2012-08-23, 00:03
Medlem
VikingaGermannens avatar
Vilket ska jag gå till? Kan man generalisera eller spelar det ingen roll? Priset saknar betydelse... Vill ha bra tandläkare.
Citera
2012-08-23, 00:25
Medlem
Blafsens avatar
Man kan nog inte generalisera. Det finns juveler och gråsten i båda fallen. Det du kan göra är att försöka ta reda på vilka rykten dina alternativ har. Känner du några patenter till dem? Är de nöjda? Har någon bytt tandläkare? Varför?
Citera
2012-08-23, 00:31
Medlem
Zeke Wargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VikingaGermannen
Vilket ska jag gå till? Kan man generalisera eller spelar det ingen roll? Priset saknar betydelse... Vill ha bra tandläkare.

Jag gick i skoltandvården upp till fjärde klass vill jag minnas. Skolorna hade på den tiden - detta var under 60-talet - en egen tandläkarmottagning inne i skolan. Det hela var mycket ålderdomligt, där man såg linor löpa på små trissor som drev den långsamma borren. Tandläkaren kunde inte mycket om psykologi, om hur man tar barn på rätt sätt. Senare fick vi gå till Folktandvården, som var något humanare.

Sedan har jag gått hos flera olika privata tandläkare, samtliga skickliga, utom den sista som ville göra lite för mycket och som inte - vilket visade sig senare - inte utförde jobben särskilt väl. För ett par år sedan, när vi flyttade, sade jag upp bekantskapen med denna tandläkardam, och bestämde mig för att få en tid hos Folktandvården igen. Väntrummet var helt solkigt, slina toaletter, luktade illa och en del av patienter såg minst sagt bedagade ut. Tandläkarutrustning var från anno duzamal. Denne sträng tandläkare skickade mig till deras egen tandhygienist; en sådan hade jag aldrig tidigare besökt. Min tidgare tandläkarskräck från skolan hade vid det här laget helt och hållet bara gått upp rök. Skönt nog, förresten. Det blev två besök hos denna bestämda men kunniga tandläkare. Men sedan var det en satans oordning. Jag fick inga kallelser, utan fick själv stöta på dem. De verkade inte intresserade. Jag fick kontakt med en privattandläkare på S:t Eriksgatan i Stockholm genom min hustrus försorg. Tandläkaren heter Annika Berglund. Mycket skicklig. Det känns inget när hon fixar tänderna, och jag skulle tro att hennes taxa inte är högre än Folktandvårdens.

Tycker att bemötandet hos privata käftisar är mycket bättre än hos Folktandvårdens. Vilket är självklart - konkurrens råder ju.

Men pass upp! Det finns, som jag skrev här ovan, väldigt penninghungriga privata käftisar.

Välj nu en bra privat tandläkare! Googla runt. Den som söker den finner!
Citera
2012-08-23, 00:33
Medlem
Matchilins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blafsen
Man kan nog inte generalisera. Det finns juveler och gråsten i båda fallen. Det du kan göra är att försöka ta reda på vilka rykten dina alternativ har. Känner du några patenter till dem? Är de nöjda? Har någon bytt tandläkare? Varför?
Fast ett rykte kan vara bedrägligt ibland. En tandläkare i mina hemtrakter hade till en början mycket nöjda patienter. Hans lagningar var skonsamma och orsakade nästan ingen smärta. Sedan började ryktet gå att väldigt många patienter fick nya kariesangrepp under lagningarna, eller att plomberna ofta lossnade.
Citera
2012-08-23, 00:51
Medlem
f0cuss avatar
Jag slutade gå till folktandvården då dessa inkompetenta jävla nybörjare med knagglig svenska fick använda min mun som någon förbannad experimentsal. Det revs och slogs som in i helvete där inne, så till slut gurglade jag fan mitt eget blod och höll på att kvävas.

Nu går jag hos en trevlig fröken. Privat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in