2021-09-27, 18:52
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pirigin
Var ska man börja här liksom. Här sammanfattar du din bristande logik ganska väl:

"Nej det finns inte noll belägg för det jag säger. Vi har förhör där det inte står handledsväska, vi har Holmér på band som säger handledsväska. Du kanske inte gillar det men det är stöd för att handledsväska inte kom från YN."

Du får gärna fortsätta på den inslagna vägen och dra dina allt för snäva slutsatser. Men man slås av häpnad ibland. Vad du har är två nedslag i materialet. På grund av att förhörsprotokollet med YN inte innehåller ordet handledsväska och HH nämner ordet handledsväska, så måste det innebära att HH är ursprungskällan inte YN. Vi vet inte omfattningen och innehållet av allt formellt och informellt material som HH har tillgång till när han gör uttalandet. Vi vet helt enkelt inte varifrån han får handledsväskan. Men det naturliga och troliga är att han har fått det från något vittnesmål och då ligger YN nära till hands.

Det som gör min förklaringsmodell mer sannolik än din är att din kräver två feloperationer. Först ska HH feltolka ett vittnesmål och uppfinna handledsväskan. Sen ska YN se detta I media och anpassa sitt vittnesmål. Jag antar att du har stöd I materialet för att båda dessa saker har skett? YN ska väl enligt egen utsago följt mordet i media väldigt lite.

Den naturligare förklaringen är att YN är ursprungskällan till handledsväskan men att referenten inte har fått med just det ordet i protokollet. Att han helt enkelt väljer att skriva liten väska istället gör handledsväska. Detta kräver bara en "feloperation". Alternativt att YN säger handledsväska på mordnatten (anteckningarna har inte överlevt). Jag har inget stöd för att något av detta har skett heller, men det är en bra mycket troligare förklaring när vi inte vet.

Ska man följa din logik är det mycket som ska bort i materialet.

Bristande logik? Materialet vi har säger just nu att YN inte nämner handledsväska, sen nämner HH handledsväska, och sen säger YN "påminner om handledsväska". Jag skulle säga det är visst stöd för att handledsväska kommer från Holmér. Att YN säger handledsväska innan Holmér finns det ju inget stöd för.

Det måste inte betyda att jag har rätt, men just nu har jag stöd i materialet och inte du.

Är utredningen plötsligt så bra 1986 att Holmér enbart säger fakta? Tänk på S&W 357 tex. Polisens egna antagande.

Det brukar sägas att vittnen påverkas av media. Av någon anledning ska alltså YN vara immun mot sånt. Hur ska YN veta att ingen annat vittne sagt handledsväska? Och hur vet du att hon inte enbart säger "påminner om handledsväska" för att hon får en ledande fråga? Nu är det faktiskt inte så att Holmér säger att det var en handledsväska i Aktuellt.

Hon har följt media lite?Spelar ingen roll. Vi vet att hon tagit del av det som förmedlades den kvällen. Hon känner till att hon efterfrågades och att hon hörde av sig på grund av detta. Så nog tog hon del av detta.

Du behöver en sak till. Referenten skriver inte ner det, så hur når det fram till Holmér?

Att det är en sannolikare förklaring är inte sant. För du gissar bara. Du har ju ingen aning om hon sagt handledsväska en enda gång 1986 faktiskt. Vi har svart på vitt att det inte står i protokoll, sen säger Holmér handledsväska och sen i nästa protokoll nämns att det påminner om handledsväska.
Citera
2021-09-27, 19:00
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
Men du har ju nyss påtalat hur lätt folk påverkas av vad andra sagt - hur vet du att inte MP påverkats av att LP sa blå täckjacka när de talades vid på sjukhuset ... ?

Är regeln att så fort något pekar på att SE är oskyldig som man kan ta in halmstrån som Löhr:s förhör medan vad Gedda säger måste vara helt ointressant eftersom det kan peka åt andra hållet ?

När har jag nånsin sagt att en blå jacka skulle göra SE oskyldig? Jag ser det som mer sannolikt att SE mördade Palme i blå jacka än mörk rock.

Det Löhr säger är intressant för att det passar ihop med LP, MP, NF och flertalet vittnen från Grand. Det blir en väldigt intressant kedja.

Det är rätt svårt komma runt att Grandmannen har blå jacka.

Men jag tror du håller med om att det är lite knöligt få in SE vid Grand.
Senast redigerad av enough-is-enough 2021-09-27 kl. 19:06.
Citera
2021-09-27, 19:32
Medlem
Det blir ju så kallad cherrypicking att påstå att det är mer sannolikt att mördaren bar jacka än rock.
Citera
2021-09-27, 19:36
Medlem
Det vi kan konstatera är osäkert är en diger lunta:Är Grandmannen mördaren? Väntade gärningsmannen på Palme? Var han barhuvad? Såg YN honom eller var det någon annan? Att vi efter 35 år vet så lite säger allt om chansen att lösa fallet.
Citera
2021-09-27, 19:59
Medlem
MrBarnabys avatar
SE 860301: "Han tror att signalementet som lämnats på man i mörk rock kan gälla honom själv. Han var själv iklädd mörk rock och keps."

SE 860310: "Engström hör att det är hans hans klädsel som beskrives. Engström hör hur hans keps och stålbågade glasögon omtalas."

SE 860311: "E hörde att uppgiftslämnaren lämnade ett signalement på E som hade keps, mörk rock, stålbågade glasögon och handlovsväska".

Fler och fler detaljer alltså i "vittnets" beskrivning av SE, frågan är hur han egentligen var klädd den aktuella kvällen? . Keps och något mörkt halvlångt eller långt plagg (rock eller jacka) är ganska säkert, förmodligen en keps med öronlappar. Glasögonen och väskan kompletterade han med när vittnesmålen blev kända via media, 1 mars visste han inte om dem.

