Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-11-21, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZebranJanne
Kan hålla med delvis. Dock sprang ju SE efter (eller påstår iaf) först efter att polisen sprungit in, och hade något tumult uppstått med gärningsmannen förekommit hade han ju sannolikt hört det i form av hört höga röster och eller rent av skottlossning? Dock kan SE ju inte ha vetat, det ka ju även ha skett utan skrik och skottlossning. Så visst var det (om språngmarschen ägde rum) korkat. Men han kanske bara agerade spontant och huvudlöst just där och då?

Det är ju mer häpnadsväckande att vittnet Lars tog upp jakten på mördaren, rent av korkat. Men och andra sidan kan man ju undra, varför Lars öht taget tog upp "jakten", med tanke på att gärningsmannen redan hade lämnat trappkrönet innan Lars ens tagit sitt första steg i trappen? Vad hade han förväntat sig att ha sett när han väl kom upp till krönet? Trodde han att gärningsmannen stod kvar där uppe och väntade eller lutade sig mot husväggen vid David Bagares och tände en cigg och fipplade med en termos kaffe och tog igen sig?

Vare sig språngmarschen eller Bohemiabesöket ägde förmodligen inte rum. Men det är så klart inte omöjligt. Möjligen språngmarschen i så fall, men då dyker ju frågan upp varför han inte såg en enda av poliserna? Sannolikt berodde det på att han sprang för sent, och även det är känns aningen korkat, eller naivt.

Hela språngmarschen måste ju fylla någon poäng !

Om vi inte anser att Engström är en byfåne så måste ju språngmarschen haft en poäng för honom !

Att han springer så sent att han inte ser polisen är ologiskt då han kan ju inte förvänta sig hinna ikapp poliserna på 50m om han sprang 1 min senare !

Dessutom så finns det heller ingen logik att ens försöka springa ikapp så sent , speciellt när han har poliser runt omkring sig som han kan prata med !

Jag kan inte landa i något annat än att språngmarschen har som syfte att kunna bli förväxlad !
Vill han verkligen bli förväxlad med GM som vittne ? Nja då är vi ju tillbaka till byfåne igen

Så hur ska man inte kunna landa i att Engström vill använda språngmarschen för att kunna bli förväxlad och sen kunna använda det som ett slags försvar ?

Nej , herr Åklagare
Jag måste nämligen ha blivit förväxlad av något förvirrat vittne för jag sprang också i gränden med samma signalement. Det har jag ju sagt och visat i både Rapport och sen i Expressen
Citera
2025-11-21, 15:56
Medlem
quggels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020

Om vi inte anser att Engström är en byfåne så måste ju språngmarschen haft en poäng för honom !

Att han springer så sent att han inte ser polisen är ologiskt då han kan ju inte förvänta sig hinna ikapp poliserna på 50m om han sprang 1 min senare !

Dessutom så finns det heller ingen logik att ens försöka springa ikapp så sent , speciellt när han har poliser runt omkring sig som han kan prata med !

Jag kan inte landa i något annat än att språngmarschen har som syfte att kunna bli förväxlad !
Vill han verkligen bli förväxlad med GM som vittne ? Nja då är vi ju tillbaka till byfåne igen

Så hur ska man inte kunna landa i att Engström vill använda språngmarschen för att kunna bli förväxlad och sen kunna använda det som ett slags försvar ?

Nej , herr Åklagare
Jag måste nämligen ha blivit förväxlad av något förvirrat vittne för jag sprang också i gränden med samma signalement. Det har jag ju sagt och visat i både Rapport och sen i Expressen

Det är helt klart suspekt.
Men pusselbitar som fattas är:
- han bär vapen, varför då?
- han använder pansarbytande anmunition, varför då?
- extremt god tajming, hur kan han lyckas med det?

Var det planerat så behöver han hjälp för att tajma.
Var det inte planerat så är det extremt udda att ta med sig dylikt vapen + ammunition hem till frugan.
Citera
2025-11-21, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Det är helt klart suspekt.
Men pusselbitar som fattas är:
- han bär vapen, varför då?
- han använder pansarbytande anmunition, varför då?
- extremt god tajming, hur kan han lyckas med det?

