2020-05-04, 12:24
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Är tiden för Skandiamannens utstämpling allmänt ansedd vara 23.20?

Hur lång tid tar det för en person som har bråttom till T-banan att gå sträckan från dåvarande Skandia fram till mordplatsen?

Jag har för mig att någon har påstått att det tar cirka trettio sekunder om man går i långsam takt.

Stämmer detta så bör Skandiamannen ha kunnat passera mordplatsen innan mordet sker.

23:19 eller 23:20 är väl den allmänna uppfattningen, han hävdade själv i förhör att han stämplade ut 23:21 men då kan han inte ha sett mördaren.

När det handlar om så små marginaler så borde man också titta när på sekunden han stämplade ut, eftersom det kan skilja stort om han ex. stämplade ut 23:19:01 eller 23:20:59
Citera
2020-05-04, 14:34
Medlem
kofotskentas avatar
Någon som har det fullständiga brevet som Skandiamannen skickade till Sven Aner där han är sur för att han inte blir trodd samt smutskastar Anna Hage?
Finns en avkortad version på http://www.itdemokrati.nu/page53.html

Jag vet att jag har läst hela, men jag hittar det inte längre.
Citera
2020-05-04, 14:56
Medlem
MOPspanarens avatar
Denne person är med större sannolikhet Jan-Åke S. än Stig E. utifrån Jan's beskrivning.
Sid 7 i detta dokument:
https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMZUdCVTVQeUxlWVk/view

Citat:
Ursprungligen postat av kato85
https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/VITTNESF%C3%96RH%C3%96R-Jan-Andersson.pdf

1986 03 01
Förhör med Jan Andersson (sittandes bredvid Leif L. i dennes chevrolet)
Förhörsledare Kaj Hahne

Sida 218
...
Kaj: Fick du uppfattningen att någon där på platsen så att säga var inblandad på något sätt?

Jan: Nej, det kan jag inte, nej.

Kaj: Nehe.

Jan: Inte som jag kan så där, nej..

Kaj: Typ att det verkade som att han kände till att det skulle ske..?

Jan: Nja, jag vet inte om jag kan påså att det var någon, visserligen var det väl en i rätt snygga kläder som kom fram där och pratade väldig mycket. Som jag uppfattade som, hade glasögon, ganska snygg överrock på sig, poplinaktig, om han, nja..

Kaj: Var kom han ifrån såg du det?

Jan: Nja, han kom nog ifrån, om nu bilen pekar, ja, han kan härifrån.
Han kom någonstans härifrån har jag för mig.

Kaj: Du visar att han kom..

Jan: Där. Han dök upp framför oss och våran bil pekar då åt det hållet.

Kaj: Han kom alltså på Sveavägen och gick på sveavägens östra trottoar, Sveavägen söderut.

Jan: Mm. Han kommer fram sedan och börjar prata då när vi satt i bilen.

Kaj: Innan du hade gått ur bilen?

Jan: Ja, just det. För jag satt kvar ganska länge i bilen.

Kaj: Jaha. Och vad säger han?

Jan: Ja, vad han säger, oj..

Kaj: Ungefär. Det är en svensk person?

Jan: Ja. Ja, vad säger han, ja, jag uppfattar honom som, han var väldigt säker på sin sak, det han sa, men vad han sade det kan jag inte påminna mig. Men han verkade ganska säker på vad ungefär, med dem han pratade med sedan efteråt. Han var ju kvar hela tiden vad jag vet. Även efter det att vi, allt har lugnat ner sig och ambulansen har åkt iväg så är han kvar där.

Kaj: Han är kvar där när polisen är där också.

Jan: Ja.

Kaj: Men det är en man med glasögon?

Kaj: Vad hade han på sig mer sade du?

Jan: En typ kostym på sig under då.

Kaj: Och en poplinrock.

Kaj: Vad var det för färg på den?

Jan: Ja, om den var gråaktig, ljus..

Kaj: Hade han någonting på huvudet?

Jan: Nej, det hade han inte.

Kaj: Hur gammal var den mannen uppskattningsvis.

Jan: Ja, mellan 30-40.

Kaj: 30-40. Men han var ganska snyggt klädd och..

Jan: Ja, just det.

Kaj: Hade han sett vad som hade inträffat?

Jan: Jag fick en uppfattning att han, om det var att han hade hört eller hade sett det kan jag inte säga, men jag tror att om det var att han hade hört.

Kaj: Han hade hört.

Jan: Ja, han mer eller mindre sprang, om han nu dirigerade, han pratade väldigt..

Kaj: Han hade bestämda åsikter om saker och ting.

