2012-08-29, 09:18
Medlem
xertions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
En person som påstår att han vet något som resten av världen inte har fattat och samtidigt kallar alla som har en mer skeptisk hållning angående domedagen för "arroganta" är inte nån att ta på allvar, förutom att man bör hålla ryggen fri och sakta avlägsna sig.

Det gör jag nu. Adios!

Lite lustigt är det att du börjar prata om domedagen när jag inte nämner ett sådant scenario någonstans i mitt inlägg. Men någonting som är ännu roligare är att du tror att jag menar domedagen när jag nämner $40 silver

Angående säga att man förstått något som resten av världen inte förstått. Först och främst så är jag väldigt noga i min research att faktiskt lyssna på båda sidor, för att skapa mig en bra uppfattning. Men det är ju väldigt viktigt att inse att vi är i en bubbla, och hela poängen med en BUBBLA är ju att stora delar går runt ovetandes och tror att allt kommer att fungera i en oändlighet.

Det är ungefär som att säga åt en person som förutsåg IT-bubblan att han är dum i huvudet när resten av världen var säkra på att priserna skulle fortsätta uppåt. Din respons i detta inlägg bekräftar ju bara bubblan då du verkar vägra ens ta in informationen, och viftar av det med att resten av världen har rätt.

Sedan så kan du ju titta på Kina, Indien, Ryssland och Thailand som gjort väldigt stora inköp av guld på den senaste tiden. Dessa regeringar som inte har något incitament att sträva efter att hålla kvar det nuvarande ekonomiska styret som styrs genom dollarn, litar jag mer på än regeringar som har STARKA anledningar att hålla sig borta ifrån guld och silver.
Citera
2012-08-29, 11:16
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xertion
Lite lustigt är det att du börjar prata om domedagen när jag inte nämner ett sådant scenario någonstans i mitt inlägg. Men någonting som är ännu roligare är att du tror att jag menar domedagen när jag nämner $40 silver

JAG nämnde att jag var skeptisk till domedagsprofeter, och ditt inlägg verkar rikta sig till bland annat mig. Eller?

Citat:
Det är ungefär som att säga åt en person som förutsåg IT-bubblan att han är dum i huvudet när resten av världen var säkra på att priserna skulle fortsätta uppåt. Din respons i detta inlägg bekräftar ju bara bubblan då du verkar vägra ens ta in informationen, och viftar av det med att resten av världen har rätt.

Nu har du nog missuppfattat nåt. JAG förespråkar inga investeringar. Det är DU som gör det.
Citera
2012-08-29, 20:43
Medlem
Etnad11s avatar
, Guest post:

Freegold interview with Koenraad Verheyden part 1 - 6 Oct 2011

Freegold interview with Koenraad Verheyden part 2 - 6 Oct 2011

Freegold interview with Koenraad Verheyden part 3 - 6 Oct 2011

Freegold interview with Koenraad Verheyden part 4 - 6 Oct 2011

Guld: Den ultimata Anti-Bubblan Del 1/2

Guld: Den ultimata Anti-Bubblan Del 2/2

Guldet måste flöda Del 1/2

Guldet måste flöda Del 2/2

Livet i en myrfarm

Freegold - Random Thoughts

Vad pengar ÄR – once and for all

Freegold-scenariot - hur deflation blir hyperinflation.

Samt:
GULD & SILVER - En sammanfattning av investering i ädelmetaller

Guldinvesteringar

, Going back in my rabbit hole...

PS Ja, just det: Ennio Morricone - Ecstasy of Gold
Senast redigerad av Etnad11 2012-08-29 kl. 20:47.
Citera
2012-08-30, 22:41
Medlem
felias avatar
Q3 imorgon och guldpriset hamnar på $2,500?
Citera
2012-08-30, 22:52
Medlem
Civile99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av felia
Q3 imorgon och guldpriset hamnar på $2,500?