Var det planerat så behöver han hjälp för att tajma.
Var det inte planerat så är det extremt udda att ta med sig dylikt vapen + ammunition hem till frugan.

God tajming är ju eg samma sak som tillfället gör tjuven ..
Alltså hade han inte sprungit in i LOP så hade inget mord skett heller !

Du räknar väl inte det som god tajming om du springer in i en gammal klasskompis på ICA väl..?

Vapnet blir då att han ofta bar det vid sena nätter på väg hem !

Sen finns det ju en chans att Engström såg LOP gå in på bion..Då blir det ju ingen tillfällighet med vapnet
Citera
2025-11-21, 17:05
Medlem
ZebranJannes avatar
Citat:

Nej , herr Åklagare

Är språngmarschen hittepå, så måste ju självfallet lögnen fylla en funktion, oavsett om han är senkommet vittne eller gärningsman. Dock kan han ju ha "tjurrusat" in i gränden både som gärningsman och sent vittne? Anledningen rörande hittepå-språngmarschen om han bara är vittne, torde främst bero på att han ville göra sig märkvärdig genom att springa efter poliserna, samt bli involverad genom att hävda att han blivit förväxlad, kanske även få utrymme i media via detta.

Dock går ju inte språngmarschen att utesluta. Det som talar för den, är ju just att han påstår att han inte fick lämna uppgifter och att polisen verkade ointresserade, detta har ju andra vittnen också uppgett?

Men visst kan han som gärningsman ansett att detta var ett genidrag genom att hävda såväl språngmarsch (i sin roll som vittne) som att han överhörde nämnda förväxling? Det går inte att utesluta.

Det är väl flera i SEs närhet, som antytt att han var "byfåne", eller iaf en något gränslös, udda, excentrisk och uppmärksamhetstörstande figur. Av en sådan kan man i det närmaste tro vad som helst om.
Citera
2025-11-21, 17:23
Medlem
Citat:
Är språngmarschen hittepå, så måste ju självfallet lögnen fylla en funktion, oavsett om han är senkommet vittne eller gärningsman. Dock kan han ju ha "tjurrusat" in i gränden både som gärningsman och sent vittne? Anledningen rörande hittepå-språngmarschen om han bara är vittne, torde främst bero på att han ville göra sig märkvärdig genom att springa efter poliserna, samt bli involverad genom att hävda att han blivit förväxlad, kanske även få utrymme i media via detta.

Dock går ju inte språngmarschen att utesluta. Det som talar för den, är ju just att han påstår att han inte fick lämna uppgifter och att polisen verkade ointresserade, detta har ju andra vittnen också uppgett?

Men visst kan han som gärningsman ansett att detta var ett genidrag genom att hävda såväl språngmarsch (i sin roll som vittne) som att han överhörde nämnda förväxling? Det går inte att utesluta.

Det är väl flera i SEs närhet, som antytt att han var "byfåne", eller iaf en något gränslös, udda, excentrisk och uppmärksamhetstörstande figur. Av en sådan kan man i det närmaste tro vad som helst om.

Jag har lite funderat på språngmarschen som en uppmärksamhets grej men det faller på en sak...

Varför göra en sådan stor sak och sen bara påstå att man inte såg poliserna och sen traska tillbaka !

Om han ändå skulle ljuga så varför gav han upp i sin lögn ? Han kunde ju spelat mer hjälte utan att ta någon risk med att säga att han sprang längre och kanske även såg något misstänkt!

Jag uppfattar det som att det enbart hade syftet att sen påstå att han överhörde en förväxling

Nu kommer vi till det ännu märkligare då ! Om han som vittne ville bli förväxlad med GM som en uppmärksamhets grej så hade han tur att YN faktiskt påstår handledsväska

Eller menar du på att hans idé börjar gro när han hör om rock och handledsväska att nu känner att chansen till att bli förväxlad med GM kan bli en grej ?

Han gör ju faktiskt en sak redan på Sveavägen och försöker placera sig på trottoaren lite där GM ochså går !

Många av hans lögner går att förklara med att vilja ha uppmärksamhet utom en...!

