Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-10-20, 17:09
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Hans bästa kompis var ju en vapensamlare som dessutom ägde Magnum 357

Hur många kan skryta om det ?

En sällsynt tillfällighet faktiskt..

Men HUR hamnade denna revolver i SEs hand på mordkvällen inför avsnäsningen"?

Framgår det av boken eller hänvisas det bara till ; "En sällsynt tillfällighet faktiskt."?
Citera
2024-10-20, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
En vild gissning är ju att det bokstavligen bubblade i hela SE:s lekamen på morgonkvisten 1 mars? Han hade varit med om något stort (om än fruktansvärt), och visste att mordet saknade motstycke i den moderna svenska historien. Att han (delvis) gick bananer och hängde på låset till RB angående hans utstämplingstid är ju därför inte vidare konstigt? Inte heller att han bokstavligen slängde sig på telefonen ute i Täby för att kontakta polisen om sina iakttagelser; minuten efter att Holmérs presskonferens var avslutad.

Det hela känns väldigt naturligt, och inte det minsta misstänksamt, om man tar på sig de glasögonen. Dock kan man ju välja att se det misstänksamt - som TP gjorde - och själv gå bananer om detta i sin bok. Och därpå tjusa och förtrolla allehanda läsare om att så handlar världens mest jagade person drygt tolv timmar efter sitt dåd.

Vi måste hålla båda hypoteserna levande. GM-SE och mordplatsvittnet-SE.
Citera
2024-10-20, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Men HUR hamnade denna revolver i SEs hand på mordkvällen inför avsnäsningen"?

Framgår det av boken eller hänvisas det bara till ; "En sällsynt tillfällighet faktiskt."?

Frågan ställdes och jag svarade...

Hur vapnet hamnade i Stigs händer måste ha med att Engström isåfall varit ute under kvällen och sett LOP...

Själv nekar han till att varit utanför Skandia men ni påstår ju att han ljuger om mkt så troligen ljuger han här också...

Tror du förspelsvittnet Engström ljuger om att varit ute under kvällen ?
Citera
2024-10-20, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Skillnaden är att jag redan i första inlägget redovisade reservationerna med bilden jag postade. Jag skrev till exempel att målvakten borde vara upp till 2,75 meter ut från målet om de 43 sekunderna gäller. På det svarade du helt kort att din bild var en ”bättre uppskattning”. Då faller det ju sig naturligt att jag ifrågasätter om så är fallet, speciellt när du inte redovisade några betänkligheter med din animation över huvud taget förrän jag bad om mer information.

Vi kan enas om att ingen av bilderna är perfekt. Om jag får lite tid över nästa vecka ska jag försöka svänga ihop en bild med korrekta perspektivberäkningar ur NF:s synvinkel med och utan 43 sekunder.

Jag gör detsamma.

Men detta är något som man kan testa på plats och dokumentera.

Om ingen gör det innan som bor i Stockholm, gör jag det i Februari under konferensen.

Over and out
Citera
2024-10-20, 17:27
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Frågan ställdes och jag svarade...

Hur vapnet hamnade i Stigs händer måste ha med att Engström isåfall varit ute under kvällen och sett LOP...

Själv nekar han till att varit utanför Skandia men ni påstår ju att han ljuger om mkt så troligen ljuger han här också...

Tror du förspelsvittnet Engström ljuger om att varit ute under kvällen ?

Hur förflyttar sig vapnet från WGs källare och till SEs hand? När händer detta?

Frågan är hur detta besvaras i den osannolika boken.

Påstås det ens i boken att SE såg LOP utanför Grand? Var inte WG i gamla stan på mordkvällen? Det kanske inte ens står i boken?
Citera
2024-10-20, 17:32
Medlem
Citat:
Fantastiska ritningar du släpper i tråden.

Varför säger Lennart (utan efternamn) att det var 70 meter att gå till lagret där påskkorten låg? Kan La Carterie haft flera olika lager i källaren? Det som syns på ritningen är väl ett rum direkt under butiken? Det kan inte vara 70 meter att gå till detta rum.

Om Lennart ljuger kan han......

Ja detta har jag försökt gissa mig till. Men det är riktigt att dom hade ett extra förråd någonstans. Sedan behöver man inte ta hans uppskattning av antal m exakt. Kanske var 40 eller 100 m.

Har du nått förslag?

P.s tack
Citera
2024-10-20, 17:34
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skandiahuset
Några funderingar:

PU 1986: En viktig anledning till att Palmegruppen inte resonerade förnuftigt nog, det skulle kunna ha varit att utstämplingstiden 23.19 aldrig stöttes och blöttes tillsammans. Därför att den faktiskt inte var känd eller bekräftad för alla. Tänk om de alla hade analyserat och diskuterat detta noggrant i grupp...Engström stämplade ut 23.19 och påstår att han gick direkt ut på gatan, utan att prata nämnvärt med väktare...