Varför skulle QE3 annonseras bara för att det är FEDs årliga möte imorgon frågar jag mig? Det finns ingen anledning, utan tror själv att FED kommer att avvakta tills det ser värre ut i med den amerikansk ekonomin. Blir förmodligen en liten nedgång på guldpriset då förvånansvärt många tror på QE3 imorgon, och ju fler som förväntar sig något desto större blir besvikelsen när det inte inträffar, vilket också kommer att avspegla sig på guldets pris.
Citera
2012-08-30, 23:07
Medlem
felias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Civile99
Varför skulle QE3 annonseras bara för att det är FEDs årliga möte imorgon frågar jag mig? Det finns ingen anledning, utan tror själv att FED kommer att avvakta tills det ser värre ut i med den amerikansk ekonomin. Blir förmodligen en liten nedgång på guldpriset då förvånansvärt många tror på QE3 imorgon, och ju fler som förväntar sig något desto större blir besvikelsen när det inte inträffar, vilket också kommer att avspegla sig på guldets pris.

Den som lever får se.

http://www.borstjanaren.se/borst/borstArticleDetails/article_id/9240
Citera
2012-08-30, 23:35
Medlem
Nlesjems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Vad har de senaste 10 åren med nästa 10 år att göra?

Vad har de senaste 10 åren med att göra att inflation är penningvärdesförsämring, inte realvärdesförstöring?

Brukar du posta innan du tänker, eller är det bara i dag?

Lättretlig..
Fattar du inte rubriken?
Vad har du missat,kan du tänka dig att svara?
För sista gången,vad har varit smartast att investera i under de sista 10 åren, guld eller aktier?
Citera
2012-08-30, 23:40
Medlem
Nlesjems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etnad11
, Guest post:

Freegold interview with Koenraad Verheyden part 1 - 6 Oct 2011

Freegold interview with Koenraad Verheyden part 2 - 6 Oct 2011

Freegold interview with Koenraad Verheyden part 3 - 6 Oct 2011

Freegold interview with Koenraad Verheyden part 4 - 6 Oct 2011

Guld: Den ultimata Anti-Bubblan Del 1/2

Guld: Den ultimata Anti-Bubblan Del 2/2

Guldet måste flöda Del 1/2

Guldet måste flöda Del 2/2

Livet i en myrfarm

Freegold - Random Thoughts

Vad pengar ÄR – once and for all

Freegold-scenariot - hur deflation blir hyperinflation.

Samt:
GULD & SILVER - En sammanfattning av investering i ädelmetaller

Guldinvesteringar

, Going back in my rabbit hole...

PS Ja, just det: Ennio Morricone - Ecstasy of Gold

Tackar,bra som vanligt.
Citera
2012-08-31, 01:33
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nlesjem
Lättretlig.. Fattar du inte rubriken? Vad har du missat,kan du tänka dig att svara?

Jag är inte särskilt lättretlig, nej, bara något trött på extremt tröga människor.

Citat:
För sista gången,vad har varit smartast att investera i under de sista 10 åren, guld eller aktier?

Vadå "för sista gången"? Ska jag bli rädd eller?

Hur investerar man i "aktier"? Menar du någon indexfond?

För 10 år sedan, den siste augusti 2002, stängde OMXS30 på 525,83. I dag stängde samma index på 1 038,38.

Ungefär 100% i avkastning, alltså, inte räknat 10 års utdelning och återinvestering. Du kan säkert själv leta fram OMXS30GI eller SIXPRX för 10 år, jag orkar inte, men jag har en gissning.

Något bättre med guld än OMXS30GI under förra 10-årsperioden, alltså.

Kollar man istället på tex Apple så har den gått upp 100 gånger, dvs 10000%, så guld har inte en chans. Så svaret på din korkade fråga är alltså att det hade varit smartast att investera i den aktie som gick bäst.

Men det är inte backspegeln som gäller, vilket också rubriken på tråden antyder, utan framtiden.

Allt jag skrivit hittills är självklarheter, så den stora frågan är vad du babblar om i den här tråden. Makalöst förvirrade inlägg. Läser du vad du själv skriver?
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in