Den lögnen om att han inte varit utanför Skandia under kvällen , jo jag har hört någon krystad förklaring om missförstånd men alla inser att han faktiskt svarar nej på en ganska direkt fråga
Citera
2025-11-21, 17:25
Medlem
quggels avatar
Citat:

Du räknar väl inte det som god tajming om du springer in i en gammal klasskompis på ICA väl..?

Sen finns det ju en chans att Engström såg LOP gå in på bion..Då blir det ju ingen tillfällighet med vapnet

Inte en chans att han hade för vana att bära dylikt vapen hem. Skulle han ha gömt det för sin fru varje gång han kom hem? Det är väl ändå ganska långsökt?
Citera
2025-11-21, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Inte en chans att han hade för vana att bära dylikt vapen hem. Skulle han ha gömt det för sin fru varje gång han kom hem? Det är väl ändå ganska långsökt?

Tja hon kan ju vetat om det !?

Nu kanske jag hänger ut Maggan lite , men om Engström är GM så visste Maggan om det !
Citera
2025-11-21, 17:30
Medlem
Citat:

Sen är jag från den gamla skolan men om man misstänker att ett vittne ljuger så är det väl en misstanke i sig själv !

Dom sitter alltså i Palmerummet och misstänker starkt att Engström ljuger och samtidigt tror några att han springer uppe på åsen !

Ändå gräver dom inte djupare
Citera
2025-11-21, 17:34
Medlem
ZebranJannes avatar
Citat:

Så kan det ju förhålla sig, om han är gärningsman. Det går ju inte, i ärlighetens namn, att helt utesluta att han hade en icke licensägd revolver på sitt kontor, en som han rent av kan ha ägt i många år.

Har han då sett Palme efter sin middag, och närt ett sådant starkt hat mot denne, gåt det ju inte att utesluta att han därför beväpnade sig vid hemgång. Så är det ju.

Men att han på regelbunden basis skulle ha trillat omkring beväpnad i centrum på kvällarna, är inte troligt på en fläck. Då var han inte bara byfåne, då var han svårt störd, och mig veterligen finns det inget stöd för det.
Citera
2025-11-21, 17:36
Medlem
ZebranJannes avatar
Citat:
Sen är jag från den gamla skolan men om man misstänker att ett vittne ljuger så är det väl en misstanke i sig själv !

Dom sitter alltså i Palmerummet och misstänker starkt att Engström ljuger och samtidigt tror några att han springer uppe på åsen !

Ändå gräver dom inte djupare

Misstankarna var väl inte tillräckligt starka? Och den som främst höll i trådarna (Holmér) ansåg väl inte att han var tillräckligt intressant/misstänkt? Och Irwell gick som sagt i pension.
Citera
2025-11-21, 17:40
Medlem
Citat:
Så kan det ju förhålla sig, om han är gärningsman. Det går ju inte, i ärlighetens namn, att helt utesluta att han hade en icke licensägd revolver på sitt kontor, en som han rent av kan ha ägt i många år.

Har han då sett Palme efter sin middag, och närt ett sådant starkt hat mot denne, gåt det ju inte att utesluta att han därför beväpnade sig vid hemgång. Så är det ju.

Men att han på regelbunden basis skulle ha trillat omkring beväpnad i centrum på kvällarna, är inte troligt på en fläck. Då var han inte bara byfåne, då var han svårt störd, och mig veterligen finns det inget stöd för det.

Hmm Engström som GM ville alltså inte att Polisen skulle göra den kopplingen

Därav kom lögnen att Engström INTE varit utanför Skandia under kvällen...

Alltså kan inte Engström sett LOP gå in på bion..
Citera
2025-11-21, 17:50
Medlem
Citat:
Misstankarna var väl inte tillräckligt starka? Och den som främst höll i trådarna (Holmér) ansåg väl inte att han var tillräckligt intressant/misstänkt? Och Irwell gick som sagt i pension.

Man får tillägga att det är en tillfällighet att Engström faktiskt täcka båda dessa tidsluckor som LOP befinner sig på Sveavägen

20:55 till 21:00

23:15 till 23:21

Det är inga stora tidsluckor direkt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in