• 2
  • 3
2012-08-22, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ittam
Jag har nu mailat angående bolån till ikano bank...

fick svaret: "Det är självklart bra att du har möjligheten att lägga in en så stor kontantinsats, men vi räknar med att du ska klara av en ränta på 7,50% för bolånet. Samt att du varje månad efter du betalt din totala boendekostnad och andra eventuella lån ska ha 8 500kr kvar att leva för.

Så med som det ser ut idag kommer vi inte kunna hjälpa dig."

det går kanske inte så bra när min lön är ca 10.000..

kanske dags att söka nytt jobb

7,5% ränta? Dags att byta bank? Jag köpte precis en lägenhet och betalar 3.2% ränta.

Hade jag varit du så hade jag köpt en bostad. Saknar du pengar/behöver större inkomst så får du väl spara ihop eller vänta tills du skaffar ett bättre betalt jobb
Citera
2012-08-22, 16:05
Medlem
kurt-sunes avatar
Spara först till det mest nödvändiga dvs en bostad (15% kontantinsats helst gärna 25%). Aktier är en stor risk oavsett bolag. Men allt beror på din livssituation egentligen.

Först köper man bostad sedan köper man aktier som man aldrig säljer och får ränta av utdelningen.

Bra aktier:

H&M, Holmen, SCA, Skanska, Lundbergföretagen, Kinnevik etc

Kör hårt!
Citera
2012-08-22, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alfons1337
Jag hade unnat mig en finare bil
Fast bostadsrätt hade väl vart det "rätta" att köpa.

Hade det varit jag, så hade jag satt pengarna på ett högräntekonto med insättningsgaranti och g(l)öm bort dem tills du verkligen behöver dem. Exempel på insättningsställen är BlueStep, Marginalen, Hoist, mfl. Se separat tråd om bästa alternativen.

Ska du studera på högskolan så kan du fundera på om det är värt att ta av dessa pengar, men så länge som CSN räntan är så pass låg som de senaste åren så är det nog bättre att låta dem förränta sig. När du väl är klar med studierna så har pengarna vuxit med ränta på ränta och du har en inkomst som möjliggör bostadsköp med kontantinsatsen. Det fina med det är att eftersom man gör bostadskarriär så är ens förlorade familjemedlem på så sätt och vis med en genom livet. Det är en klen tröst, men ändock en liten tröst. Det har det i alla fall varit för mig.
Citera
2012-08-22, 17:08
Medlem
Som nämnt tidigare. Köp lite aktier.

Föreslår: h&m, oriflame och Handelsbanken
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto