Igår, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Den påhittade GM-SE är också den bästa misstänkte någonsin, då KP kunde tänka sig att utreda honom lite vidare om han fortfarande hade varit i livet.

Ingen annan misstänkt har kommit upp i en högre grad av misstanke under hela utredningen än GM-SE.

Det går ej att avfärda.

Ja tamejfan, ingen annan av de runt OP på brottsplatsen har ju hävdat att han hon blivit förväxlad med mördaren.

:-)
Citera
Igår, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brummell
Jag kan inte se att man kan förstå Engströms intervju i Skydd & Säkerhet utan artiklarna i Proletären. Varför överhuvudtaget ta kontakt med journalisten sex år efter mordet? Därför att han hade ett ärende. I artiklarna i Proletären framställs han som en del av en komplott, och Proletären lämnar näst intill in en ytterligare anmälan till polisen, där Engström skulle bli inblandad. Med intervjun i Skydd & Säkerhet flyttar Engström fokus över till den ensamme gärningsmannen och kopplar händelsen samman med Christer P. Det är den till synes logiska tolkningen.

Problemet uppstår eftersom Engström i intervjun utan skrupler lever sig in i gärningsmannens upplevelser och agerande. Han säger dessutom att han skulle ha använt en mindre revolver, och han talar om ett "vi" som blir förolämpat över att bli avvisat av Palme. Engström kunde helt enkelt ha föreställt sig händelsen utifrån och sagt att "En av nattens ensamma vargar kan ha satt Palme, hetsat upp sig i sitt rus och skjutit honom."

Eftersom Engström är misstänkt är en näraliggande förklaring att Engström fann ett nöje i att veta mer än andra. Jag kommer att tänka på hans uttalanden till SVT, där han också något arrogant antyder att polisen kanske inte är så bra på att lägga ett pussel.

Det med att artikelserien Proletären i 91 och sen intervjun i S&S i 92 har en sammanhang har jag också tänkt på. Det måste vara nån form av sammanhang där. Engström kände sig tvungen att lägga bollen död, det måste ju ha varit extremt obehagligt att hamna i artikelserien i Proletären.

Eller obehagligt.. hur han tänkte vet vi ju inte. Jag skulle tycka det var extremt obehagligt iallafall, för honom kan det ha varit annorlunda.

Men att det finns en sammanhang Proletären/S&S, ja! Det tror jag också.
Citera
Igår, 12:49
Medlem
Kommit ennu en ny bok i ämnet Skandiamannen nu, intervju hos Gjutarnäve igår. Andra boken som kommit i år, vad jag vet då.

Intressant intervju och bet mig märke i det författaren sa om att han tyckte det kändes som om någon i systemet skyddade Engström. Har faktiskt tänkt det själv, det ÄR ju nästan konstigt hur billigt han slapp undan. Hela vägen.

Oavsett shoutout till Gjutarnäve och till författaren. (som jag glömt namnet på nu. )

Edit

Lars Persson heter författaren.
Senast redigerad av Ballalaila Igår kl. 12:52.
Citera
Igår, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Men vad snackar du om? Självklart likställer jag inte de sakerna.

Och jag motsäger inte att folk i närheten kan ha blivit chockade. Det blev de säkert.

Det jag säger är att det i deras historik finns ledtrådar som tyder på att det som sedan hände hände. Och de var inte lugna, vanliga personer. De var personer med dokumenterad psykisk ohälsa, fanatism, tidigare domar osv.

Nej bara i något enstaka fall av alla de som jag tog upp. Och då var de bara något småbrott etc. Gm i Palmemordet var sannolikt inte en CP-typ.
Citera
Igår, 13:33
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklasgl87
Nej bara i något enstaka fall av alla de som jag tog upp. Och då var de bara något småbrott etc. Gm i Palmemordet var sannolikt inte en CP-typ.
Du har inte läst på om personerna du har använt som exempel. Jag har visat på väldigt tydliga exempel på alla personer jag har gått in på.

Är att vara dömd sexualbrottsling eller söka hjälp för att man är rädd för att mörda bara något småbrott?

Och sluta blanda ihop allt. Jag har aldrig påstått att det måste vara en CP-typ.
Citera
Igår, 15:24
Medlem
Citat:
Du har inte läst på om personerna du har använt som exempel. Jag har visat på väldigt tydliga exempel på alla personer jag har gått in på.

Är att vara dömd sexualbrottsling eller söka hjälp för att man är rädd för att mörda bara något småbrott?

Och sluta blanda ihop allt. Jag har aldrig påstått att det måste vara en CP-typ.

Du tar upp två som hade någon problematik innan men inte alla andra. Till exempel Jeff Pelo, Joseph DeAngelo, Niklas Lindgren med flera hade inget. Du har inte visat det. Jag har däremot visat att anhöriga, bekanta, grannar, kollegor varit chockade m.m. när det fått reda på att personen de kände var en grov brottsling. Se tidigare inlägg, men du kanske inte förstår att läsa annat än vad du bestämt dig för?

