2020-12-13, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Får du väl fråga Wall om, men som dig att tro att det handlar om Stigs "lögn" i Hovrätten 1989 finns det inget belägg för. Du sitter och spekulerar... på ett väldigt märkligt sätt.

Jag har hela tiden hävdat att vi inte har tillräckligt med uppgifter för att påstå att utstämplingstiden ger honom ett alibi...

Och som sagt... 3 år efter mordet så ska Stig alltså fortsätta ljuga... inkallad som vittne i Hovrätten.
Finns inget seriöst i ett sådant påstående och dina vidare inlägg ang. Wall och LGWP visare ju mer på någon sorts logikfel...

Tycker du det är konstigt om SE är GM att han fortsätter försöker ljuga 3år senare ?
Citera
2020-12-13, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Pröva diskutera de stora hålen istället. Vapnet tex. Hur och varför?

Försök hitta SE:s eventuella färd tillbaka till Sveavägen 44 i vittnesutsagorna.

Allt som finns på SE nu är en tidslucka för att han ska kunna ha utfört mordet. Försök hitta mer, som de försöker i andra trådar. Nu är det en tråd med skribenter som bytt fot från CP till SE.

Fast om vi skriver olika alternativ på hur han kan ha fixat fram vapen så skriver du att vi bara gissar..

Så vad vill du eg höra ?
Citera
2020-12-13, 22:40
Medlem
Avdelningen underligheter

"Olle Minell berättar vid besök 20190607 om när han ca 1988-1989 intervjuade SE cirka tre timmar på hans arbetsplats.
Minell berättar att Engström efteråt hade hört av sig till Minell och berättat att en man hade besökt SE
15 minuter efter intervjun med Minell
Mannen hade förhört sig om vad Minell och Engström pratat om.
Engström hade ställt sig mycket frågande till detta.
Till saken hör att samme man tidigare även besökt Minells arbetsplats och förhört sig om vad Minell hade för uppgifter om mordet på OP

https://drive.google.com/file/d/11QRa4FwQxjcoii6ocOcaoofRCRKXz0s5/view
20190610
Citera
2020-12-14, 02:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sankmark
Hade det kommit en springande 52åring, i vinterrock och halsduk och en jättegubbkeps på huvudet då hade nog YN märkt det och sagt det.

YN pekar inte ut Engström, för att rocken inte stämmer. Däremot har hon pekat ut CP på klädsel och kroppsbyggnad.
Hon förevisades inte en bild där han bar den rock som han bar på mordkvällen. Så enkelt är det med det.
Jag fattar inte varför du hakar upp dig på SEs ålder hela tiden.
Men det är klart det är ju allt du har som pekar mot honom så det är väl det som är ditt lilla halmstrå.
Citera
2020-12-14, 02:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av den-kristne
Nej, det var HH som bestämde allt som envåldig führer, med Ebba C. vid sin sida. Det var inte direkt så att de visade större intresse av att faktiskt få tag på en MGM. Snarare tvärtom.
De borde ha reagerat på intervjuerna samt förhören, i synnerhet de i TR/HR. Gör man en noggrann analys av vad SE där framför så är det ju GM:s rörelser som i princip beskrivs. Bara tidsangivelsen som är skillnaden.

Ett mysterium hur lätt man släppte detta och att ingen utredare bestred det högst märkliga PM:et. Men HH höll ju i taktpinnen, han ville ha kusten klar. Senare var det ju CP som allt krut satsades på och vi vet alla hur det slutade. Där gick luften ur PU.
Det är lite det jag menar.Han ändrar berättelserna för att inte avslöja sig för mycket.
Men ändå håller han sig till sanningen så långt det går utan att avslöja sig helt.
Men om man bestämt sig för att en person inte är intressant som tänkbar GM så bryr man sig inte om att syna dessa detaljer trots att de är rätt tydliga.
Hur han återspeglar mördarens rörelser och placerar sig själv i dennes ställe.
Man kan såklart komma med hittepåförklaringar till detta och andra märkliga omständigheter.
För dig och mig och en del andra kloka personer så är det uppenbart att detta är ett märkligt och misstänksamt beteende.

