2023-08-04, 22:34
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Låt mig återkomma med artikeln, men enligt LJ själv var det likheten med fantombilden.
Om han har rätt i det eller ej, vet jag inte. Vet just nu inte datumen på förhör och artikel.
Återkommer.
Tror inte att misstankarna mot vittnet Lars J hade någonting alls med fantombilden att göra. Det hade nog mer att göra med att Lars (troligen av ett rent sammanträffande) stämde väldigt in bra på signalementet, dvs. att han var just "en yngre man i mörkblå täckjacka" som hade råkat befinna sig just i mördarens flyktväg (dvs. inne i gränden) strax efter mordet:
"Under sin jakt på mördaren är det inte otänkbart att Lars själv förväxlats med gärningsmannen av andra vittnen."
https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMcVpoc0xZQ2stdlE/view?resourcekey=0-Ue-v1yaKQDqAptZvQXOQgA
Senast redigerad av Draifos 2023-08-04 kl. 22:44.
Citera
2023-08-04, 22:45
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Mycket märkligheter här. Det var ju också intressant att tecknerskan verkade få polisbeskydd. Det visste jag inte förekom i den här delen av utredningen. Det var först när CPs vänner började hota vittnen jag trodde att sådant blev aktuellt.

Det hade ju känts lite lätt osäkert att få beskydd av folk som faktiskt är en del av ett misstänkt spår också. Fast polisspåret hade nog inte kommit igång vid den här tiden.

Nu blev det väldigt offtopic dock. Men kul med lite MOP-trivia.

Tack för det!

SE och LJ hade stämt möte bakom barackerna enligt spekulationer i HHs Palmerum. Det gäller bara att välja ut rätt klipp från banden, så blir LJ misstänkt också.

"LJ var ju däär!" Eftersom OP blev skjuten hade LJ så klart en revolver i väskan. Mer "bevis" än så kan väl inte krävas för att misstänka LJ?

- LJ stämmer in på signalementet. Han hade blå täckjacka och var barhuvad vilket många vittnen beskrivit.
- LJ vägrar att berätta vad han hade i sin väska.
- LJ trodde sig blivit förväxlad med GM.
- LJ befinner sig på den gula linjen där mördaren sprang och "speglar" GM.
- Inget annat mordplatsvittne pekar ut LJ som mördare så LJ måste vara skyldig.
- LJ "fångades in" av polisen i området dit mördaren flydde efter mordet.
- LJ hade stämt träff med SE enligt PUs spekulationer och SE var moderat. LJ har därför motiv att mörda OP.

Om bara vittnen kan vara GM så är LJ en bra mycket bättre "typ" än SE. Andra obekanta GM kan som vanligt inte misstänkas.

Man måste därför misstänka LJ för mordet!
Senast redigerad av ursprungligen 2023-08-04 kl. 22:57.
Citera
2023-08-04, 22:48
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Tror inte att misstankarna mot vittnet Lars J hade någonting alls med fantombilden att göra. Det hade nog mer att göra med att Lars (troligen av ett rent sammanträffande) stämde väldigt in bra på signalementet, dvs. att han var just "en yngre man i mörkblå täckjacka" som hade råkat befinna sig just i mördarens flyktväg (dvs. inne i gränden) strax efter mordet:
"Under sin jakt på mördaren är det inte otänkbart att Lars själv förväxlats med gärningsmannen av andra vittnen."
https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMcVpoc0xZQ2stdlE/view?resourcekey=0-Ue-v1yaKQDqAptZvQXOQgA

Jag tycker mig ana att YN och AZ beskrivit LJs signalement också för polisen i gränden och att de mitt i adrenalinpåslaget och Cocacolaspyendet förväxlat LJs signalement med mannen på DBG. Det gick fort i början och blev inte mer rätt för det.

