Citat:
Ursprungligen postat av
Dalulven
Hehe! Jag uppskattar din humor. Man har åtminstone roligt i den här tråden.
Problemet är att den uppgiften, om jackans längd, bara nämns en gång, och att den antagligen är avskriven från anteckningar. Tänk om den var ett missförstånd. En liten rad som bygger en hel teori.
Uppgiften hade känts betydligt intressantare och stabilare om den kommit från ett bandat och transkriberat ord för ord-förhör, snarare än från en polismans, antar jag, referat av ett förhör. Det är märkligt och trist att ett så viktigt vittne som NF inte förhördes mer ingående.
Hur förklarar du förresten att mannen som NF mötte "gick lite underligt"?
Låter "händerna i fickorna" som en målinriktad lönnmördare?
Tack! Ett gott skratt förlänger livet.

Till dina frågor:
Jag tror ju inte att det var en målinriktad lönnmördare sköt OP, utan istället en person som av en ren tillfällighet såg LOP komma till biografen utan några medföljande livvakter och sen av hat eller någon annan anledning bestämde sig för att återvända dit med ett vapen för att försöka skjuta OP.
"Gick med händerna" i fickorna tycker jag talar för att tensonmannen är samma person som den jag tror. Nämligen grandmannen.
Det finns vittnesmål vid grand om denna mannen som ses både stå och gå med händerna i fickorna. Det som gör det intressant är att det är de snedställda fickorna över bröstet som nämns. T.ex. MP och vittnet Stark.
Det som är lite speciellt med tensonliknande jackor är att de har raka fickor nedtill och snedställda fickor i brösthöjd.
https://i.imgur.com/rR7CQNF.jpg.
Därför hade det varit väldigt spännande och veta vilka fickor som NF menade. Om tensonmannen som NF såg gå efter LOP på Sveavägen gick med händerna i de snedställda fickorna i brösthöjd så talar det ännu mer för att grandmannen och tensonmannen är en och samma person.
Jag tror att det var så och att NF la märke till de snedställda fickorna i brösthöjd för att mannen gick med händerna instuckna där. P.g.a. att NF lade märke till de snedställda fickorna samt jackans typ och längd så kom han att tänka på och jämförde det sen med en tensonjacka.
Att mannen "gick lite underligt" behöver inte betyda att han raglade omkring som en berusad person. Det borde NF i så fall lagt märke till och nämnt vid förhör. Det finns andra gångstilar som kanske kan se lite underliga ut , långa steg , gå med uppdragna axlar mm.