Han ville verkligen tvätta bort det GM-signalement som stämde in på honom själv, och lyckades med det. "Nä men det var ju bara ett vittne" som jag själv trott och sagt vid ett flertal diskussioner genom åren. Fram till juni 2020.
Senast redigerad av MrBarnaby 2021-09-27 kl. 20:41.
Citera
2021-09-27, 21:07
Medlem
TheRotters avatar
I "Den osannolika mördaren" skriver TP att praktikanten Fredrik Thelin var på Skandia för två veckors praktik. Den första veckan hade han SE som handledare och den andra någon annan (SE skulle ju till Idre).

TP påstår också, med indirekt hänvisning till FT, att SE kom in på Skandia måndagen efter mordet, det vill säga den 3e mars. I SVT-dokumentären "Palmemördaren" berättar FT att han var på plats på Skandia den 10 mars då den tysta minuten för Olof Palme hölls.

Brukar man inte praktik i "hela" veckor, det vill säga från måndag - fredag? Om FT skulle ha två veckors praktik borde han inte vara kvar den 10e mars? Men det låter ju orimligt att han skulle minnas en sådan sak fel eller ha anledning att ljuga.

Så, kan TP möjligen tagit fel på FT:s uppgifter och utgått från att den måndag efter mordet FT pratar om är den 3e när det egentligen handlar om måndagen den 10e? Det skulle ju kunna förklaras av att TP tror att det är den enda måndagen efter mordet som FT öht är på plats. Uppgiften att SE är på Skandia den 3e stöttas mig veterligen inte upp av några andra uppgifter.
Senast redigerad av TheRotter 2021-09-27 kl. 21:16.
Citera
2021-09-27, 21:17
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
SE 860301: "Han tror att signalementet som lämnats på man i mörk rock kan gälla honom själv. Han var själv iklädd mörk rock och keps."

SE 860310: "Engström hör att det är hans hans klädsel som beskrives. Engström hör hur hans keps och stålbågade glasögon omtalas."

SE 860311: "E hörde att uppgiftslämnaren lämnade ett signalement på E som hade keps, mörk rock, stålbågade glasögon och handlovsväska".

Fler och fler detaljer alltså i "vittnets" beskrivning av SE, frågan är hur han egentligen var klädd den aktuella kvällen? . Keps och något mörkt halvlångt eller långt plagg (rock eller jacka) är ganska säkert, förmodligen en keps med öronlappar. Glasögonen och väskan kompletterade han med när vittnesmålen blev kända via media, 1 mars visste han inte om dem.

Han ville verkligen tvätta bort det GM-signalement som stämde in på honom själv, och lyckades med det. "Nä men det var ju bara ett vittne" som jag själv trott och sagt vid ett flertal diskussioner genom åren. Fram till juni 2020.

Så det var pressträffen som fick dig att ändra dig? Trots att ingenting var nytt?

Konstigt att GM SE inte nämner handlovsväskan 10 mars om han försöker förekomma. Handledsväska nämns ju redan 2 mars.
Senast redigerad av enough-is-enough 2021-09-27 kl. 21:22.
Citera
2021-09-27, 21:34
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Konstigt att GM SE inte nämner handlovsväskan 10 mars om han försöker förekomma. Handledsväska nämns ju redan 2 mars.
Konstigt att SE inte nämner handlovsväskan den 10 mars om han är det sanningsvittne du menar att han är. Handledsväskan hör han ju i så fall vittnet berätta för polisen om redan 28 februari.
Citera
2021-09-27, 21:41
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Så det var pressträffen som fick dig att ändra dig? Trots att ingenting var nytt?

Nej det var inte enbart pressträffen men den öppnade ögonen på mig så jag började läsa på om SE efter den. Jag hade tagit alldeles för lätt på Filters avslöjande 2018, i princip nonchalerat det.

Han kom väl på att han inte nämnt väskan så han lämnade in en komplettering dagen efter. Rock och keps var ju ute redan på morgonen den 1 mars så dem fick han in i förväxlingsstrategin redan från början.
Senast redigerad av MrBarnaby 2021-09-27 kl. 21:58.
Citera
2021-09-27, 21:58
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Nej det ar inte enbart pressträffen men den öppnade ögonen på mig så jag började läsa på om SE efter den. Jag hade tagit alldeles för lätt på Filters avslöjande 2018, i princip nonchalerat det.

Han kom väl på att han inte nämnt väskan så han lämnade in en komplettering dagen efter. Rock och keps var ju ute redan på morgonen den 1 mars så dem fick han in i förväxlingsstrategin redan från början.
Varför inte ge hela ditt eget signalement på en gång. Vad har han att vinna på att vara nämna saker som sagts i media?
Citera
2021-09-27, 22:02
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Konstigt att SE inte nämner handlovsväskan den 10 mars om han är det sanningsvittne du menar att han är. Handledsväskan hör han ju i så fall vittnet berätta för polisen om redan 28 februari.

Jag har aldrig sagt att han är ett sanningsvittne. Det är bara i ditt huvud allt är lögn eller allt är sant.

Han kanske berättade om det 1 mars. Är det inte så vi ska resonera i denna tråd? Inte omöjligt han sa det 1 mars alltså...
Citera
2021-09-27, 22:16
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Det där får du fundera på lite, kanske trillar en liten pollett ner med lite tur.

Haha. Ok, du har alltså inget svar på vad han har att vinna på att bara nämna de saker som nämnts i media. Tack.
Senast redigerad av enough-is-enough 2021-09-27 kl. 22:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in