Jag får intrycket att det var ett sorts spel för honom, Nåt som roade honom. Ibland tror jag nästan att han ville bli misstänkt.
Jag tror också att han också kände en viss skam.
Inte ens OPs fiender och motståndare gav mördaren någon cred tvärtom fördömdes mordet världen över.Jag tror att SE som definitivt inte var någon ond eller känslolös person också hade skuldkänslor mot OPs familj ,kollegor.vänner och anhängare.
Citera
2020-12-14, 02:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Stämmer, YN har inte sagt det. Det var "ynglingen" som bör vara LJ. SE trodde att Jeppson sett både glasögon, keps och väska när han passerade honom i gränden. Ganska avslöjande.
Ja ett av de små misstag och försägningar som han gjorde men som polisen helt enkelt missade.
Citera
2020-12-14, 06:34
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Det är lite det jag menar. Han ändrar berättelserna för att inte avslöja sig för mycket.
Men ändå håller han sig till sanningen så långt det går utan att avslöja sig helt.
Men om man bestämt sig för att en person inte är intressant som tänkbar GM så bryr man sig inte om att syna dessa detaljer trots att de är rätt tydliga.
Man kan bara gissa sig till att HH höll alla PU-gubbar och poliser tillika självaste LP hårt i tyglarna. Den som opponerade sig och framförde allvarliga misstankar mot SE, särskilt efter att han lagts ad acta, bleve säkert nedtystad.
Citat:
Hur han återspeglar mördarens rörelser och placerar sig själv i dennes ställe.
Man kan såklart komma med hittepåförklaringar till detta och andra märkliga omständigheter.
För dig och mig och en del andra kloka personer så är det uppenbart att detta är ett märkligt och misstänksamt beteende.
Hur sjukt är inte detta? Han säger ju t o m i precis detalj att han går in från ytterkanten i jämnhöjd med reklampelaren till skyltfönstret vid f d Götabanken för att där titta på sin klocka, vilket var lite tidsödande. Det var ju inte så att det vimlade av folk där. IM såg åtminstonde bara en person stå där. Borde ringt ha en klocka för PU där.
Citat:
Jag får intrycket att det var ett sorts spel för honom, Nåt som roade honom. Ibland tror jag nästan att han ville bli misstänkt.
Så antingen är han GM eller så vill han bli misstänkt för att på så vis hamna i rampljuset.
Citat:
Jag tror också att han också kände en viss skam.
Inte ens OPs fiender och motståndare gav mördaren någon cred tvärtom fördömdes mordet världen över.Jag tror att SE som definitivt inte var någon ond eller känslolös person också hade skuldkänslor mot OPs familj ,kollegor.vänner och anhängare.
Det där ligger på det spekulativa planet. Man kan veta lika lite om detta som om SE:s "omöjlighet" som MGM pga hans personlighet.

Det är därför jag i detta ser en ytterligare stark indikation på att GM definitivt inte var ensam eller handlade i impuls, totalt oplanerat. Hade SE varit ensam om saken så tror jag att han hade klämt fram detta senare i sitt liv. Likadant med Chrille.

Nej, det lutar åt en sammansvurenhet under dödsed.
Citera
2020-12-14, 08:29
Medlem
Hon kan ju givetvis ha sett fel men Charlotte Lijedahl upplever att någon sprang efter gärningsmannen en kort bit.

"Den här mannen rusade in i gränden, vad uppfattade du mera?
Ja, jag ser att det kommer folk dit och börjar försöka att se vad som hänt liksom.
Och sedan stannar det bilar , hoppar ur några människor därifrån.
De sätter igång sådan där hjärtmassage.
Det ser man på rörelserna
Den här mannen som försvinner in i trapphuset, ser du vart han tar vägen?
Nej.
Ser du någon som sprang efter mannen
Ja, jag såg någon som sprang efter en bit men sedan hade jag blickarna riktade åt ett annat håll.
Den här som sprang efter hur såg hann ut eller hann du se
Det kan jag inte minnas, medellång nej det är svårt.

https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMaE1URWEyWjZnM2M/view
Charlotte Lijedahl
Citera
2020-12-14, 09:25
Medlem
sankmarks avatar
Citat:
Hon förevisades inte en bild där han bar den rock som han bar på mordkvällen. Så enkelt är det med det.
Jag fattar inte varför du hakar upp dig på SEs ålder hela tiden.
Men det är klart det är ju allt du har som pekar mot honom så det är väl det som är ditt lilla halmstrå.

Det kan bero på att vittnesmålen beskriver en gärningsman på, 35-40år, t.o.m 25år. "Vältränad och snygg kropp". "Kraftig ryggtavla". Låter det som Engström.