Edit: 4 mars 1986 anser LJ att GM var kraftig och hade keps och jacka. Ingen vidare träff på SE där inte.
Senast redigerad av ursprungligen 2023-08-04 kl. 22:55.
Citera
2023-08-04, 22:50
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Tror inte att misstankarna mot vittnet Lars J hade någonting alls med fantombilden att göra. Det hade nog mer att göra med att Lars J (troligen av ett rent sammanträffande) stämde väldigt in bra på signalementet, dvs. att han var just "en yngre man i mörkblå täckjacka" som hade råkat befinna sig just i mördarens flyktväg (en bit in i gränden) strax efter mordet:

Du får som vanligt tro vad du vill, men läste du ens artikeln?
Och sen länka till en som inte "otänkbart" länkar/förväxlar LJ med GM?

Ett ytterligare märkligt sätt att försöka få ihop din förutbestämda teori...

Edit: Jag påstår inget om "fantombilden", det står i artikeln. *hint"
Senast redigerad av MOPspanaren 2023-08-04 kl. 22:58.
Citera
2023-08-04, 22:56
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Jag tycker mig ana att YN och AZ beskrivit LJs signalement också för polisen i gränden och att de mitt i adrenalinpåslaget och Cocacolaspyendet förväxlat LJs signalement med mannen på DBG. Det gick fort i början och blev inte mer rätt för det.
Ja, det verkar ha blivit något missförstånd där. Yvonne och Ahmed trodde alltså att polisen frågade efter hur den efterföljande mannen (dvs. vittnet Lars J) såg ut, och då beskrev de honom (en yngre man i mörkblå täckjacka) snarare än mannen de hade mött på David Bagares Gata (en man med mörk fladdrande rock och handledsväska):
(FB) Skandiamannen
Senast redigerad av Draifos 2023-08-04 kl. 23:03.
Citera
2023-08-04, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Jag trodde du menade att väskan skulle kunna vara ett glasögonfodral.

Att det är omöjligt var visserligen bara ett antagande jag gjorde när jag försökte visualisera mig det. Ett glasögonfodral är väl som regel över 20 cm? Och ganska tjockt dessutom.

Finns olika typer både hårda och mjuka foderal..
Citera
2023-08-04, 23:02
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:

Edit: 4 mars 1986 anser LJ att GM var kraftig och hade keps och jacka. Ingen vidare träff på SE där inte.

Citat:
Ja, det verkar ha blivit något missförstånd där. Yvonne och Ahmed trodde alltså att polisen frågade efter hur det efterföljande vittnet (dvs. Lars J) såg ut, och då beskrev de honom (en yngre man i mörkblå täckjacka) snarare än mannen de hade mött på David Bagares Gata (en man med mörk rock och handledsväska):
(FB) Skandiamannen

Sluta upp med tramset! Vi har klart och tydligt vad dom sa i respektive första förhör. Och inte ens det är tillförlitligt. Men återge minst vad vittne sagt ordagrant utan era jädra vinklingar utifrån teorier.
Citera
2023-08-04, 23:09
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Sluta upp med tramset! Vi har klart och tydligt vad dom sa i respektive första förhör. Och inte ens det är tillförlitligt. Men återge minst vad vittne sagt ordagrant utan era jädra vinklingar utifrån teorier.
Har inte själv läst förhören med Ahmed, men har ingen anledning att misstro skribenten VVA på Gunnar Walls blogg. Det här som Ahmed säger bekräftar ju i så fall vad den där polisen Djurfeldt sade i intervjun i tidningen Arbetet.
Förhör med Ahmed 13 mars 1986:
”[Ahmed] trodde i det läget att polismännen var intresserad av den kille som de hade mött i trappan högst upp vid Malmskillnadsgatan. Han satte inte deras förfrågan i samband med den man som de hade mött springande på David Bagares gata.”

https://gunnarwall.wordpress.com/2022/08/21/allmanna-fragor-och-synpunkter-kring-palmeutredningen/#comment-37537
Senast redigerad av Draifos 2023-08-04 kl. 23:22.
Citera
2023-08-04, 23:10
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ja, just apropå att misstänka vittnen, så var faktiskt LJ misstänkt.
Då fantombilden kom fram den 6/3 i media.. och den 7/3 skriver Aftonbladet att han var "friad".
Mörkblå täckjacka, varandes på/vid mordplatsen. Otrolig berättelse att förmedla..

