2012-08-22, 10:21
Medlem
Har kännt en klump inuti magen (Rätt stor, golfboll? Mjuk och lite rörlig, gör inte ont men spänner lite ibland) sedan snart 2 veckors tid tillbaka, på höger sida i höjd med naveln. Känns tydligast när jag står upp och kan kännas både från magen & ryggen. Nån som har nån aning om vad sjutton det kan va?

Efter att ha ringt 1177 i fredags och blivit tillsagt att ringa vårdcentralen fick jag en tid direkt samma dag (!). Men läkaren verkade lugn och sa egentligen ingenting alls om vad det kunde vara, utan bara att han skulle skicka en remiss till ultraljud. Lät på honom som att "ah nån gång framöver", inte så bråttom..

Men nu sitter jag här, orolig som fan och kan inte sova om nätterna. Är oerhört trött i kroppen och orkeslös, yr på kvällarna, har huvudvärk och känner mig febrig. Fast när jag tar tempen visar den märkligt nog på mellan 35,6-36,1 vid alla tillfällen jag mätt..(trasig termometer?) Har dessutom klåda på smalbenen helt plötsligt och gått ner 4-5kg den senaste tiden utan nån direkt.. ansträngning.
Det som gör mig orolig är nog inte i första hand själva klumpen, utan bekymmer med sjukdomar och undersökningar och skit just precis i en period i mitt liv då jag inte KAN vara/har tid att vara sjuk.. Öppnar en butik om 2 veckor och då blir det jobb 15-20 timmar om dygnet..

Så man hade ju gärna velat kolla detta nu medan man fortfarande kan. Har fortfarande inte fått nån lapp om tid för UL, kan man ringa och "jäkta" dom? Bryr dom sig om att det är bråttom? Finns ju fler än jag som ska ha tid antagligen liksom..

Tips, råd, någon? Tack på förhand!

(Tjej, 22)
Citera
2012-08-22, 10:26
Medlem
Polloss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinfang
Har kännt en klump inuti magen (Rätt stor, golfboll? Mjuk och lite rörlig, gör inte ont men spänner lite ibland) sedan snart 2 veckors tid tillbaka, på höger sida i höjd med naveln. Känns tydligast när jag står upp och kan kännas både från magen & ryggen. Nån som har nån aning om vad sjutton det kan va?

Efter att ha ringt 1177 i fredags och blivit tillsagt att ringa vårdcentralen fick jag en tid direkt samma dag (!). Men läkaren verkade lugn och sa egentligen ingenting alls om vad det kunde vara, utan bara att han skulle skicka en remiss till ultraljud. Lät på honom som att "ah nån gång framöver", inte så bråttom..

Men nu sitter jag här, orolig som fan och kan inte sova om nätterna. Är oerhört trött i kroppen och orkeslös, yr på kvällarna, har huvudvärk och känner mig febrig. Fast när jag tar tempen visar den märkligt nog på mellan 35,6-36,1 vid alla tillfällen jag mätt..(trasig termometer?) Har dessutom klåda på smalbenen helt plötsligt och gått ner 4-5kg den senaste tiden utan nån direkt.. ansträngning.
Det som gör mig orolig är nog inte i första hand själva klumpen, utan bekymmer med sjukdomar och undersökningar och skit just precis i en period i mitt liv då jag inte KAN vara/har tid att vara sjuk.. Öppnar en butik om 2 veckor och då blir det jobb 15-20 timmar om dygnet..

Så man hade ju gärna velat kolla detta nu medan man fortfarande kan. Har fortfarande inte fått nån lapp om tid för UL, kan man ringa och "jäkta" dom? Bryr dom sig om att det är bråttom? Finns ju fler än jag som ska ha tid antagligen liksom..

Tips, råd, någon? Tack på förhand!

(Tjej, 22)

Kroppen brukar ju reagera på div problem genom smärta, feber etc. Tror läkaren var ganska lugn eftersom att du sa att det inte gör ont.

Ring läkaren/VC igen och säg vad du har för symptom, vill du få dem att bry sig lite extra säger du att det gör ont också
Citera
2012-08-22, 10:54
Medlem
Butterkakans avatar
Det kan vara svårt även för läkare att fastställa en korrekt diagnos endast genom känna utanpå.
Men via ultraljudet kommer de kunna se om det kan röra sig om en luftbubbla, eller nån vätskecysta av något slag, (godartad förändring).
De flesta unga tjejer som söker för magont och upptäcker knölar så är det helt ofarligt. De mesta spricker av sig själv, du kan bli sjukskriven i en vecka med smärtstillande.

Det du ska göra nu är att försöka ta det lugnt och försök tänka bort ditt kommande sjukhusbesök. Du ska dit för att få hjälp, det är väl obehagligare att fortsätta gå runt med ett problem?

Är du så orolig så tycker jag att du ska ringa och förklara din oro och berätta att du inte kan sova och att du känner dig starkt påverkad för övrigt.
Citera
2012-08-22, 11:32
Medlem
Okej, tack för svar. Jag tror väl egentligen också att det är nåt ofarligt, men vad det än är så _om_ det behöver göras nåt åt det, så hade jag ju verkligen behövt göra det NU, och inte om ett par veckor när jag inte kan ta ledigt.. Suck. Hoppas jag får kallelsen snart.. Vilken dålig tajming.. Farsan är på mig och vill att jag ska ta till akuten om dom inte hör av sig idag, men så kan man väl inte göra..? Det är ju inte "akut" i den bemärkelsen, och nog fan är sjukvården överbelastad ändå..

Kan inte sluta tänka på att om det är nåt värre, och jag inte kommer kunna jobba med nån ordning den närmsta tiden, så blir jag bokstavligen talat ruinerad.. Fan gör man då. Oförsäkrad och allt i nuläget. Fyfan.. Det här är inte bra. Djäkla orosmoln. : (
Citera
2012-08-22, 12:03
Medlem
Kontaka någon privat läkarmottagning. Kolla bara att läkaren är ansluten till den allmäna patientförsäkringen så blir det inte dyrare än ett besök på vårdcentralen.

Hade själv något liknande för ett par år sedan och fick en tid hos Sofiahemmet (i Stockholm) samma dag där vårdcentralen skulle remittera mig till Sös vilket skulle ta ett par veckor.

Nu var det i och försig inget farligt men att gå omkring och vara orolig och inte veta gör ju inte situationen direkt trevligare.
Citera
2012-08-22, 13:19
Medlem
Rompetrolls avatar
Ta kontakt med ultraljudsmottagningen och säg att du kan ta en tid med kort varsel. Det är ofta patienter ringer återbud i "sista minuten".
F.ö. är ultraljud en snabb undersökning och helt smärtfri.
Citera
2012-08-22, 14:13
Medlem
följer den med huden när du rör den är det troligtvis nån form av fettknöl. sitter den mer fast kan de vara värre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in