordklotet. Brukar dock sortera mina sökningar efter de användare med bäst betyg, eller vad det nu är.

Du får ett tracking# så du kan spåra försändelsen. Och sen så backar både eBay och PayPal dig, om någon skulle försöka fiffla.
Citera
2012-08-25, 16:09
  #10
Medlem
Nu har jag beställt en vara via Ebay. I ett meddelande ifrån säljaren, står det att leveranstiden kan vara mellan 15-28 dagar. Är det någon som vet ifall det stämmer, eller om det kan gå snabbare/segare?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback