2021-11-13, 20:43
Medlem
Snowsmiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Meningslöst att diskutera detta signalementet eftersom den här personen inte kan vara SE. Följa efter LOP när de börjar gå hemåt från Grand, springa över Sveavägen till Luntmakargatan, in bakvägen på Skandia, upp för trappor, stämpla ut, prata med väktarna om semestern (utan att vara andfådd), gå ut genom porten och stöta på LOP igen. LOP går i normal hastighet och gör ett kort stopp vid ett skyltfönster.

Mannen som MP ser är förmodligen samme man som NL (han i korvkiosken) ser gå några meter bakom LOP. Signalementet stämmer relativt bra överens och MP:s gubbe bör hamna just där NL ser honom.
.
Kan köpa den förklaringen, men faktum är att signalementet stämmer även på SE även om det inte måste vara han såklart.

Har NL keps, rock/jaka och brillor i signalementet?
Citera
2021-11-13, 20:44
Medlem
Snowsmiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrMurdoch
Vid ett förhör efter rekonstruktion av händelsen vid Grand I april 1986 säger Mårten Palme att "Grandmannen" var ca 40 år, 185-190 cm, klädd i en MÖRKBLÅ jacka av bävernylon och hade keps.

Det skulle kunna vara GM men inte SE.

Nyss skrev du att MP är körd att han pekat ut allt och alla hur ska du ha det?
Citera
2021-11-13, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snowsmile
Se helheten...

Hur många 40 åringar tror du hade keps med knäppe och halvlång jacka/rock och stora stålbågade glasögon.
Jag skulle säga att det inte var många 40åringar ens på 80-talet som hade det.

Tror du du då att keps jacka och glasögon är helt fel eller att han tagit fel och missbedömt åldern?
Hur bra är du på att bedöma ålder, det skulle jag säga är den utan tveka svåraste delen i ett signalement men jag kan ha fel.

Om han skulle ses som "bufflig" det vet jag inte, det beror nog lite på vad uppgiftslämnaren väger in i den beskrivningen.

Signalementet stämmer inte in på SE.

Hur ska denna Grandmannen som Mårten Palme såg gå efter makarna Palme mot Kammakargatan plötsligt bli kortare och äldre och byta kläder för att stämpla ut 23:19 på Skandia och prata med väktarna om sin skidsemester i Idre och sedan gå ut på gatan 23:21?
Citera
2021-11-13, 20:48
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
.
Kan köpa den förklaringen, men faktum är att signalementet stämmer även på SE även om det inte måste vara han såklart.

Har NL keps, rock/jaka och brillor i signalementet?
Vittnen registrerar olika saker och har fel och rätt på olika saker. Helhetsintrycket av MP:s beskrivning stämmer överens med helhetsintrycket av NL:s beskrivning.

Ja, den man som MP ser skulle såklart kunna vara SE om man ser till signalementet, men det skulle kunna vara Leif GW Persson också, som var i Göteborg vid tiden för mordet. Som sagt, det är meningslöst att jämföra signalementet med SE, eftersom det inte kan vara han.
Citera
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Givetvis inte, men är det HELT belagt att hon var ute på rond kl 21. Jag håller det för mer sannolikt att hon börjat passet 20:45 som brukligt och att hon misstagit sig , men för all del, det kan vara fel men jag skulle vilja ha tiden 20:10 verifierad med annat än bara ALGs egen uppfattning.

Är det klarlagt att en av vakterna börjar 20:20 och den andra 20:45?

Absolut. Det är de här dubbla verifikationerna som man är ute efter.

Var det inte så att ALG egentligen skulle börja ännu tidigare, då hon skulle täcka upp den väktare som reste till Tyskland? Samtidigt framgår det i ett av PH:s PM att det fanns ännu en väktare under fredagen. Oklart när den väktaren gick hem ... Undras om hon någonsin blev hörd.

