2012-08-23, 07:39
Medlem
Hickins avatar
Nu har guldets pris fluktuerat under en längre tid mellan 340 till 360 trots att det logiskt sett borde gå upp under de oroliga tider som råder runt om i världen.

Skulle gärna vilja veta vad ni tror kommer hända med priset framöver och varför
Citera
2012-08-23, 18:29
Medlem
Rutendos avatar
Upp sen ner, eller ner sen upp. Personligen tror jag mer på ner sen ner.
Citera
2012-08-23, 19:03
Medlem
Finans.killens avatar
Varför tror du att guld skulle gå upp för att det har gjort det innan i historien när det har varit oroligt?

Historisk data är ingen garanti för framtida avkastning.

Dessutom så har investerarna lugnat ner sig mycket sedan krashen och det måste bli MYCKET värre än det var 2008 för att man ska bli lika orolig igen och köpa guld.

Vad jag tror?
Vet inte, tradar inte guld längre.
Citera
2012-08-23, 19:04
Medlem
Hickins avatar
Känns som att med tanke på att ju längre problemen med sydeuropa går utan en fullständig lösning på problemet, desto längre tid kommer guldet ligga osäkert tror jag.
Om situationen börjar kännas hopplöst igen tror jag det kommer stiga som en duva mot himmelen.

Givetvis har guldet blivit en mindre säker hamn men guld kommer förmodligen alltid vara en säker hamn, varit så alltid.

Vad grundar du på att det kommer gå ner och ner då?
Senast redigerad av Hickin 2012-08-23 kl. 19:07.
Citera
2012-08-23, 20:00
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hickin
Skulle gärna vilja veta vad ni tror kommer hända med priset framöver och varför

Kortsiktigt är det givetvis alltid svårt att sia, men guldpriset är extremt högt historiskt sett. Kan nog klättra upp lite till.

Men om guld skall fortsätta trava uppåt så måste denna epok vara skild från alla andra epoker som varit någonsin.

Vissa tror ju det. Domedagsprofeterna.

http://inflationdata.com/inflation/images/charts/Gold/Gold_inflation_chart.htm

Citat:
Givetvis har guldet blivit en mindre säker hamn men guld kommer förmodligen alltid vara en säker hamn, varit så alltid.

Guld har historiskt varit en ganska dålig affär för det mesta och allra sämst var det 1980, dvs förra gången guldet stod lika högt som idag.
Citera
2012-08-24, 10:21
Medlem
Hickins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Guld har historiskt varit en ganska dålig affär för det mesta och allra sämst var det 1980, dvs förra gången guldet stod lika högt som idag.

Vet inte hur guldpriset har varierat sedan 1980-talet men sedan 2000 har guldpriset endast ökat.
Givetvis speglar det verklitenheten att pengar blivit mindre värda hela tiden men så är det med allt i omgivningen.

Jag syftade mera på att guld har alltid behållit sin stämpel som något folk vill ha men jag ska läsa på mera hur guldet har varierat under de senaste 200 åren absolut.

Efter en snabb koll så ser man tydligt att guldet har stigit med massor men var är förklaringen till det då? Är det bara en bubbla eller speglar priset västvärldens behov av guld till bl.a. smycken?
Senast redigerad av Hickin 2012-08-24 kl. 10:28.
Citera
2012-08-24, 11:56
Medlem
Rutendos avatar
Citat:
Vet inte hur guldpriset har varierat sedan 1980-talet men sedan 2000 har guldpriset endast ökat.
Givetvis speglar det verklitenheten att pengar blivit mindre värda hela tiden men så är det med allt i omgivningen.

Jag syftade mera på att guld har alltid behållit sin stämpel som något folk vill ha men jag ska läsa på mera hur guldet har varierat under de senaste 200 åren absolut.

Efter en snabb koll så ser man tydligt att guldet har stigit med massor men var är förklaringen till det då? Är det bara en bubbla eller speglar priset västvärldens behov av guld till bl.a. smycken?

Nej, det är bara en bubbla.
Citera
2012-08-24, 12:21
Medlem
Men eftersom det nu går lösa rykten om att guldmyntfoten kommer tillbaka och att bjässarna lär köpa på sig som fan är det kanske lägge att återigen börja kolla in guldkursen?

tänker mest på detta citat

"There was also news last week in an SEC filing that both George Soros and John Paulson had increased their investment in SPDR Gold Trust, the world’s largest publicly traded physical gold exchange traded fund (ETF).
Mr Soros upped his stake in the ETF to 884,400 shares from 319,550 and Mr Paulson bought 4.53m shares, bringing his stake to 21.3m."
http://www.telegraph.co.uk/finance/personalfinance/investing/gold/9486294/Are-we-about-to-see-a-Chinese-gold-rush.html
Citera
2012-08-24, 12:56
Medlem
D3adMau5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rutendo

Motivera!
Citera
2012-08-24, 14:10
Medlem
Hickins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rutendo

Det är väl ytterst få saker vars pris inte baserats på människors begär att vilja ha det men guldet känns mera som att det är undervärderat.
Alla människor på jorden vill ha en guldtacka men alla vill inte ha en hög aktier i ett specifik företag.
Och med tanke på att priset endast går ner nu för att folk sålt av för att täcka upp för hålen som blev vid börsens ras för ett tag sedan så tror jag att guldet kommer öka när folk återfår köpsuget (folk köper smycken mera än investeringsguld)
Citera
2012-08-24, 14:58
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Alla människor på jorden vill ha en guldtacka men alla vill inte ha en hög aktier i ett specifik företag.

Märkligt påstående. Givetvis vill alla människor på jorden en guldtacka gratis, om det är det du menar. Men i så fall vill alla människor få gratis aktier också.

Om inte annat så för att sälja dem. För att köpa mat, kanske.

Alla människor på jorden vill garanterat INTE lägga sina besparingar på en guldtacka, om det är det du menar.

Att fler människor vill ha aktier än guld går väl att mäta genom att mäta antalet aktieägare jämfört med guldinvesterare.

Citat:
Och med tanke på att priset endast går ner nu för att folk sålt av för att täcka upp för hålen som blev vid börsens ras för ett tag sedan så tror jag att guldet kommer öka när folk återfår köpsuget (folk köper smycken mera än investeringsguld)

Belägg tack. Du tror småsparares handel med guld påverkar priset nämnvärt?

Guldpriset går upp när stater fyller på sitt förråd. Känner Kina för att pausa lite i sina inköp, vad händer då, tror du?
Citera
2012-08-24, 16:38
Medlem
Precis som med alla tillgångsslag kan det vara något att ha i sin portfölj. Men varför skulle man lägga alla äggen i en korg bara för att det är guld?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in