Jan: Ja, saker och ting.

Kaj: Kan du lämna exempel..

Jan: Nej, jag kan inte.

Kaj: Du kommer inte ihåg.

Jan: Nej.
Citera
2020-05-04, 14:58
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kofotskenta
Någon som har det fullständiga brevet som Skandiamannen skickade till Sven Aner där han är sur för att han inte blir trodd samt smutskastar Anna Hage?
Finns en avkortad version på http://www.itdemokrati.nu/page53.html

Jag vet att jag har läst hela, men jag hittar det inte längre.

https://easyupload.io/as2yg4
Citera
2020-05-05, 01:33
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Denne person är med större sannolikhet Jan-Åke S. än Stig E. utifrån Jan's beskrivning.
Sid 7 i detta dokument:
https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMZUdCVTVQeUxlWVk/view

Ja det kan stämma, om han bar likadana kläder i fotografiet som under mordnatten.
Men det är alltså bekräftat att Jan ankommer mordplatsen på Sveavägens östra trottoar söderut?
Jan-Åke S. verkar enligt Jan As vittnesbeskrivning föra mycket väsen, märkligt då att han inte uppmärksammats lika mycket som Skandiamannen eftersom denne uppvisat liknande beteende på mordplatsen.
Citera
2020-05-06, 13:19
Medlem
Erik1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
jag invänder främst mot att du säger att Chevamannen LL än idag säger att han såg Skandiamannen springa efter GM .Idag säger han så men i förhör från april 1986 får han frågan om han sett Skandiamannen på platsen strax efter mordet vilket han då inte har något minne av.
Att sen SE var en person som ville göra sig märkvärdigare än han var och göra sig viktigare än han var är en sak MEN han passar inte in som vittne.
Inga andra vittnen såg honom på platsen han själv kunde först bara identifiera LJ och AB dessa såg ha när han återvände till brottsplatsen lite senare strax efter att OP hämtats av ambulans.
Givetvis låg allas blickar på makarna Palme MEN andra vittnen kunde identifiera flera andra vittnen osv.
INGEN identifierade SE det är ett märkligt faktum som sagt som vittne passar han inte in det är nåt som inte stämmer.
Placerar man honom som GM däremot faller bitarna allt mer på plats även om såklart vissa frågetecken även då föreligger.
Fast de faller inte på plats. I frågorna i de tidiga förhören ligger inte fokus på vilka andra som är i direkt närhet av brottsplatsen. Utredarna själva har inte SE i åtanke då frågorna ställs. Det behöver INTE ha att göra med att man omedvetet lagt till med tiden. Samma gäller IM. Alla som däremot lägger märke till AB vittnar om att han ger ett förvirrat intryck, chockad samt överberusad. Trots det väljer "filterpajasarna" att dra slutsatsen att det INTE är AB snett bakom Makarna Palme, för att AB sagt att han inte gick där.
I "bästa" fall har SE 2min 30sek på sig att stämpla ut, prata med vakterna, upptäcka Palme, springa till hörnet, vänta, ladda och skjuta och sedan iskallt springa iväg för att sedan komma tillbaka med en plan att nästla sig in som ett vittne. I "sämsta" fall har han 31 sek på sig.
Jag är helt övertygad att det både JA och LL berättar i Tingsrätten inte är efterhandskonstruktioner, mer att de saknade betydelse initialt.
Citera
2020-05-06, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erik1974
Fast de faller inte på plats. I frågorna i de tidiga förhören ligger inte fokus på vilka andra som är i direkt närhet av brottsplatsen. Utredarna själva har inte SE i åtanke då frågorna ställs. Det behöver INTE ha att göra med att man omedvetet lagt till med tiden. Samma gäller IM. Alla som däremot lägger märke till AB vittnar om att han ger ett förvirrat intryck, chockad samt överberusad. Trots det väljer "filterpajasarna" att dra slutsatsen att det INTE är AB snett bakom Makarna Palme, för att AB sagt att han inte gick där.
I "bästa" fall har SE 2min 30sek på sig att stämpla ut, prata med vakterna, upptäcka Palme, springa till hörnet, vänta, ladda och skjuta och sedan iskallt springa iväg för att sedan komma tillbaka med en plan att nästla sig in som ett vittne. I "sämsta" fall har han 31 sek på sig.
Jag är helt övertygad att det både JA och LL berättar i Tingsrätten inte är efterhandskonstruktioner, mer att de saknade betydelse initialt.
MEN Chevamannen fick ändå frågan om han såg Skandiamannen på platsen strax efter mordet och hade inget minne av att han hade sett honom.,
Men klart att hans fokus inte låg på det men det -är ändå ett faktum att han inte minde sig ha sett Stig,
Jag tillmäter det vitttnesmålet mer trovärdighet än vad Chevamannen säger idag efter så många år och minnet påverkas av tiden samt av saker han snappat upp via media tex.

