2012-08-22, 18:14
Medlem
bananasplitts avatar
tjenare! Jag hade tänkt att införskaffa ett objektiv till min Nikon D5100. Jag har ganska nyligt köpt kameran, och man kan säga att jag är lite mer av en amatörfotograf, men jag har någorlunda koll på vad jag gör med kameran.

Nu vill jag ha hjälp med val av objektiv, självklart ska det inte vara allt för dyrt.
Vill kunna ha lite "all round" på objektivet, men ett klart bättre och "större" objektiv än mitt nuvarande af nikkor 18-55mm.
Citera
2012-08-22, 18:21
Medlem
Polarvargs avatar
Jag, liksom du är glad amatör, och jagar nya objektiv att ha jämte kitobjektivet.
Jag köpte nyligen ett Nikkor 40mm 2,8 G med macromöjlighet, kan varmt rekommendera något liknande, jag har fotat både djur, natur och krypit omkring och närstuderat insekter.
Citera
2012-08-22, 18:59
Medlem
cannaBes avatar
Ett objektiv som de flesta fotografer alltid har i väskan är ju 50mm, 1.8. Men eftersom du har en DX-kamera så blir det mer rätt att köra på ett 35mm 1.8. Jag har själv ett sånt och använder det väldigt ofta. Det blir väldigt skarpa bilder oavsett vilket skärpedjup man fotar i och det blir snygg bokeh.

Det kan dock bli lite jobbigt ibland att man måste backa mycket för att få plats med objektet i sökaren Sen vet jag inte om du räknar det som allround eftersom det är ett fast objektiv?
Citera
2012-08-27, 00:29
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Nikons 35mm f/1,8G är ett grymt objektiv, litet, skarpt och lätt. Därför sitter det nästan alltid på min kamera numera. En zoom är flexiblare, men just den 35:an är jävligt mycket kvalitet för pengarna.
Citera
2012-08-31, 09:06
Medlem
Jag kan bara hålla med att 35mm 1,8 är ett toppenobjektiv, desutom prisvärt.
Förutom att det är bra när det är dåligt ljus som kommer du att märka att du kan frilägga bakgrunderna mycket trevligt och på så sätt få det du tar kort på att " stå ut" på ett helt anna sätt än med din 18-55.
Citera
2012-08-31, 09:24
Medlem
boppaloozs avatar
Det beror ju helt och hållet på vad det är man har tänkt att fotografera. Har man tänkt ta "vykortsbilder", stadsmiljöer etc så är ju ett vidvinkel bra, men ska man till Serengeti och fotografera Lejon och Zebror så är ett ordentligt tele att rekommendera. Därnere skiner solen så bra att bländartalet inte är så kritiskt, men ska man fotografera i mörka miljöer så kan det vara bra med ett objektiv som släpper igenom mycket ljus. Zoom eller fast kan också diskuteras. Fasta objektiv blit oftast mindre och ljusstarkare, och har mindre distorsion, men är mindre flexibla än ett objektiv med variabel brännvidd.
Senast redigerad av boppalooz 2012-08-31 kl. 09:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in