2021-09-11, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Problemet är att den uppgiften, om jackans längd, bara nämns en gång, och att den antagligen är avskriven från anteckningar. Tänk om den var ett missförstånd. En liten rad som bygger en hel teori.

Uppgiften hade känts betydligt intressantare och stabilare om den kommit från ett bandat och transkriberat ord för ord-förhör, snarare än från en polismans, antar jag, referat av ett förhör.

Utsagan om jackans längd återkommer när NF konfronteras med VG. (Frågan diskuterades i huvudtråden 10-11/4-21.)

https://drive.google.com/file/d/1W_iS-qzMPp8y0bsmqviSvvxrnlaJi8s6/view
Citera
2021-09-11, 00:57
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nononeverno
Utsagan om jackans längd återkommer när NF konfronteras med VG. (Frågan diskuterades i huvudtråden 10-11/4-21.)

https://drive.google.com/file/d/1W_iS-qzMPp8y0bsmqviSvvxrnlaJi8s6/view

Ok. Intressant! Det där protokollet har jag helt missat. Ska spana in er diskussion närmare.

Synd bara att det inte finns någon bild på hur 1-8 var klädda: "Det var en blå jacka, lite längre än den här som de har på sig. En Tennsonjacka eller fjällräven eller något sånt." Tänk om de hade navellånga skinnjackor ...

Har svårt att klämma in någon annan än AB som Tensonmannen. Men man ska tydligen inte hugga det i sten.
Citera
2021-09-11, 02:05
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
När jag läser Lisbeths första förhör och även det inofficiella från sjukhuset så hittar jag att hon säger "blå, lite bullig täckjacka" men inte mörkblå. Är jag fel ute?
Läs Christianssons och Rimborns uppgifter.
Citera
2021-09-11, 03:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Bingo..
Inte heller kunde du ta ordet gissning eller chansning i din mun...

Stödet är den ordagranna uppgiften i sig.
I övrigt så finns det mycket riktigt inget stöd, men som med så många andra uppgifter också.
Det är här som du med flera väljer att tolka SE's uppgifter på ett helt eget sätt.

"Dålig kännedom om förhållandena på mordplatsen" likt att "hans berättelse inte går ihop det minsta" blir slappa påståenden när de inte preciseras. Bättre kan du.
Jag hänvisar till den genomgång jag postade i början av sommaren.
Citera
2021-09-11, 03:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
I det första "förhöret" den 1 mars nämner han den mörkblå jackan, lyssnar man på Delsborns lugna och sakliga berättelse i Ekosändningen på morgonen (det gjorde säkert SE) där AD nämner långrock och att GM var ca 1.80 lång, så förstår man att det fanns all anledning för Stig (som GM) att sätta en jacka på gärningsmannen så fort som möjligt. Det fanns ju redan uppgifter om det så det var bara att haka på där.
Ja det kan finnas flera tänkbara skäl till att SE sade blå täckjacka. Inget i materialet tyder dock på att något samtal skedde mellan SE och LP.Det är märkligt att ingen annan noterade detta samtal trots att ett antal människor måste ha stött precis kring dessa två.
Citera
2021-09-11, 07:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Läs Christianssons och Rimborns uppgifter.

Hittar ingenting i Rimborns förhör? Du får gärna visa.
Senast redigerad av Makarov.24 2021-09-11 kl. 07:28.
Citera
2021-09-11, 10:26
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Hehe! Jag uppskattar din humor. Man har åtminstone roligt i den här tråden.

Problemet är att den uppgiften, om jackans längd, bara nämns en gång, och att den antagligen är avskriven från anteckningar. Tänk om den var ett missförstånd. En liten rad som bygger en hel teori.

Uppgiften hade känts betydligt intressantare och stabilare om den kommit från ett bandat och transkriberat ord för ord-förhör, snarare än från en polismans, antar jag, referat av ett förhör. Det är märkligt och trist att ett så viktigt vittne som NF inte förhördes mer ingående.

Hur förklarar du förresten att mannen som NF mötte "gick lite underligt"?

Låter "händerna i fickorna" som en målinriktad lönnmördare?

Tack! Ett gott skratt förlänger livet. Till dina frågor:

Jag tror ju inte att det var en målinriktad lönnmördare sköt OP, utan istället en person som av en ren tillfällighet såg LOP komma till biografen utan några medföljande livvakter och sen av hat eller någon annan anledning bestämde sig för att återvända dit med ett vapen för att försöka skjuta OP.

"Gick med händerna" i fickorna tycker jag talar för att tensonmannen är samma person som den jag tror. Nämligen grandmannen.

Det finns vittnesmål vid grand om denna mannen som ses både stå och gå med händerna i fickorna. Det som gör det intressant är att det är de snedställda fickorna över bröstet som nämns. T.ex. MP och vittnet Stark.

Det som är lite speciellt med tensonliknande jackor är att de har raka fickor nedtill och snedställda fickor i brösthöjd. https://i.imgur.com/rR7CQNF.jpg.

Därför hade det varit väldigt spännande och veta vilka fickor som NF menade. Om tensonmannen som NF såg gå efter LOP på Sveavägen gick med händerna i de snedställda fickorna i brösthöjd så talar det ännu mer för att grandmannen och tensonmannen är en och samma person.

Jag tror att det var så och att NF la märke till de snedställda fickorna i brösthöjd för att mannen gick med händerna instuckna där. P.g.a. att NF lade märke till de snedställda fickorna samt jackans typ och längd så kom han att tänka på och jämförde det sen med en tensonjacka.