Jag håller dock med om att man inte ska sätta för stor tilltro till vittnen man kan lätt blanda ihop röra till det osv speciellt när man är kanske lite chockad sen var d lite mörkt mm.

MEN ju fler vittnen som säger samma sak desto trovärdigare blir d ändå och att INGET annat vittne minns att de sett SE där men de flesta kunde identifiera flera andra vittnen från platsen trots allt,
SÅ LITE märkligt finner jag det ändå och sammataget med en massa andra detaljer gör det sammantaget att SE blir min sannolika GM..
Emellertid saknas bevisning än såvitt vi Flashbackare vet iaf.
Just AB var knappast ett trovärdigt vittne nej hans vittnesmål har jag inte heller kommenterat men jag fattar din poäng där.
Citera
2020-05-07, 22:21
Medlem
Skrikapas avatar
https://www.expressen.se/nyheter/stig-engstroms-okanda-brev-om-palmemordet/

Citat:
”Om ni vill så gör jag gärna en resumé runt alla tossigheter vid och runt Palme-mordet. En inside-information med många komiska detaljer - mitt i allvaret. Jag är ett av polisens kronvittnen och befann mig 20 meter ifrån mordplatsen när skotten föll”.

Tonen i hans brev är så märklig. Vilken sund människa som bevittnat ett mord skriver såhär? Det ger i alla fall mig intrycket av en självcentrerad person med bristande empati. Det går inte ihop med hur hans vänner och anhöriga beskrivit honom. Men det är der intryck breven ger mig.
Citera
2020-05-07, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skrikapa
https://www.expressen.se/nyheter/stig-engstroms-okanda-brev-om-palmemordet/

Tonen i hans brev är så märklig. Vilken sund människa som bevittnat ett mord skriver såhär? Det ger i alla fall mig intrycket av en självcentrerad person med bristande empati. Det går inte ihop med hur hans vänner och anhöriga beskrivit honom. Men det är der intryck breven ger mig.

Det är bara att instämma.Vänner och anhöriga är inte alltid de mest tillförlitliga karaktärsvittnena,
SE vad sannerligen dessutom en väldigt komplex person,

SE hånade ju andra vittnen främst AH i sitt brev till SA så bristande empatisk fömåga kan man nog säga att han visat upp.
I alla fall i vissa sammanhang.
Jag tror dock att SE njöt lite av att ha spelat en roll (oavsett vilken den var) i Palmemordet.
Något av århundradets händelse i Sverige.
Det fick honom att känna sig viktig delvis är det väl därför som han så gärna sökte sig till media i tid och otid.
Sedan är det såklart så att OM SE mördade Palme vilket jag ser som ytterst sannolikt så var det hans chans att bli ett vittne i och med att han var knuten till mordplatsen vid tidpunkten för mordet utifrån sin utstämpling.
OM det var SE och han dessutom la handen på OPs axel precis innan skottet så kunde ju DNA från SE ha funnits på OPs kläder så därmed insåg SE att han måste bli ett vittne och säga att han förslkte hjälpa till att lägga OP i framstupa sidoläge.

It make sense och hans mediekontakter var nog triggade av hans personlighet och önskan att känna sig viktig.
MEN det förklarar inte breven till dels SA och det du ovan refererade till.

OM SE inte är mördaren så överdriver han verkligen sin roll i detta brev SE sågs ju inte som ett viktigt vittne av PU.
SE såg INTE mordet i detta scenario heller att överdriva sin insats på mordplatsen torde ha med hans märkliga personlighet att göra.
Hans vilja att bli någon betydelsefull svaret på hans märkliga agerande kan ligga där.
Även om jag tror att SE faktiskt hade något med mordet att göra som han skrev i brevet till SA "jag var SYNNERLIGEN närvarande vid mordet på Olof Palme".
Mördare söker sig ju inte sällan åter till mordplatsen SE gjorde det såklart eftersom han jobbade precis vid mordplatsen MEN han gjorde det också i sina tankar och återskapade kvällen och händelsen genom att skriva brev eller framträda i media där han antydde sin inblandning på ett lite kryptiskt och märkligt sätt,
SE förefallar verkligen ha varit en ytterst udda som därmed är väldigt svår att första sig på,
Citera
2020-05-08, 19:57
Medlem
Skrikapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Det är bara att instämma.Vänner och anhöriga är inte alltid de mest tillförlitliga karaktärsvittnena,
SE vad sannerligen dessutom en väldigt komplex person,

