• 1
  • 2
2002-11-18, 13:25
Medlem
Pieter Rishnaks avatar
Vår nye folkhälsominister Morgan Johansson vilar inte på lagrarna. Först kommer utspelet om ett totalt rökförbud på våra krogar, och nu vill vår käre förmyndare klistra små varningsetiketter på alkoholvarorna.

"Alkohol dödar" och "Alkohol skadar din hälsa allvarligt" är varningsrop som inte helt omöjligt kommer att pryda våra flaskor i framtiden. Åtminstone om Johansson får sin vilja fram.

Folkhälsoministern får en tuff uppgift om han går på i samma stil, eftersom vår vardag vimlar av farligheter. När vi ändå tittar på krogmiljön finns det åtskilliga element som torde varningstextas: Jordnötter (som kan orsaka kvävning), spelborden (som kan orsaka beroende), pissoarer (som kan orsaka halkolyckor pga spyor och urin)...

För att inte tala om gästerna som i sig kan orsaka såväl könssjukdomar som våldsolyckor; tänk er att entrévärden/dörrslusken klistrar på dig en etikett på ryggen innan du får gå in, med texten: "Män kan orsaka kvävning - sug inte i onödan" eller Kvinnor kan orsaka allvarliga sjukdomar - använd plastfolie när du slickar".

Jo jo, listan skulle kunna göras mycket längre. Om vi lämnar krogen och festlivet och blickar mot hemmen ser vi ännu fler varningstexter att applicera: tänk på alla "sockerfria" produkter i stil med Fun Light osv, som innehåller cancerframkallande ämnen, kaffe som är proppat med akrylamid... Det blir en jävla massa varningsetiketter på våra produkter om ministern kör på i samma stil.

Glöm förresten inte att varningsmärka alla Evert Taube-plattor därhemma, då de är kvinnofientliga...
Citera
2002-11-18, 14:10
Medlem
Man kan väl anta att killen är lite överambitiös så här i inledningen av karriären. Han kommer nog på andra tankar när han utsätts för lite milda tillrättavisningar av mera erfarna kollegor samt, inte minst, av den franska vinlobbyn... :twisted:
Citera
2002-11-18, 14:51
Medlem
Jag tycker nog att "Alkohol dödar" och "Alkohol skadar din hälsa allvarligt" är en ganska bra idé.
Det är ju iaf mer motiverat än den liknande texten på cigaretter/snus.
Tror nog många idag har en väldigt "snäll" syn på alkohol, bara för att det inte är "knark" så tror många att det är bara att köra på. Många råkar bra illa ut. Jag anser alkohol nog är bland de värsta "drogerna" att vara torsk på. Därför tycker jag att en sådan där varningstext är bra. Man borde kanske tom klassificera alkohol som en "drog", därmed inte sagt att det ska förbjudas. Utan mer som en markering om vad det faktiskt är, så att vissa "vaknar" lite och får en mer "nykter" syn på sin alkoholkonsumtion.
Citera
2002-11-18, 15:18
Bannlyst
Jag vill ha en stor "ALKOHOL DÖDAR!" etikett på mina flaskor. Känns mer macho att kröka då! =)
Citera
2002-11-18, 19:35
Medlem
xatrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thompa
Jag vill ha en stor "ALKOHOL DÖDAR!" etikett på mina flaskor. Känns mer macho att kröka då! =)

KLOCKRENT!
Citera
2002-11-18, 22:28
Medlem
Pieter Rishnaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mooo
Jag tycker nog att "Alkohol dödar" och "Alkohol skadar din hälsa allvarligt" är en ganska bra idé.
Det är ju iaf mer motiverat än den liknande texten på cigaretter/snus.
Tror nog många idag har en väldigt "snäll" syn på alkohol, bara för att det inte är "knark" så tror många att det är bara att köra på. Många råkar bra illa ut. Jag anser alkohol nog är bland de värsta "drogerna" att vara torsk på. Därför tycker jag att en sådan där varningstext är bra. Man borde kanske tom klassificera alkohol som en "drog", därmed inte sagt att det ska förbjudas. Utan mer som en markering om vad det faktiskt är, så att vissa "vaknar" lite och får en mer "nykter" syn på sin alkoholkonsumtion.

Bra idé, njaee... Ogillar när myndigheter ska envisas med att uppfostra folket. Vi vet nog redan att alkohol är farligt när den hanteras på fel sätt, liksom tobak... (men jag förstår inte varför alkoholvarningar skulle vara mer motiverade när det gäller alkohol?) Spel för gallerierna, kallar jag den här varningstextnojjan - vilken idiot som helst känner till att alkohol är farligt om den intas i för stora mängder. De som blir alkoholiserade blir det inte pga okunskap utan pga de ger blanka fan i livet.
Citera
2002-11-18, 23:36
Medlem
Webbes avatar
Varningar i all ära! Kanske det borde stå att alkohol är farligt. För egen del kommer det inte påverka konsumtionen.

Men jag måste ändå säga att varningarna som våra svenska politiker framtvingar är ganska ok jämfört med de groteska varningar tillverkar av konsumentprodukter tvingas ha i tex USA.
Där har stämningshotet och marknaden skapat den intelligensbefriade människan som måste upplysas om alla möjliga saker du INTE ska göra med din produkt.