Gm kan ha varit en person som SE- vi vet inte. Men gm var sannolikt inte en CP-typ.
Senast redigerad av Niklasgl87 Igår kl. 15:27.
Citera
Igår, 15:37
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Du tar upp två som hade någon problematik innan men inte alla andra. Till exempel Jeff Pelo, Joseph DeAngelo, Niklas Lindgren med flera hade inget. Du har inte visat det. Jag har däremot visat att anhöriga, bekanta, grannar, kollegor varit chockade m.m. när det fått reda på att personen de kände var en grov brottsling. Se tidigare inlägg, men du kanske inte förstår att läsa annat än vad du bestämt dig för?

Gm kan ha varit en person som SE- vi vet inte. Men gm var sannolikt inte en CP-typ.
Jag tog upp flera.

Och återigen jag har läst att det funnits folk som blivit chockade, det motsäger jag inte. Och det är säkert rätt vanligt att det är folk man inte tror ska kunna göra något sådant.

Det jag säger är att även om det funnits chockade människor i deras närhet så har det ändå funnits varningsklockor innan. Och ännu värre blir det när man granskar dom i efterhand.

Och i det avseendet skiljer sig alla dina exempel från SE. Det fanns, om han är gm, inga varningsklockor innan förutom en möjligtvis nyligen påbörjad alkoholism. Och en utredning mot honom grävde inte upp något folk i hans närhet hade missat.
Citera
Igår, 15:43
Medlem
Faderligs avatar
Citat:

Här kommer en lista på alla varningsklockor av de av dina exempel jag kollat. Som du kommer märka skiljer sig det markant från SE. Ha gärna i åtanke att det här är människor du har beskrivit som vanliga, hederliga personer som ingen misstänkte. Det är en totalt felaktig bild.

Peter Mangs

Varningsklockor:

Pratade med psykiatrin om tankar på dödande och rädsla att skada någon.
Uttalade extremistiska och rasistiska idéer.
Trakasserade personer han såg som fiender.
Skaffade vapen och kartlade personer.

Det omgivningen missade:

Kombinationen av dödstankar + fiendebild + vapen.
Att trakasserierna verkade utvecklas mot mer systematiskt beteende.
Att hans intresse för vissa personer inte bara var allmänt agg.

Jeffrey Pelo

Varningsklockor:

Slog olovligt upp kvinnor i polisregister.
Stalkade och övervakade kvinnor.
Sökte information om offer långt före övergreppen.
Hittades utanför en kvinnas bostad nattetid.

Det omgivningen missade:

Ingen granskade mönstret i hans databassökningar.
Stalkinghändelserna kopplades inte till våldtäkterna.
Hans ställning som respekterad polis gjorde honom mindre misstänkt.

Joseph DeAngelo

Varningsklockor:

Hotade sin före detta fästmö med pistol efter att hon gjort slut.
Stalking, fönstertittande och inbrott.
Aggressivt och gränsöverskridande beteende.
Problem inom polisen och senare stöldbrott.
Våldet eskalerade från intrång till kidnappningsförsök, mord och våldtäkter.

Det omgivningen missade:

Ex-fästmöns pistolincident polisanmäldes aldrig.
Kollegor såg aggressivitet men inte ett större mönster.
Ingen kopplade hans beteende som polis till den okände serieförövaren.
Händelser kring hans bostadsintrång och hämndbeteende förblev isolerade pusselbitar.

Niklas Lindgren

Varningsklockor:

Uppgift om strypgrepp på en lärare redan i tonåren.
Senare sexuellt aggressiva kommentarer.
Kraftigt drickande i samband med vissa våldsamma beteenden.
Några personer upplevde honom som obehaglig i diskussioner om Hagamannen.

Det omgivningen missade:

Ett tips om att han liknade fantombilden avfärdades.
Hans mycket normala familje- och arbetsliv gjorde honom mindre misstänkt.
Tidigare aggressiva beteenden sattes inte i samband med överfallen.

Mattias Flink

Varningsklockor:

Tog strypgrepp på flickvännen.
Skrev själv att han nästan hade dödat henne.
Misshandlade och dödshotade vänner när han var berusad.
Snabb psykisk försämring, sömnproblem och stark aggression.
Sökte psykologhjälp bara dagar före massmordet.

Det omgivningen missade:

De olika våldsutbrotten behandlades som separata händelser.
Ingen verkar ha förstått hur snabbt våldet eskalerade.
Kombinationen alkohol + aggression + tillgång till militära vapen blev särskilt farlig.

