2023-06-18, 12:10
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Jag hittar inget i JÅS vittnesmål att han sprungit i gränden. Uppger han det? Menar du att det är färgen på rocken som passar in?
Jag har ingen aning. Men JÅS brukar vara svaret på alla frågor.
Citera
2023-06-18, 12:32
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Jag har ingen aning. Men JÅS brukar vara svaret på alla frågor.
Klumpigt av mig att "glömma bort" det!

Om någon sprang i gränden efter mördaren så kan det så klart vara så att det var JÅS. SE sprang visserligen i gränden enligt egen utsaga, men han ljuger ju hela tiden tydligen.

JÅS kan ha tagit fel på dag eller blivit påverkad av media så att han inte berättar att han sprang i gränden.

Gott så!
Citera
2023-06-18, 12:52
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ja det är väl det som antyds här, att samma dag som "Pusselbiten" skrev brev till polisen så skall alltså någon ha inkommit med ett anonymt tips om att vittnet Lars J är mördaren. Men har ni något belägg för att det ni antyder stämmer, eller hittar ni bara på nu? Kanske ni kan länka?

Det är väl rimligt att tro att anonyma brev kan vara skrivna av andra personer än SE?
Om bekännelsebreven från Norrtälje skrevs av SE hade han lånat DNA av någon annan när han skrev dem. Det är utrett.
Postade han Skelleftehamnsbrevet 5 mars i Skelleftehamn så behövde SE en helikopter för att hinna med detta från Idre.
SE var sannolikt inte den enda som skrev anonyma brev till polisen om han ens skrev något alls.

Vad är det för länk du vill ha för att styrka dessa resonemang?

Jag försöker med denna länk:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Sunt_f%C3%B6rnuft
Senast redigerad av ursprungligen 2023-06-18 kl. 13:27.
Citera
2023-06-18, 13:34
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Inte helt rätt. Jag tror det är mer rätt att det är JÅS som sprang in.
Först sprang gärningsmannen, sedan efter 10-20 sekunder Christer Pettersson (enligt dokumentären "30 sekunder") och på bronsplatsen hamnar herr Engström, som missade starten rejält och kom iväg minst tre minuter efter skotten. Något vittne lär ändå fått för sig att denne sent startande man var gärningsmannen.

JÅS däremot hade fullt upp med att "dirigera" och sprang inte alls, men han hade trots det tid att lämna både sitt namn och vittnesmål till polis på platsen.
Senast redigerad av MrBarnaby 2023-06-18 kl. 13:42.
Citera
2023-06-18, 14:27
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Först sprang gärningsmannen, sedan efter 10-20 sekunder Christer Pettersson (enligt dokumentären "30 sekunder") och på bronsplatsen hamnar herr Engström, som missade starten rejält och kom iväg minst tre minuter efter skotten. Något vittne lär ändå fått för sig att denne sent startande man var gärningsmannen.

JÅS däremot hade fullt upp med att "dirigera" och sprang inte alls, men han hade trots det tid att lämna både sitt namn och vittnesmål till polis på platsen.

Då är vi i alla fall överens om att SE sprang i gränden.
Vilka vittnen har sett CP springa i gränden?
Citera
2023-06-18, 14:42
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Då är vi i alla fall överens om att SE sprang i gränden.
Vilka vittnen har sett CP springa i gränden?
Ja att SE sprang där är jag helt övertygad om.

Angående CP:
(FB) Tråden om Christer Pettersson
Senast redigerad av MrBarnaby 2023-06-18 kl. 14:45.
Citera
2023-06-18, 18:59
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Citat:
Ja att SE sprang där är jag helt övertygad om.
Angående CP:
(FB) Tråden om Christer Pettersson

Vi är båda helt övertygade om att SE sprang in i gränden efter polisen cirka tre minuter efter skotten.

Däremot är jag lite skeptisk till att du blandar in CP i det hela.

SE måste också ha sprungit in i gränden cirka 3 min efter skotten så att han dyker upp inne på Bohemia några minuter efter skotten vilket vittnena på Bohemia berättar om.

De som klamrar sig fast vid att SE ljuger om detta har inte koll på materialet.
Senast redigerad av ursprungligen 2023-06-18 kl. 19:03.
Citera
2023-06-18, 20:47
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Vi är båda helt övertygade om att SE sprang in i gränden efter polisen cirka tre minuter efter skotten.

Däremot är jag lite skeptisk till att du blandar in CP i det hela.