SE hånade ju andra vittnen främst AH i sitt brev till SA så bristande empatisk fömåga kan man nog säga att han visat upp.
I alla fall i vissa sammanhang.
Jag tror dock att SE njöt lite av att ha spelat en roll (oavsett vilken den var) i Palmemordet.
Något av århundradets händelse i Sverige.
Det fick honom att känna sig viktig delvis är det väl därför som han så gärna sökte sig till media i tid och otid.
Sedan är det såklart så att OM SE mördade Palme vilket jag ser som ytterst sannolikt så var det hans chans att bli ett vittne i och med att han var knuten till mordplatsen vid tidpunkten för mordet utifrån sin utstämpling.
OM det var SE och han dessutom la handen på OPs axel precis innan skottet så kunde ju DNA från SE ha funnits på OPs kläder så därmed insåg SE att han måste bli ett vittne och säga att han förslkte hjälpa till att lägga OP i framstupa sidoläge.

It make sense och hans mediekontakter var nog triggade av hans personlighet och önskan att känna sig viktig.
MEN det förklarar inte breven till dels SA och det du ovan refererade till.

OM SE inte är mördaren så överdriver han verkligen sin roll i detta brev SE sågs ju inte som ett viktigt vittne av PU.
SE såg INTE mordet i detta scenario heller att överdriva sin insats på mordplatsen torde ha med hans märkliga personlighet att göra.
Hans vilja att bli någon betydelsefull svaret på hans märkliga agerande kan ligga där.
Även om jag tror att SE faktiskt hade något med mordet att göra som han skrev i brevet till SA "jag var SYNNERLIGEN närvarande vid mordet på Olof Palme".
Mördare söker sig ju inte sällan åter till mordplatsen SE gjorde det såklart eftersom han jobbade precis vid mordplatsen MEN han gjorde det också i sina tankar och återskapade kvällen och händelsen genom att skriva brev eller framträda i media där han antydde sin inblandning på ett lite kryptiskt och märkligt sätt,
SE förefallar verkligen ha varit en ytterst udda som därmed är väldigt svår att första sig på,

Beröringspunkterna mellan GMP och SE är påtagligt framträdande. Behovet av att dela med sig av detaljer från händelsen. Att återupplev händelsen och triumfen över att lyckas komma undan. Maktkänslorna över att sitta inne på sanningen om vad som verkligen hänt - att få döma och förlöjliga dem som inte lyckades sätta dit honom.

Men en psykologisk profil är ingen bevisning. Det kan användas för att leta i en viss riktning, men det placerar inte en GM på brottsplatsen. Vi får hoppas att åklagaren kan presentera robust bevisning som antingen placerar SE med pistolen i hand på Sveavägen eller frikänner honom helt. Ingen mellanmjölk får accepteras här.
Citera
2020-05-08, 21:24
Medlem
SE får följande frågor i ett av polisförhören. Svaren är intressanta, särskilt det fetade.

F: Brukar du använda glasögon normalt?

E: Inte på nära avstånd, och när jag arbetar eller läser, men när jag kör bil eller om jag skall känna igen folk på trottoaren på lite längre avstånd då har jag dem på mig.

F: När du kommer tillbaka och får den här beskrivningen (av mördaren, min notering) sedan från personen till polismannen, hur beskrivs då den tilltänkte mördaren?

E: Ja han beskrivs då en mörk rock med keps,. och med tunna glasögon. Jag tror inte att min handlovsväska var med vid det tillfället. Inte vad jag kan komma ihåg.
Citera
2020-05-08, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leonheart
SE får följande frågor i ett av polisförhören. Svaren är intressanta, särskilt det fetade.

F: Brukar du använda glasögon normalt?

E: Inte på nära avstånd, och när jag arbetar eller läser, men när jag kör bil eller om jag skall känna igen folk på trottoaren på lite längre avstånd då har jag dem på mig.

F: När du kommer tillbaka och får den här beskrivningen (av mördaren, min notering) sedan från personen till polismannen, hur beskrivs då den tilltänkte mördaren?

E: Ja han beskrivs då en mörk rock med keps,. och med tunna glasögon. Jag tror inte att min handlovsväska var med vid det tillfället. Inte vad jag kan komma ihåg.
Det är väl inte så konstigt med glasögonen. Han är lite närsynt och behöver glasögon för seende på avstånd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in