Ted Bundy

Varningsklockor:

Tidigt voyeuristiskt/peeping-beteende enligt senare uppgifter.
Stölder och inbrottsliknande beteende.
Flickvännen Elizabeth Kloepfer började misstänka honom under mordserien.
Hon noterade likheter mellan honom och signalementet på gärningsmannen.

Det omgivningen missade:

Kloepfer tipsade polisen, men Bundy prioriterades inte tidigt.
Hans välutbildade och socialt fungerande framtoning passade dåligt med polisens förväntningar.
Märkliga föremål och beteenden fick sin betydelse först i efterhand.

John Wayne Gacy

Varningsklockor:

Hade redan dömts för sexuellt övergrepp mot en tonårspojke 1968.
Flera unga män berättade senare om sexuella närmanden och övergrepp.
Umgicks systematiskt med unga män och tonårspojkar genom arbete och andra aktiviteter.
Flera unga män försvann efter kontakter med honom.

Det omgivningen missade:

Hans tidigare sexualbrottsdom borde ha gjort nya anklagelser mer alarmerande.
Hans lokala status som företagare och politiskt/socialt aktiv gav honom trovärdighet.
Flera misstankar och anklagelser behandlades var för sig i stället för som ett mönster.

Det tydligaste gemensamma mönstret är eskalering: stalking, hot, sexuellt gränsöverskridande beteende eller våld förekommer ofta långt innan de grövsta brotten. Men i flera av fallen låg pusselbitarna hos olika personer och myndigheter, så ingen såg helheten.
Citera
Igår, 15:53
Medlem
Citat:
Här kommer en lista på alla varningsklockor av de av dina exempel jag kollat. Som du kommer märka skiljer sig det markant från SE. Ha gärna i åtanke att det här är människor du har beskrivit som vanliga, hederliga personer som ingen misstänkte. Det är en totalt felaktig bild.

Peter Mangs

Varningsklockor:

Pratade med psykiatrin om tankar på dödande och rädsla att skada någon.
Uttalade extremistiska och rasistiska idéer.
Trakasserade personer han såg som fiender.
Skaffade vapen och kartlade personer.

Det omgivningen missade:

Kombinationen av dödstankar + fiendebild + vapen.
Att trakasserierna verkade utvecklas mot mer systematiskt beteende.
Att hans intresse för vissa personer inte bara var allmänt agg.

Jeffrey Pelo

Varningsklockor:

Slog olovligt upp kvinnor i polisregister.
Stalkade och övervakade kvinnor.
Sökte information om offer långt före övergreppen.
Hittades utanför en kvinnas bostad nattetid.

Det omgivningen missade:

Ingen granskade mönstret i hans databassökningar.
Stalkinghändelserna kopplades inte till våldtäkterna.
Hans ställning som respekterad polis gjorde honom mindre misstänkt.

Joseph DeAngelo

Varningsklockor:

Hotade sin före detta fästmö med pistol efter att hon gjort slut.
Stalking, fönstertittande och inbrott.
Aggressivt och gränsöverskridande beteende.
Problem inom polisen och senare stöldbrott.
Våldet eskalerade från intrång till kidnappningsförsök, mord och våldtäkter.

Det omgivningen missade:

Ex-fästmöns pistolincident polisanmäldes aldrig.
Kollegor såg aggressivitet men inte ett större mönster.
Ingen kopplade hans beteende som polis till den okände serieförövaren.
Händelser kring hans bostadsintrång och hämndbeteende förblev isolerade pusselbitar.

Niklas Lindgren

Varningsklockor:

Uppgift om strypgrepp på en lärare redan i tonåren.
Senare sexuellt aggressiva kommentarer.
Kraftigt drickande i samband med vissa våldsamma beteenden.
Några personer upplevde honom som obehaglig i diskussioner om Hagamannen.

Det omgivningen missade:

Ett tips om att han liknade fantombilden avfärdades.
Hans mycket normala familje- och arbetsliv gjorde honom mindre misstänkt.
Tidigare aggressiva beteenden sattes inte i samband med överfallen.

Mattias Flink

Varningsklockor:

Tog strypgrepp på flickvännen.
Skrev själv att han nästan hade dödat henne.
Misshandlade och dödshotade vänner när han var berusad.
Snabb psykisk försämring, sömnproblem och stark aggression.
Sökte psykologhjälp bara dagar före massmordet.

Det omgivningen missade:

De olika våldsutbrotten behandlades som separata händelser.
Ingen verkar ha förstått hur snabbt våldet eskalerade.
Kombinationen alkohol + aggression + tillgång till militära vapen blev särskilt farlig.

Ted Bundy

Varningsklockor:

Tidigt voyeuristiskt/peeping-beteende enligt senare uppgifter.
Stölder och inbrottsliknande beteende.
Flickvännen Elizabeth Kloepfer började misstänka honom under mordserien.
Hon noterade likheter mellan honom och signalementet på gärningsmannen.