Varningar från min senaste mobiltelefon:

Måla inte mobiltelefonen eftersom färgen kan hamna i högtalaren, mikrofonen eller annan rörlig del och förhindra normal användning.

Eller den klassiska:

Torka inte katten i micron! (eller var det en Klintbergare?)

Tappade jag tråden nu eller...?
Citera
2002-11-18, 23:45
Medlem
Pieter Rishnaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Webbe
Varningar i all ära! Kanske det borde stå att alkohol är farligt. För egen del kommer det inte påverka konsumtionen.

Men jag måste ändå säga att varningarna som våra svenska politiker framtvingar är ganska ok jämfört med de groteska varningar tillverkar av konsumentprodukter tvingas ha i tex USA.
Där har stämningshotet och marknaden skapat den intelligensbefriade människan som måste upplysas om alla möjliga saker du INTE ska göra med din produkt.

Visst, det är inte lika illa som i andra länder, men det är ju å andra sidan inget bra argument för att införa det här i Sverige. Vi är bra på att gnälla på dumma amerikaner osv, samtidigt som vi själva knappar in på dem; vi är så jäkla självgoda och uppblåsta att vi inte ser skogen för alla träd.

Etiketterna är bara ett sätt att idiotförklara folk; som du själv säger kommer det knappast att påverka din egen konsumtion. Inte min heller. Och troligen gäller det många andra tänkande människor.

Citat:
Ursprungligen postat av Webbe
Varningar från min senaste mobiltelefon:

Måla inte mobiltelefonen eftersom färgen kan hamna i högtalaren, mikrofonen eller annan rörlig del och förhindra normal användning.

Eller den klassiska:

Torka inte katten i micron! (eller var det en Klintbergare?)

Tappade jag tråden nu eller...?

Katten är en klintbergare, men ack så kul
Citera
2002-11-18, 23:58
Medlem
mandrakes avatar
Det som upprör mest är väl det här med rökförbud på alla krogar. Förstår inte varför det ska sitta folk "där uppe" som kan gå ut och säga nåt sånt. Ska det inte vara upp till krogen/restaurangen att bestämma vad dem ska tillåta sina gäster?

Det kommer bara förstöra om man ska låta folk t.ex. gå ut på en balkong att röka eller vad som helst. Nä fram med mer frihet åt alla krogar och restauranger. Vill dem ha öppet till 7 låt dem ha det. Vissa caféer har väl rökfritt och då får dem gäster som inte gillar rök. Inte svårare än så!!

Fram med mer valfrihet till folk. Alla är vi olika och borde få göra egna val. Man kan inte sitta i rosenbad och tro att alla är vi lika!!
Citera
2002-11-19, 00:10
Medlem
Pieter Rishnaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mandrake
Det som upprör mest är väl det här med rökförbud på alla krogar. Förstår inte varför det ska sitta folk "där uppe" som kan gå ut och säga nåt sånt. Ska det inte vara upp till krogen/restaurangen att bestämma vad dem ska tillåta sina gäster?

Det kommer bara förstöra om man ska låta folk t.ex. gå ut på en balkong att röka eller vad som helst. Nä fram med mer frihet åt alla krogar och restauranger. Vill dem ha öppet till 7 låt dem ha det. Vissa caféer har väl rökfritt och då får dem gäster som inte gillar rök. Inte svårare än så!!

Fram med mer valfrihet till folk. Alla är vi olika och borde få göra egna val. Man kan inte sitta i rosenbad och tro att alla är vi lika!!

Det är helt vansinnigt, om du frågar mig. Okej, rökning är hälsofarligt, jag vet, alla vet, men ett förbud på krogen kommer - med all säkerhet - att leda till KAOS och ingenting annat. Tror ni att man med ett sånt förbud får folk att sluta röka? Knappast. Så vad händer då? Jo, entrévärdar och dörrsluskar kommer att få ett regelrätt helvete med alla som ska springa ut och ta ett bloss, helst med en drink eller en öl för att jaga ned röken.

Den där Morgan går nog inte på krogen särskilt ofta...
Citera
2002-11-19, 00:10
Medlem
xatrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mandrake
Som ickerökare ska jag väl spontant kunna gå in på vilken restaurang som helst utan att behöva inandas de gifter rökarna inte vill andas in. Och det ska inte handla om en konkurrensfördel/-nackdel att inte tillåta rökning - därför bör det gälla alla uteställen. Det funkar ju med framgång i Kalifornien om jag inte missminner mig.

Citat:
Vill dem ha öppet till 7 låt dem ha det
Så det blir ännu mer jobb för poliser och resten av samhället som måste se till så att folk kommer hem på ett säkert och snabbt sätt?

Citat:
Fram med mer valfrihet till folk.
Jag tycker vi ska ställa mer krav på folk istället. Vi har en massa valfrihet och frihet i allmänhet, men folk verkar glömt bort allt ansvar kring detta.
Citera
2002-11-19, 00:11
Medlem
Jag har faktiskt reflekterat lite över detta med 7.2 och 7.5 ölen som är så populära nu för tiden. Tror ni att de lanserades efter det att en gäng kännare suttit med viktig min och gurglat runt brygderna (som oftast smakar piss, kloakvatten och socker) i munnen och sagt "på min ära..här har vi funnit någonting värt att lansera!" Nej då..det handlar om ren äckelspekulation vars syfte är att få fler kunder att bli halvalkisar så att kulorna rullar in stadigt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in