Att mannen "gick lite underligt" behöver inte betyda att han raglade omkring som en berusad person. Det borde NF i så fall lagt märke till och nämnt vid förhör. Det finns andra gångstilar som kanske kan se lite underliga ut , långa steg , gå med uppdragna axlar mm.
Senast redigerad av HAARP 2021-09-11 kl. 10:29.
Citera
2021-09-11, 10:48
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Hittar ingenting i Rimborns förhör? Du får gärna visa.

Ah, det är Rimborns PM
https://imgur.com/gallery/tI8mr4V

Här är PM:et
https://drive.google.com/file/d/1GRzGDGnVw_u0AmD7ngYhpyHNPZqj7Oo7/view
Senast redigerad av MOPspanaren 2021-09-11 kl. 10:51.
Citera
2021-09-11, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag har uppfattat det som att SE nog var in på Skandia en kortare sväng måndagen den 3/3 och berättade för folk där vad han hade varit med om på mordkvällen. Möjligt att det är SVT som av någon anledning sedan har velat senarelägga det här besöket till måndagen den 10/3, och att man här kan ha påverkat praktikantens minnesbild (kanske kan han t.ex. innan intervjun ha fått se SVT:s filmklipp från minnesstunden).

I filmen "Palmemördaren" (länk nedan, kolla 12:50 - 14:20 in i filmen) skickar man först SE på semester till Idre, och hoppar sedan fram en vecka till måndagen den 10/3 då en minnesstund hölls för Palme. Sedan kommer en intervju med praktikanten, som minns att det var fullt med folk på Sveavägen den dag då SE kom in och berättade vad han hade varit med om under mordkvällen. Man får alltså ett intryck här av att SE skall ha berättat det här för praktikanten först på måndagen den 10/3, dvs. samma dag som minnesstunden hölls. Men efter att ha sett hur SVT mixtrade med teckningen och "SE:s iakttagelse av Lars J" kanske man skall förhålla sig lite skeptisk till hur saker presenteras i den här filmen. Jag tycker att det finns några saker som talar för att det snarare var måndagen den 3/3 som SE tittade in.

En sådan sak är att man bara praoar i två veckor, och det verkar vara helt klart att praktikanten praoade den vecka som Palme sköts i slutet på, och att han också praoade veckan efter mordet, dvs. veckan som började med måndagen den 3/3. Jag tror inte att praon fortfarande praoade på måndagen den 10/3 då minnesstunden hölls, utan att hans minne av att det var mycket folk samlade på Sveavägen mer troligt är ett minne från måndagen den 3/3. Det bör ha varit rätt mycket folk samlade på Sveavägen även den 3/3, som ju var bara några dagar efter mordet.

En annan sak som talar för att det bör ha varit måndagen den 3/3 är att enligt praktikanten skall ju SE vid det här tillfället ha berättat att han hade sprungit efter gärningsmannen snarare än efter poliserna. Den versionen (som SE alltså skall ha berättat för fem av varandra oberoende personer) drog han knappast mer efter att Lars J hade trätt fram i en intervju i Aftonbladet den 4/3, och då berättat att det var han som var vittnet som hade sprungit efter gärningsmannen.

https://www.svtplay.se/video/29567032/palmemordaren?position=764&id=jXYPGJq

GW: Kan Stig Engström ha varit på Skandia någon gång under veckan då han hade semester?

FT: Det kan jag inte säga något om. Det jag kommer ihåg är att jag träffade honom samma dag som minnesstunden, efter hans semester. Och att han då berättade att han sprungit samma väg som mördaren.

GW: Sa han att han jagat mördaren?

FT: Det kan jag inte säga att han sa.
Citera
2021-09-11, 12:00
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
GW: Kan Stig Engström ha varit på Skandia någon gång under veckan då han hade semester?

FT: Det kan jag inte säga något om. Det jag kommer ihåg är att jag träffade honom samma dag som minnesstunden, efter hans semester. Och att han då berättade att han sprungit samma väg som mördaren.

Sen är det ju också ett fakta att springa efter polisen faktiskt är att springa efter mördaren. Kan lika gärna vara de få som påstår att SE sagt han sprungit efter mördaren som ändrat storyn i sina huvuden, eftersom att springa efter mördaren är en direkt följd av att man springer efter polisen.

Hela grejen med att han ska ha åkt till Skandia för att säga han var uppe på åsen för att förklara att han matchar signalementet på David bagares gata bygger på hörsägen från några få vittnen. Ett luftslott. Praoeleven ger inte stöd för teorin mer än att han själv kan ha varit där 3/3. Men det betyder ju verkligen ingenting.

Sen förstår jag inte tanken med att han inte efter 4/3 kan säga att han sprang därruppe eftersom att LJ trätt fram. Det framgick redan på natten att nån hade sprungit efter. De flesta som tror att SE är skyldig tror ju också att han faktiskt såg LJ.
Senast redigerad av enough-is-enough 2021-09-11 kl. 12:11.
Citera
2021-09-11, 12:09
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay

Uppgifterna om att SE skall ha sagt sig ha sett och följt efter gärningsmannen skall FT tydligen ha lämnat till polisen redan 1993. Kanske ännu svårare att minnas allting helt rätt nu 2021. Lampers kommenterade ju det här sedan på Walls hemsida:
Citera
2021-09-11, 12:27
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Uppgifterna om att SE skall ha sagt sig ha sett och följt efter gärningsmannen skall FT tydligen ha lämnat till polisen redan 1993. Kanske ännu svårare att minnas allting helt rätt nu 2021. Lampers kommenterade ju det här sedan på Walls hemsida:

Då borde det vara enkelt få tag på förhöret där detta sägs. Men vi kan säga han sagt detta till polisen. På vilket sätt skiljer det sig från storyn som SE ger? Han tror sig ju se en misstänkt person, han springer efter polisen i, vilket ju är att springa efter mördaren.
Senast redigerad av enough-is-enough 2021-09-11 kl. 12:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in