2015-08-21, 20:13
Medlem
Rippless avatar
Prövningar kan man väl göra när som helst? Borde inte vara några problem, har dock inte så bra koll.
Citera
2015-08-21, 20:18
Medlem
Rippless avatar
Har skrivit in mig på 450 poäng (fysik 1, biologi 1, kemi 1 och idrott [endast för poängen]). Har hittills haft en lektion fysik. Jag gör det endast för att bredda mig eftersom jag gick en samhällsvetenskaplig linje på gymnasiet. Det känns bara jävligt motigt allting, dels Komvux i sig, skolan jag går på och kurserna. Funderar på att skippa detta och flytta utomlands i stället så länge jag är ung och har alla möjligheter. Kan detta få några som helst konsekvenser? Komvux började i går så det kan inte ha så stor betydelse väl? Har fått 4500 kr i bidrag nu, men tar inga lån alls, det är väl bara att jag skickar tillbaka de pengarna med hjälp av SYVen och sedan är man ute ur systemet.

Det blir väl inga negativa konsekvenser av detta i framtiden?
Senast redigerad av Ripples 2015-08-21 kl. 20:33.
Citera
2015-08-22, 02:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck
Är det ingen som kan svara på min tidigare fråga?

(FB) Allt om Komvux/Vuxenutbildningen
Ja, du blir nekad. Egentligen är ligger väl Ma A och Ma 2 ganska långt från varandra, så frågan är hur nödvändigt det faktiskt är? Du kan ju läsa in allt på egen hand egentligen annars. Det är ju inte så komplicerade grejer direkt.

Citat:
Ursprungligen postat av mr.oranje
Hej!

Ska börja läsa på komvux på måndag. Gick ekonomiprogrammet innan och bestämde mig för att läsa till naturämnena. Läste matte 3b på gymnasiet men funderade nu om man behöver matte 1c, 2c och 3c för att kunna komma in på en naturvetenskaplig utbildning. Är det verkligen sant? Nu har ingen sagt det till mig och jag ska börja läsa matte 4 på måndag men tanken slog mig. Det står inte på någon linje att det krävs just matte 3c utan enbart krav på matte 4.

Systemet är så konstigt. Tack på förhand.
Spelar ingen roll om du har läst matte 3b eller 3c, eller inte matte 3 alls, utan för program där matte 4 krävs behöver du egentligen bara ha läst just matte 4.
Senast redigerad av Roxic 2015-08-22 kl. 02:12.
Citera
2015-08-22, 15:24
Medlem
Rippless avatar
Hur är det med att hoppa av kurser på Komvux? Tänker att man går 1 månad och inte vill sen, är det lätt att hoppa av då eller får man massor av problem i framtiden med CSN och liknande? Tar inga lån, endast bidrag.

EDIT: vad ersätter naturkunskap 2 i konkreta ämnen? Är det så att NAK1+2 ersätter biologi 1 eller hur fungerar det? Jag har nämligen läst NAK1+2 men verkar ju ha varit ganska mycket i onödan med tanke på att det knappt ger någon behörighet alls.
Senast redigerad av Ripples 2015-08-22 kl. 16:01.
Citera
2015-08-22, 23:25
Medlem
Soulsurfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ripples
Hur är det med att hoppa av kurser på Komvux? Tänker att man går 1 månad och inte vill sen, är det lätt att hoppa av då eller får man massor av problem i framtiden med CSN och liknande? Tar inga lån, endast bidrag.

EDIT: vad ersätter naturkunskap 2 i konkreta ämnen? Är det så att NAK1+2 ersätter biologi 1 eller hur fungerar det? Jag har nämligen läst NAK1+2 men verkar ju ha varit ganska mycket i onödan med tanke på att det knappt ger någon behörighet alls.
Borde inte vara någon fara alls. Ser inte hur du skulle få framtida problem med det mer än att du kanske ångrar dig att du inte läste kurserna tidigare exempelvis. Du har förmodligen förbrukat en månad av CSN på gymnasial nivå, värre än så ser jag inte hur det kan vara.

Har för mig att biologi ersätter naturkunskapen, men ta inte mitt ord för det, kan också vara så att man måste läsa Fysik 1 och Kemi 1 också för att ersätta naturkunskapen.

Edit: Fysik 1a (eller Fysik 1b1 + 1b2) + Kemi 1 ersätter Naturkunskap 2 tydligen.
Senast redigerad av Soulsurfer 2015-08-22 kl. 23:28.
Citera
2015-08-22, 23:41
Medlem
Grankulas avatar
Hejsan, tänkte söka till nästa omgång av komvux/ vuxen utbildning och tänkte läsa biologi 1-2 och geografi 1. Finns det intensiv kurser på kurser som dessa eller måste man läsa dem i vanlig takt som om man gick på gymnasiet igen ? Alltså, med andra ord går det att läsa dessa kurser i intesiv takt på komvuz så man läser dem kanske i 10 veckor vardera istället för kanske 20 veckor vardera ?

