• 1
  • 2
2012-08-22, 10:44
Medlem
Min pappa gick nyligen bort, 52 år gammal.

Han jobbade som rektor på en skola och alltså inom kommunen. När han dog fick jag 120.000 kr insatt på mitt konto eftersom jag vart under 20 år när han gick bort och hela summan fick jag alltså av kommunen.

Det var nu ett år sedan jag fick pengarna och funderar varje dag vad jag ska göra med denna summan. Vad är smartast att göra? Investera, resa eller spara till studier? eller har ni några andra förslag...

Börjar få lite smått panik vill inte riskera att slösa de på onördigheter
Citera
2012-08-22, 10:47
Medlem
Ducken11s avatar
Kontantinsats för en bostadsrätt?
Citera
2012-08-22, 10:50
Medlem
Köp aktier i Betsson B

Ger sig in på den asiatiska spelmarknaden, har även ett ny startat företag angler gaming som du kan köpa lite i.

men en kontaninsats i en lägenhet är ju riktigt safe :-)
Citera
2012-08-22, 10:51
Medlem
Otems avatar
Invenstera i saker som du anser är viktigt och vettigt, lägg inte pengar på massa onödigt, då är dom snart slut.
Citera
2012-08-22, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ducken11
Kontantinsats för en bostadsrätt?

fast det är väldigt svårt att ta lån när man är ung och inte har någon bra inkomst... sen har jag inte så gott ställt hemma heller, så har ingen borgensman och inte direkt några säkerheter, såsom sommarhus eller dylikt...
Citera
2012-08-22, 10:53
Medlem
Jag hade unnat mig en finare bil
Fast bostadsrätt hade väl vart det "rätta" att köpa.
Senast redigerad av Alfons1337 2012-08-22 kl. 10:55.
Citera
2012-08-22, 11:01
Medlem
Ducken11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ittam
fast det är väldigt svårt att ta lån när man är ung och inte har någon bra inkomst... sen har jag inte så gott ställt hemma heller, så har ingen borgensman och inte direkt några säkerheter, såsom sommarhus eller dylikt...

Spara till en kontant insats då, jag utgår från att du planerar att skaffa jobb inom en inte allt för avlägsen framtid?
Citera
2012-08-22, 11:05
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ittam
Min pappa gick nyligen bort, 52 år gammal.

Han jobbade som rektor på en skola och alltså inom kommunen. När han dog fick jag 120.000 kr insatt på mitt konto eftersom jag vart under 20 år när han gick bort och hela summan fick jag alltså av kommunen.

Det var nu ett år sedan jag fick pengarna och funderar varje dag vad jag ska göra med denna summan. Vad är smartast att göra? Investera, resa eller spara till studier? eller har ni några andra förslag...

Börjar få lite smått panik vill inte riskera att slösa de på onördigheter

Investera pengarna i säkra aktier, Avanza Zero eller ett högräntekonto. Res inte för pengarna. Vill du resa eller köpa en fin bil får du spara ihop de pengarna genom arbete, annars kommer du ångra dig den dagen du vill köpa hus eller bostadsrätt.
Citera
2012-08-22, 11:06
Medlem
G-punktens avatar
Om du är nojjig att förlora pengar så lås dom på några lågrisk fonder så tjänar du samtidigt!

Citat:
Ursprungligen postat av Otem
Invenstera i saker som du anser är viktigt och vettigt, lägg inte pengar på massa onödigt, då är dom snart slut.

Tänk om han dör om 5 månader då? Fatta va najs att ha levt jävligt bra under dom då?
Citera
2012-08-22, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ducken11
Spara till en kontant insats då, jag utgår från att du planerar att skaffa jobb inom en inte allt för avlägsen framtid?

Jag har redan en fast anställning , men under restaurang avtalet=skit lön.

Får ut max 13 000 om jag jobbar röven av mig. känns inte som jag kommer få ett bolån på det.

Men har mejlat och frågat lite banker nu , så hoppas jag skulle kunna göra det. Då är det nog så jag kommer investera mina deg.
Citera
2012-08-22, 11:19
Medlem
Otems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G-punkten
Tänk om han dör om 5 månader då? Fatta va najs att ha levt jävligt bra under dom då?

Jo förvisso.
Citera
2012-08-22, 11:30
Medlem
Oavsett vart du bor så är nog bostadsrätt they way to go.

Billigt boende är i 99% av fallen en bra affär.

I vissa städer kan du köpa en bostadsrätt för de pengarna, och i Stockholm så har du åtminstonde redan halva insatsen.

Om du inte är så haj på fonder och aktier och vill lägga undan pengarna till något vettigt så har t.ex. SBAB 3.25% ränta på sparbelopp. Detta är då i princip riskfritt (Såvida banken ej går under)
https://www.sbab.se/

Om jag vore dig skulle jag använda pengarna till vettiga saker som körkort och bostad. Visst kan man bränna större summor pengar fort på skitgrejer. Jag brände nästan 150k i början av året efter en bonus på en jäkla massa shopping, lite resor och mycket god mat.

Men nu så här känns det ju jäkligt onödigt och hade nog hellre gjord något vettigare av dem som ger mig en bättre privatekonomi varje månad.

Om du någonsin börjar plugga så tar för guds skull CSN lånet i stället för att leva på de här pengarna. Räntan du kan få på pengarna är mera än vad du betalar tillbaka sen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in