Det omgivningen missade:

Kloepfer tipsade polisen, men Bundy prioriterades inte tidigt.
Hans välutbildade och socialt fungerande framtoning passade dåligt med polisens förväntningar.
Märkliga föremål och beteenden fick sin betydelse först i efterhand.

John Wayne Gacy

Varningsklockor:

Hade redan dömts för sexuellt övergrepp mot en tonårspojke 1968.
Flera unga män berättade senare om sexuella närmanden och övergrepp.
Umgicks systematiskt med unga män och tonårspojkar genom arbete och andra aktiviteter.
Flera unga män försvann efter kontakter med honom.

Det omgivningen missade:

Hans tidigare sexualbrottsdom borde ha gjort nya anklagelser mer alarmerande.
Hans lokala status som företagare och politiskt/socialt aktiv gav honom trovärdighet.
Flera misstankar och anklagelser behandlades var för sig i stället för som ett mönster.

Det tydligaste gemensamma mönstret är eskalering: stalking, hot, sexuellt gränsöverskridande beteende eller våld förekommer ofta långt innan de grövsta brotten. Men i flera av fallen låg pusselbitarna hos olika personer och myndigheter, så ingen såg helheten.

Nej inte alls en totalt felaktig bild. Du ser det bara i svart eller vitt- 100 eller 0. De ex. du tar upp är beteenden som många har utan att bli seriemördare, våldtäktsmän m.m. Tycker att jag har mer rätt än dig faktiskt. Alla jag skrev om beskrevs som vanliga, normala och snälla m.m. men var skitstövlar, elaka, grova brottslingar visade det sig. Anhöriga, bekanta, kollegor, chefer, grannar med flera blev chockade m.m. SE kan ha varit gm. Det finns inget som visar att han inte kunde varit gm när man ser på personlighet. Gm kan ha varit en mer normal person utåt sett. De gick fel när de trodde att CP var gm- de gick på personlighet, beteende m.m. och Lisbets felaktiga utpekande tyvärr. Hade gm varit en CP-typ så hade han ringats in av Palmeutredningen och det ganska snabbt.
Senast redigerad av Niklasgl87 Igår kl. 16:00.
Citera
Igår, 16:00
Medlem
Kjamfossftws avatar
GM har i MOP förstått att dådet inte slutar med döden för GM. Det tilltänkta offret saknar livvaktsskydd. Dådet äger rum i ett land där statsministern var till synes säker på gator och torg. Detta spelar förstås in i gärningsmannaprofilen som ju i övrigt stämmer väldigt bra med Engström. Det som avviker är att GM borde åkt fast i samband med att han lägger sig i utredningen. Där har vi det andra som skiljer FBI:s profil från MOP: inkompetensen hos svensk polis och möjligen den kollektiva naiviteten hos befolkningen. Detta är ju unikt för Sverige.
Citera
Igår, 16:16
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Nej inte alls en totalt felaktig bild. Du ser det bara i svart eller vitt- 100 eller 0. De ex. du tar upp är beteenden som många har utan att bli seriemördare, våldtäktsmän m.m. Tycker att jag har mer rätt än dig faktiskt. Alla jag skrev om beskrevs som vanliga, normala och snälla m.m. men var skitstövlar, elaka, grova brottslingar visade det sig. Anhöriga, bekanta, kollegor, chefer, grannar med flera blev chockade m.m. SE kan ha varit gm. Det finns inget som visar att han inte kunde varit gm när man ser på personlighet. Gm kan ha varit en mer normal person utåt sett. De gick fel när de trodde att CP var gm- de gick på personlighet, beteende m.m. och Lisbets felaktiga utpekande tyvärr. Hade gm varit en CP-typ så hade han ringats in av Palmeutredningen och det ganska snabbt.
Du tänker åt fel håll. Såklart kan man visa upp de där mönstren utan att bli mördare. De flesta som visar upp sådant blir faktiskt inte mördare.

Men bland mördare och serievåldtäktsmän har nästan alla visat upp tendenser och haft varningsklockor innan. Så som jag visat gällande dina exempel. Men såklart, du har fortfarande mest rätt på något sätt.

Jag trodde aldrig jag skulle stöta på någon som hävdade att Gazy var en hederlig, kufens man som man kan jämföra med SE. Iofs har folk tidigare jämfört SE med Breivik.

Det är så otroligt absurt.
Citera
Igår, 17:18
Medlem
Engström och Breivik är extreemt olika människor på alla sätt. Mitt exempel handlade endast om hur dom uppfattades av omgivningen. Obegripligt för pappslöjd såklart.

Sen FÅR man inte glömma sammanhanget «diagnos»/ motiv.

Meningslöst att diskutera det här i en tråd där hälften har problematik kring det att knyta skorna.
Jag borde inte nämnt det, det var ett misstag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in