Sedan Arne Irvell gick i pension var det kanske bara Hans Holmér (och Erik Skoglund) som faktiskt kände till 23.19 i Palmegruppen??
Skoglund verkar ha vänt på en femöring, från misstänksam mot Engström till i det närmaste apatiskt ointresserad (källa: intervju i Proletären) av utredningen mot Engström liksom av hela mordfallet.

Man kan också fundera lite på hur stor roll Holmér kan ha haft i Ströms "klavertramp", om inte detta också (jämför med Skoglund) var en tydlig order att kasta Engström som potentiell gm på sophögen? Nej, säger Håkan Ström - som också uppger att han endast träffade Holmér en enstaka gång (källa: förhör 2018).
Av ljudinspelningarna som Lasse Lampers lagt upp framgår att man inte tog SE på allvar. Man hånskrattade åt t ex "... och så påstår han (SE) att vi har angett fel tid". Enligt SE skulle den felaktiga tiden vara 23.19.

Ja det stämmer nog att Skoglund tappade sugen, säkert på grund av Holmer. Senast efter semestrarna 1986 hade HH sagt att det är PKK som gäller, inget annat Har för mig att Skoglund sagt till TP "du kommer ingen vart med det där". Säkert luttrad av 1986-historiken.
Citera
2024-10-20, 17:34
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Ja detta har jag försökt gissa mig till. Men det är riktigt att dom hade ett till förråd någonstans. Sedan behöver man inte ta hans uppskattning av antal m exakt. Kanske var 40 eller 100 m.

Har du nått förslag?

Nej, Jag har inte det, men Lennarts uppskattning,70 meter kan inte stämma när det gäller rummet en trappa ned.
70 meter kan också avse tur och retur och då ligger lagret bara 35 meter bort.
Citera
2024-10-20, 17:38
Medlem
Citat:
Hur förflyttar sig vapnet från WGs källare och till SEs hand? När händer detta?

Frågan är hur detta besvaras i den osannolika boken.

Påstås det ens i boken att SE såg LOP utanför Grand? Var inte WG i gamla stan på mordkvällen? Det kanske inte ens står i boken?

Teorin om hur CA är beväpnad 23;20 på Sveavägen är rätt liknande faktiskt...

Då antar man att CA promenerar utanför Grand och ser LOP vid 21 och springer sen hem och hämtar sitt vapen..

Engström kan ju redan haft ett vapen på sitt kontor och då får man anta att han redan fått ett vapen för en annan anledning som t.ex försvar..
Citera
2024-10-20, 17:41
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:

Då antar man att CA promenerar utanför Grand och ser LOP vid 21 och springer sen hem och hämtar sitt vapen..

Engström kan ju redan haft ett vapen på sitt kontor och då får man anta att han redan fått ett vapen för en annan anledning som t.ex försvar..

De går att spekulera.

Frågan var hur detta förklaras i den osannolika boken. "Mordbibeln" när det gäller den hypotetiske GM-SE.
Citera
2024-10-20, 17:43
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Vi måste hålla båda hypoteserna levande. GM-SE och mordplatsvittnet-SE.

Så är det så klart, Henrik. Och det är givetvis bra att du håller lågan brinnande, och bär GM-SE-facklan som om det vore den sista droppen vatten. ;-)

Hur reflekterar du kring att exfrun ME avled i våras, och att hon (vad det verkar) inte lämnade efter sig några ledtrådar som pekar i GM-SE riktning? Personligen upplever jag detta som ytterligare en sten i korgen för att SE faktiskt är oskyldig. Vad hade hon att förlora på att leverera sanningen om GM-SE på dödsbädden (om hon kände till den), med tanke på att hon inte hade barn eller syskon?
Citera
2024-10-20, 18:01
Medlem
quggels avatar
Citat:

Logiken haltar.
1. Varför skulle han ha en magnum på kontoret?
2. Varför tog han i så fall med sig revolvern ut?
3. Varifrån fick han revolvern?
4. Varför använder han pansarbrytande ammo?

Alltså, det är ganska många pusselbitar här som behöver slipas ganska så rejält för att de ska passa i pusslet.

Så den teori TP har bygger på att SE planerar mord efter att ha sett LOP utanför Grand före föreställningen och så grejar han puffran under tiden och ser sedan till att kliva ut från Skandia precis då de passerar? Efter att först ha småpratat lite med väktarna.

Jeez... nog är det osannolikt alltid. Det är ju inte rimligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in