Kan rent av vara så att det var flera som slarvade lite just den dagen, av alla, varpå konstigheterna.

En spelar bridge, en reser för att träffa en kille på kontinenten, en anländer senare än avtalat ...

Samma dag smäller det i närmaste gathörn. Ordentligt.
Citera
Medlem
Citat:
Nyss skrev du att MP är körd att han pekat ut allt och alla hur ska du ha det?

Vill bara visa SE-sekten att Grandmannen omöjligtvis är SE.
Citera
2021-11-13, 20:57
Medlem
Citat:
Du vet att uttrycket "inte komma runt" inte bevisar någonting alls.
Det är ett befängt uttryck.

Borde det inte vara rätt enkelt då att avfärda Engström eg...?

Låt säg att Delsborn eller Hans Johansson eller Inge Moreilius eller Stefan Glantz skulle bli anklagande för mordet...!?

Borde inte Engström har lika stor chans som dom att bara bli avfärdade som GM..?

Dom har ju också bevisligen varit på brottsplatsen ..
Citera
2021-11-13, 21:00
Medlem
Snowsmiles avatar
Citat:
Vill bara visa SE-sekten att Grandmannen omöjligtvis är SE.

Sekten har du nog uppfunnit själv.

Däremot så är i alla fall inte jag övertygad om SEs oskuld, men inte heller om hans skuld.

När denna teori släpptes så trodde jag inte ett skit på den, men när man sätter sig in i det hela så går den inte att bortse ifrån.

Du verkar dock ha en subjektiv hållning som helt och hållet förkastar teorin, och det är
helt ok, men att raljera och bete sig mot andra som vill vända och vrida på alla aspekter det
är ett riktigt jävla oskick!
Citera
2021-11-13, 21:03
Medlem
Citat:
Du vet att uttrycket "inte komma runt" inte bevisar någonting alls.
Det är ett befängt uttryck.

Skulle du påstå att Engström är den av vittnen som är överlägset mest aktiv på brottsplatsen enligt hans egna ord ?

Trots detta så har han minst alibi att verkligen ens befunnit sig på brottsplatsen...!

Det är rätt märkligt när det var rätt få som befann sig på brottsplatsen under första 10min...
Citera
2021-11-13, 21:43
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Skulle du påstå att Engström är den av vittnen som är överlägset mest aktiv på brottsplatsen enligt hans egna ord ?

Trots detta så har han minst alibi att verkligen ens befunnit sig på brottsplatsen...!

Det är rätt märkligt när det var rätt få som befann sig på brottsplatsen under första 10min...
Vi tar det en gång till. Det är inte bara mördare som ljuger. SE är inte ensam om att inte bli igenkänd av andra vittnen. T ex PV är ett tidigt vittne som ingen minns. Och JA pekade ut SE i en fotokonfrontation 14 maj 1986.

Du har fel när du påstår att det är märkligt.
Senast redigerad av Sobrilbil 2021-11-13 kl. 21:46.
Citera
2021-11-13, 21:48
Medlem
Snowsmiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Vi tar det en gång till. Det är inte bara mördare som ljuger. SE är inte ensam om att inte bli igenkänd av andra vittnen. T ex PV är ett tidigt vittne som ingen minns. Och JA pekade ut SE i en fotokonfrontation 15 maj 1986.

Du har fel när du påstår att det är märkligt.

Är inte detta utpekande "kontaminerat "av bilder i media på SE? Om så är fallet tycker jag att
det har lite bäring.

Precis som utpekandet av CP av LP var dåligt pga att hon färgats av utredarna om vad hon skulle kolla efter
Citera
2021-11-13, 21:51
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkandiahusetStig
Det är ett bra uttryck som visar att ni inte kan bevisa att SE var ett vittne på mordplatsen strax efter skotten.

Det behöver inte "bevisas" att SE var ett vittne.
Bevisen att SE var GM lyser däremot med sin totala frånvaro.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in