Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-07-26, 21:01
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Har du någon uppfattning om varför SE hade en dålig ekonomi?

Det var något med den fräsiga kåken, och belåning?

Hade han en hemlig, dyr hobby kanske?

Ett rykte lite offside från Västkusten är att SE höll på att bygga en variant på en "benkyrka" i källaren. Lite som katakomberna i Paris, men med handeldvapen istället för benknotor. Men det är bara skakiga andrahandskällor.

Nej, den enda kostsamma "hobby" SE verkar ägnat sig åt vad jag vet är att ha problem med spriten.

Ett tag umgicks han möjligen med tanken på att åka på en billig vinresa med buss till Rüdesheim där vinet flödade.

Det talas också ibland om blöta "taxfriresor" till Åland tillsammans med "Gullotta" och hennes funkisdotter från den lokala Moderatkretsen i Täby, men det är helt obekräftade uppgifter.
Citera
2025-07-26, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Medlemskap i en skytteförening där vapenlicens är a och o är en ledtråd till att han vill ha ett eget icke spårbart vapen? Det saknas logik i slutsatsen.

Gick folk runt på stan med illegala vapen 1986? Ett brott med fängelse i straffskalan.

Hade han den för självförsvar då eller? 1 kg, 30cm - dold under en rock...

I motsats till resten av befolkningen som inte är medlemmar av en skytteförening? Ja, det talar för att han var mer benägen.
Senast redigerad av BleakHouse 2025-07-26 kl. 21:13.
Citera
2025-07-26, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Du förstår inte vad det innebär i en polisutredning då förstahandskällan inte styrker uppgiften och då larmlistorna bekräftar att 21-tiden inte kan gälla?

Du sitter aningslöst kvar i låtsaspolisen PHs knä och lyssnar på hans sagor?

I verkligheten tar man in det som kommer fram och reviderar skakiga andrahandskällor. Men det är nog något som du inte riktigt förstår.

Förklara skillnaden om du inte tror Häggström ljuger !
Citera
2025-07-26, 21:10
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Sen så nämner du att Faderlig förklarade bra med larmlistor och ronder , men ändå så förklarade han inte varför Engström inte kunde bli insläppt pga av dom !

Nu skrev du iofs att en rond kan ta en stund...men låt säg att en rond tar 10min då ?

Sen undrar jag om båda måste gå ronden eller en av väktarna sitter kvar ?

För isåfall så kan den andra vakten släppa in honom ?

Men då fattar jag att då handlar det om minnet av det...men 3mån senare och en sak som bara släppa in någon faktisk kan glömmas..
Nu skrev du iofs att en rond kan ta en stund...men låt säg att en rond tar 10min då ?
Väktarna själva uppger att ronden tar ca två och en halv timme, men de tar säkert fel på tid så vi kan anta att den tog 10 minuter om det gör den påhittade GM-SE mer misstänkt.
Citera
2025-07-26, 21:13
Medlem
Citat:
Väktarna själva uppger att ronden tar ca två och en halv timme, men de tar säkert fel på tid så vi kan anta att den tog 10 minuter om det gör den påhittade GM-SE mer misstänkt.

Jag frågade...

Så om en rond tar över 2 timmar så är väl inte båda borta ?

Ronden började 21;03 va ?

Så hur utesluter du att Engström kunnat bli insläppt 21:02 ?
Citera
2025-07-26, 21:16
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Förklara skillnaden om du inte tror Häggström ljuger !

Häggström är som en ko på grönbete när han får "lajva" riktig polis inne på Skandia och har i ivern råkat blanda ihop eller missuppfattat tiderna.

Om Häggström ljuger måste han ju vara mördaren och då blir det i en annan tråd.

Den riktiga polisen har efter detta utrett vad som verkligen gäller. Jag vet att du inte förstår konceptet kronologi, men den sista tillförlitliga uppgiften är att 21-tiden är en missuppfattning eller ett påhitt av PH.
Citera
2025-07-26, 21:17
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Jag frågade...

Så om en rond tar över 2 timmar så är väl inte båda borta ?

Ronden började 21;03 va ?

Så hur utesluter du att Engström kunnat bli insläppt 21:02 ?

Båda väktarna befann sig i receptionen då.
Citera
2025-07-26, 21:22
Medlem
Citat:
Båda väktarna befann sig i receptionen då.

Så Engström kan inte bli insläppt om båda två var i receptionen?

Men om en gick på toa så går det ?
Citera
2025-07-26, 21:39
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Så Engström kan inte bli insläppt om båda två var i receptionen?

Men om en gick på toa så går det ?

I verkligheten är det så, men i den här tråden kan inget vittne missat SE. Då är han mördaren!

Det är dock lite knepigt att samtidigt befinna sig på plan åtta kl 21 och släppa in SE i receptionen.

Men du har säkert någon kreativ förklaring till det också.

Notera att SE inte blir en mördare ens om du skulle få en Lidners knäpp och komma på någon slags förklaring till varför det är 21-tiden som gäller.

"Det är omöjligt för larmlistorna att komma ihåg ett klockslag så långt efteråt" håller liksom inte.