SE måste också ha sprungit in i gränden cirka 3 min efter skotten så att han dyker upp inne på Bohemia några minuter efter skotten vilket vittnena på Bohemia berättar om.

De som klamrar sig fast vid att SE ljuger om detta har inte koll på materialet.
Ja jag är också övertygad om att SE sprang in i gränden, men endast tre sekunder efter skotten.
Senast redigerad av MrBarnaby 2023-06-18 kl. 20:50.
Citera
2023-06-19, 11:39
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Det är väl rimligt att tro att anonyma brev kan vara skrivna av andra personer än SE?
Naturligtvis var inte SE den enda som skrev brev. T.ex. fanns ju den här vägsaltmannen/ingenjören som tog på sig mordet och också skickade med tomhylsor i brevet. Finns väl inte en chans att det skulle ha varit SE som skickade det här:

Även i brevet som "Kameramannen" skickade till Lisbeth är det svårt att se vad kopplingen till SE skulle vara:

Men brevet där vittnet Lars J pekas ut som misstänkt/mördare kanske är svårare att avfärda. Om det stämmer att även det här brevet är anonymt, och att det inkom samma dag som brevet från "Pusselbiten", då blir det ju faktiskt lite intressant.
Citera
2023-06-19, 12:16
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Naturligtvis var inte SE den enda som skrev brev. T.ex. fanns ju den här vägsaltmannen/ingenjören som tog på sig mordet och också skickade med tomhylsor i brevet. Finns väl inte en chans att det skulle ha varit SE som skickade det här:

Även i brevet som "Kameramannen" skickade till Lisbeth är det svårt att se vad kopplingen till SE skulle vara:

Men brevet där vittnet Lars J pekas ut som misstänkt/mördare kanske är svårare att avfärda. Om det stämmer att även det här brevet är anonymt, och att det inkom samma dag som brevet från "Pusselbiten", då blir det ju faktiskt lite intressant.

Det blir ändå lite konstigt att Pusselbiten presenterar det enda trovärdiga scenario där SE faktiskt kan vara GM. Hade GM-SE mask på sig på mordnatten och en till SE utklädd medhjälpare som speglade GM-SEs rörelser så har SE en hel del att förklara. Pusselbiten drar Polisens uppmärksamhet mot SE snarare än att vilseleda.

Att peka ut LJ som GM blir ingen bra "vilseledning" heller, då LJs hår och kroppslängd är väsensskilda från det signalement som vittnen uppger på GM. Det är också känt i maj att YN mött både LJ och GM så utpekandet av LJ blandar inte bort några kort för Polisen.

Statistik visar också att brev skrivna samma datum oftast inte är skrivna av samma person. Jämför gärna med Skelleftehamnsbreven som skrevs av samma person men som postades olika datum.
Citera
2023-06-19, 13:33
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
Nej, då verkar AE:s motivbild mycket mer logisk för mig - hela hans livsverk - och vi har ju sett att när till och med Ö (bara 100 meter från mordplatsen) hade sådan ammunition så den var inte extremt ovanlig.

Hur menar du då. CGÖ var mycket vapen- och ammunitionsintresserad. Han handlade och samlade och hans enstaka patron Winchester Metal Piercing stod att finna i ett omfattande innehav. Skulle någon inneha ammunitionstypen vore det väl en person av hans typ.

Allt tyder på att ammunitionen var mycket sällsynt förekommande, dock inte ”extremt” så. Den fanns i handeln, den var lanserad i Sverige. Dock sedan länge utdaterad 1986.

Hur sällsynt den var kan illustreras med att generalagenten från någon gång 1980 och framåt levererar sammanlagt 100 patroner till Stockholmsområdet (det förekom dock införsel i någon mån vid sidan av denna).
Citera
2023-06-19, 15:00
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
`
Eftersom det, här inne, är SE som är GM så är det såklart omöjligt att det är han.

Men utifrån uppgifterna så har vi dels BP som påpekar framstupa "så att Palme inte kvävs" och så har vi SE.
Utöver detta så har vi Glantz och Ersson som båda uppger att de lägger Palme i framstupa sidoläge.
Det sistnämnda något som TP helt bortförklarar.

Gör de detta före HLR alltså? Det går nämligen inte att utföra HLR på en person som ligger i framstupa sidoläge. På hans exfru låter det som om SE inte hade sådana kunskaper, men han drog till med att han hade lärt sig på en kurs på jobbet. Visserligen ingen omöjlighet, men men ... Att vända på en person är inte framstupa sidoläge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in