Och i övrigt finns det ingenting som binder Engström till mordet, mer än fantasifulla anekdoter som försöker likt KP binda Engström. Funkade inte. T.o.m KP insåg att han inte hade något mer än dåliga spekulationer. "jag är inte så dum så jag tror det här räcker"
Citera
2020-12-14, 09:33
Medlem
Citat:
Det kan bero på att vittnesmålen beskriver en gärningsman på, 35-40år, t.o.m 25år. "Vältränad och snygg kropp". "Kraftig ryggtavla". Låter det som Engström.

Och i övrigt finns det ingenting som binder Engström till mordet, mer än fantasifulla anekdoter som försöker likt KP binda Engström. Funkade inte. T.o.m KP insåg att han inte hade något mer än dåliga spekulationer. "jag är inte så dum så jag tror det här räcker"
Det är nog lyckligast för SE att han inte finns mer! På det att han slipper att ta del av all illasinnad ryktesspridning - om hans person och göranden på 1980-talet.
F.ö. så kommer ingen att finna någon trovärdig "bevisning" mot karln - någonsin!
Citera
2020-12-14, 09:51
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av den-kristne
Man kan bara gissa sig till att HH höll alla PU-gubbar och poliser tillika självaste LP hårt i tyglarna. Den som opponerade sig och framförde allvarliga misstankar mot SE, särskilt efter att han lagts ad acta, bleve säkert nedtystad.
Hur sjukt är inte detta? Han säger ju t o m i precis detalj att han går in från ytterkanten i jämnhöjd med reklampelaren till skyltfönstret vid f d Götabanken för att där titta på sin klocka, vilket var lite tidsödande. Det var ju inte så att det vimlade av folk där. IM såg åtminstonde bara en person stå där. Borde ringt ha en klocka för PU där.
Så antingen är han GM eller så vill han bli misstänkt för att på så vis hamna i rampljuset.
Det där ligger på det spekulativa planet. Man kan veta lika lite om detta som om SE:s "omöjlighet" som MGM pga hans personlighet.

Det är därför jag i detta ser en ytterligare stark indikation på att GM definitivt inte var ensam eller handlade i impuls, totalt oplanerat. Hade SE varit ensam om saken så tror jag att han hade klämt fram detta senare i sitt liv. Likadant med Chrille.

Nej, det lutar åt en sammansvurenhet under dödsed.

Går ju inte helt att utesluta att han är oskyldig. Kommer han ut på gatan strax efter 23.21.15 så anländer han sent till MP och kan se LJ i rätt position. Det känns rimligt tycker jag, då har han dock en mer undanskymd tillvaro än han påstår. Väger man in allt annat, känns det betydligt troligare att han inte är oskyldig.

Det dåliga polisarbetet gör att man blir konsperationsteoretiker för mindre. Overkligt helt enkelt. Dock tror jag att han gjorde detta ensam. Fick något tokryck i fyllan.
Citera
2020-12-14, 11:10
Medlem
Citat:

Kraftig ryggtavla eller bredaxlad kan nog stämma rätt bra på SE.
Jag återupprepar att det är väldigt svårt att uppskatta en persons ålder om man inte sett dennes ansikte.Ser man till hur han rörde sig så åter igen så rör han sig som en 40-åring ungefär.

Steget såg spänstigt och rätt vältränat ut.Det finns även vittnen som använder andra ord än dessa för att beskriva mördarens rörelsemönster så man ska vara försiktig att dra för stora växlar av detta.
Det är ju intressant att du som tror på CP framhäver att GM ska ha haft snygg kropp och varit vältränad.
Det stämmer onekligen ännu sämre på CP än på SE.
Förklaringen till varför du tror på CP måste ju vara att LP pekade ut honom.
Vilket enligt dig är ett måste för att någon ska kunna vara mördaren,
Problemet blir då att inget annat pekar på den person hon pekade ut.Hans signalement stämmer inte heller så bra.
Hans sätt att röra sig påminner inte heller om vad vittnen säger.
MEN eftersom du bestämt dig för att mördaren måste ha pekats ut av någon så har du bara CP kvar.
Annars kan man lätt bortse från just den detaljen att någon måste ha pekat ut mördaren i detta fall.
Eftersom ingen(förutom MÖJLIGEN LP ) sett hans ansikte.
Men så långt tänker du ju inte.
Därmed är du fastlåst vid en man som friats och avförts från utredningen och som det heller inte finns nåt som talar för hans inblandning i mordet i övrigt heller.
Ridå ner för dig.
In absurdum gäller det att ändå fortsätta hävda att CP ändå är GM.
Allt som motsäger det till trots.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in