Edit: En liten läsövning för trivseltröga:
ALG
https://wpu.nu/wiki/Uppslag:EA9982-04
F: Du menar på Skandia?
G: Ja, förlåt, på Skandia ja. Och hade förmodligen åkt in tidigt för att jag skulle handla och då kommer jag alltid lite tidigare, annars brukar jag vara 20 över 8. Och när jag kom dit så kom Engström in utifrån och sa att han skulle arbeta över. Det är väl honom ni vill höra om?

F: Mm.
G. Och att han hade varit ute och ätit middag, han hade arbetat hela dagen och skulle fortsätta och arbeta hela kvällen på grund av att han skulle ha semester och skulle resa bort och han hade ett arbete som skulle vara färdigt.

När klockan var något efter 21 så gick jag ut på rond och och ronden sträckte sig då, alltså man åker upp på 8 trappor och sen går man runt i huset, släcker ner och ser eft att inga kranar att det inte är nånting och kollar över huvud taget Och nu är det så länge sen så jag kan inte säga om det var några fler kvar i huset, det brukar sitta folk och arbeta, men jag vet
Senast redigerad av ursprungligen 2025-07-26 kl. 21:44.
Citera
2025-07-26, 21:48
Medlem
Citat:
I verkligheten är det så, men i den här tråden kan inget vittne missat SE. Då är han mördaren!

Det är dock lite knepigt att samtidigt befinna sig på plan åtta kl 21 och släppa in SE i receptionen.

Men du har säkert någon kreativ förklaring till det också.

Notera att SE inte blir en mördare ens om du skulle få en Lidners knäpp och komma på någon slags förklaring till varför det är 21-tiden som gäller.

"Det är omöjligt för larmlistorna att komma ihåg ett klockslag så långt efteråt" håller liksom inte.

Edit: En liten läsövning för trivseltröga:
ALG
https://wpu.nu/wiki/Uppslag:EA9982-04
F: Du menar på Skandia?
G: Ja, förlåt, på Skandia ja. Och hade förmodligen åkt in tidigt för att jag skulle handla och då kommer jag alltid lite tidigare, annars brukar jag vara 20 över 8. Och när jag kom dit så kom Engström in utifrån och sa att han skulle arbeta över. Det är väl honom ni vill höra om?

F: Mm.
G. Och att han hade varit ute och ätit middag, han hade arbetat hela dagen och skulle fortsätta och arbeta hela kvällen på grund av att han skulle ha semester och skulle resa bort och han hade ett arbete som skulle vara färdigt.

När klockan var något efter 21 så gick jag ut på rond och och ronden sträckte sig då, alltså man åker upp på 8 trappor och sen går man runt i huset, släcker ner och ser eft att inga kranar att det inte är nånting och kollar över huvud taget Och nu är det så länge sen så jag kan inte säga om det var några fler kvar i huset, det brukar sitta folk och arbeta, men jag vet

Japp bra du bekräftade att Engström har möjlighet att bli insläppt 21 !

Du skrev att en rond tar ca 2,5 timmar ändå så sitter där väktare i receptionen 23:19

Går verkligen alla väktare på rond eller sitter där alltid väktare kvar i receptionen?
Citera
2025-07-26, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Har du någon uppfattning om varför SE hade en dålig ekonomi?

Det var något med den fräsiga kåken, och belåning?

Hade han en hemlig, dyr hobby kanske?

Får fråga dig istället

Är receptionen obemannad när det är rond ?
Citera
2025-07-26, 22:26
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Får fråga dig istället

Är receptionen obemannad när det är rond ?

Som regel inte. Såvitt jag förstår visar larmlistan när en väktare går genom en larmad dörr, varvid den som sitter i receptionen tar bort eller återställer detta larm. Koderna i larmlistan visar vem som sitter i receptionen. ALG och HO har egna koder medan AK verkar ha en allmän kod.

Möjligen kan de missade återställningarna av larmen tyda på att receptionen inte var bemannad just då.

Kanske tog väktaren i receptionen en rökpaus, hämtade kaffe eller gick på muggen.

Men principen från Skandias håll var säkert att receptionen skulle vara bemannad hela tiden.

Så det är ofta en väktare i receptionen och en ute på rond, i alla fall efter kl. 16.

Under korta perioder, som före kl. 21:03 och före kl. 23:51, förefaller två vara på plats i receptionen.

HO ser ut att sitta i receptionen från kl. 23:13, men byter till sin egen kod först 10 minuter senare ...

PH var osäker på om AK var där efter kl. 23. Det är här man kan undra om väktarna talar sanning i allt. De skulle troligen inte ha medgett att receptionen stod obemannad ett tag. Så när ALG får frågan om hon såg AK, kan man lita på svaret? Eller täckte de upp för varandra?

Det var väldigt mycket ronderingar på den tiden. Det finns en väktare även i en intilliggande byggnad.

Synd att de inte hörde henne.

En separat firma ronderar flera byggnader på Luntmakargatan, och ser en skum figur.
Senast redigerad av Dalulven 2025-07-26 kl. 22:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in