Samtidigt har väl VG seglat upp som en tänkbar GM-kandidat vid den tiden? Grips inte VG den 8/3?
Polisen lade mycket vikt vid att VG hade en väska i samma mått som YN beskrivit på DBG. YN "pekade alltså ut" VG som GM!

Kan misstankarna mot LJ släppts lite för lättvindigt? SE kände dessutom LJ eller kände i alla fall till honom.

Edit: YN pekade sedan ut CP som GM och senast SE som den vars axelmått bäst passade in på mannen på DBG. Ett ganska osäkert vittne således.
Senast redigerad av ursprungligen 2023-08-04 kl. 23:21.
Citera
2023-08-04, 23:14
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Har inte själv läst förhören med Ahmed, men har ingen anledning att misstro skribenten VVA på Gunnar Walls blogg:
Förhör med Ahmed 13 mars 1986:
”[Ahmed] trodde i det läget att polismännen var intresserad av den kille som de hade mött i trappan högst upp vid Malmskillnadsgatan. Han satte inte deras förfrågan i samband med den man som de hade mött springande på David Bagares gata.”

https://gunnarwall.wordpress.com/2022/08/21/allmanna-fragor-och-synpunkter-kring-palmeutredningen/#comment-37537

Jag tycker det verkar som om AZ och YNs uppgifter om LJ till de springande poliserna i gränden "smittat av sig" på signalementet. Det finns det stöd i materialet för.

Denna sammanblandning ledde till att polisen en kortare period misstänkte LJ som GM eller medhjälpare. LJ kunde naturligtvis vara LPs "andra attentatsman" givet att hon vurmade för täckjacka på GM.
Citera
2023-08-04, 23:23
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Samtidigt har väl VG seglat upp som en tänkbar GM-kandidat vid den tiden? Grips inte VG den 8/3?
Polisen lade mycket vikt vid att VG hade en väska i samma mått som YN beskrivit på DBG. YN "pekade alltså ut" VG som GM!

Kan LJ släppts lite för lättvindigt? SE kände dessutom LJ eller kände i alla fall till honom.

Utifrån vilka uppgifter man "släppte" LJ vet jag inte, men han är det första av inte rätt längd ens, men med en mökbklå täckjacka. Vilket kan ha varit det som gjorde honom misstänkt utöver närheten till mordplatsen?

Ja, VG's väskstorlek kanske kan stämma överens med vittnet Yvonne.
Även SE's påstådda handledsväska

Storleken på denna "väska" är väl ändå frågan, men främst kanske var det var för väska?
Nieminen har själv inte med säkerhet ansett det vara en handledsväska o.s.v.
Citera
2023-08-04, 23:33
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Utifrån vilka uppgifter man "släppte" LJ vet jag inte, men han är det första av inte rätt längd ens, men med en mökbklå täckjacka. Vilket kan ha varit det som gjorde honom misstänkt utöver närheten till mordplatsen?

Ja, VG's väskstorlek kanske kan stämma överens med vittnet Yvonne.
Även SE's påstådda handledsväska

Storleken på denna "väska" är väl ändå frågan, men främst kanske var det var för väska?
Nieminen har själv inte med säkerhet ansett det vara en handledsväska o.s.v.

Jag vill minnas att det är förhörsledaren som introducerar ordet "handledsväska" YN tyckte väskan var hård till formen och såg ingen rem. WT-fodral från 80-talet poppar upp som ett möjligt alternativ till vad YN egentligen såg mannen hålla på med.

LP beskrev de två "attentatsmännen" som påfallande olika långa. Där kanske LJs kortare längd låg honom i fatet? Mördaren verkade ha rock på sig så polisens misstankar letade sig längs den gula linjen ända fram till vittnet LJ som den andra attentatsmannen. Att andra än bara vittnen kan vara GM är så klart redan uteslutet. Det har KP förklarat på sin pressträff om SE.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in