Såg nått om att man kan läsa i sin "egna takt" någon som kan förklara detta för mig, förstår ju innebörden av egen takt, men gick ut gymnasiet nu i sommras och är inte så haj på komvux och sånt. Betyder det att man läser kapitlet t.ex och sen när man känner sig redo bokar man prov eller nått sånt ?

Tacksam för svar även om det är dum fråga
Senast redigerad av Grankula 2015-08-22 kl. 23:45.
Citera
2015-08-23, 01:34
Medlem
mr.oranjes avatar
Ska som jag skrivit innan läsa till naturämnena till nästa höst på komvux och börjar på måndag med biologi 1, kemi 1 och matte 4. Gick ekonomiprogrammet innan och läste naturkunskap 2.

Har ni några tips inför kurserna? Vad ska man tänka på och vad har ni för erfarenhet av kurserna?

Tack på förhand

P.S kommer verkligen behöva plugga matte 4.. alla säger att den är sinnes dock läste några kamrater den på ekonomiprogrammet på ett halvår och lyckades få E.
Citera
2015-08-23, 11:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Grankula
Hejsan, tänkte söka till nästa omgång av komvux/ vuxen utbildning och tänkte läsa biologi 1-2 och geografi 1. Finns det intensiv kurser på kurser som dessa eller måste man läsa dem i vanlig takt som om man gick på gymnasiet igen ? Alltså, med andra ord går det att läsa dessa kurser i intesiv takt på komvuz så man läser dem kanske i 10 veckor vardera istället för kanske 20 veckor vardera ?

Såg nått om att man kan läsa i sin "egna takt" någon som kan förklara detta för mig, förstår ju innebörden av egen takt, men gick ut gymnasiet nu i sommras och är inte så haj på komvux och sånt. Betyder det att man läser kapitlet t.ex och sen när man känner sig redo bokar man prov eller nått sånt ?

Tacksam för svar även om det är dum fråga
För 100 poängskurser gäller att:
5 v -> 100% studietakt
10 v -> 50% studietakt
20 v -> 25% studietakt

Det vanligaste är att man läser 2 kurser på 10 v, men om 5 v finns att välja så kan man ju ta en kurs i taget.
Citera
2015-08-23, 13:08
Medlem
kaosblattens avatar
Hej mina vänner!

Idag är sista ansökningsdagen för Komvux och jag behöver hjälp med en sak.
Jag ska söka in till Juristprogrammet i Stockholm, MEN har inte godkänt i Matematik 2b. Min fråga är alltså om jag kan ersätta den här mattekursen med en annan 100p kurs och få min gymnasieexamen/slash/grundläggande behörighet, för att komma in på juristprogrammet?

Tack på förhand!
Citera
2015-08-23, 14:42
Medlem
kaosblattens avatar
Sista ansökningsdag Komvux - Behörighet?

Hej mina vänner!

Idag är sista ansökningsdagen för Komvux och jag behöver hjälp med en sak.
Jag ska söka in till Juristprogrammet i Stockholm, MEN har inte godkänt i Matematik 2b. Min fråga är alltså om jag kan ersätta den här mattekursen med en annan 100p kurs och få min gymnasieexamen/slash/grundläggande behörighet, för att komma in på juristprogrammet? Gick samhällsvetenskapliga programmet på gymnasiet!

Tack på förhand!
Citera
2015-08-23, 16:04
Medlem
Rippless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soulsurfer
Borde inte vara någon fara alls. Ser inte hur du skulle få framtida problem med det mer än att du kanske ångrar dig att du inte läste kurserna tidigare exempelvis. Du har förmodligen förbrukat en månad av CSN på gymnasial nivå, värre än så ser jag inte hur det kan vara.

Har för mig att biologi ersätter naturkunskapen, men ta inte mitt ord för det, kan också vara så att man måste läsa Fysik 1 och Kemi 1 också för att ersätta naturkunskapen.

Edit: Fysik 1a (eller Fysik 1b1 + 1b2) + Kemi 1 ersätter Naturkunskap 2 tydligen.

Är bara rätt nojig när det gäller CSN. Syrran läste ett halvår på matematikerprogrammet och hade stora problem att ta ens få bidrag från CSN när hon läste på Komvux i våras. De krävde väldigt mycket pengar tillbaka. Hon tog ju dock lån, något som jag inte gör.

Så om ett program kräver Naturkunskap 2 så kan det ersättas med Fysik 1a och Kemi 1 men inte tvärtom?
Citera
2015-08-23, 16:04
Medlem
Enligt min lärare räcker det att ha läst kursen, och fått ett F. Du behöver alltså inte klara kursen för att komma in men du kan inte ha nollat den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in