• 1
  • 2
2012-08-22, 10:13
Medlem
Hej!
Jag undrar om någon kan hjälpa mig? jag har gått i kbt-terapi sen februari (var 3e vecka), jag har ätit sertralin 50 mg dagligen sen februari och även varit några gånger hos en psykolog. Fortfarande lider jag dock av DAGLIG ångest. Jag undrar, tror ni att jag behöver/bör höja dosen sertralin? Det är jobbigt med daglig ångest. Eller ska jag vänta på att KBT-terapin kanske lättar "mitt bröst" så småningom?

Tacksam för svar!
Citera
2012-08-22, 11:17
Medlem
du kanske borde ha nån typ av ångestdämpade medicin som komplement till din antidepressiva medicin?
fråga din läkare om du kan få det, eller be om byte av sertralinet till nån annan antidepressiv medicin, kanske remeron? den ska vara bra mot både ångest och depression
Citera
2012-08-22, 11:46
Medlem
lithionits avatar
50 mg är ingenting för att citera en läkare jag hade "50 mg brukar jag bara använda på gamla tanter"

För en fysiskt frisk vuxen människa behövs nästan alltid 100 mg eller mer.
Om du är man sannolikt maxdos 200 mg.
Citera
2012-08-22, 11:48
Medlem
Bisarros avatar
Tror inte en doshöjning hjälper om du inte känner någon förbättring alls av den nu. Ångest är extremt svårt att behandla med mediciner, men det finns ju en hel del att prova så istället för att höja dosen tycker jag du ska be din läkare om att få prova någon helt annan typ av medicin mot ångesten. Ett säkert kort är ju bensodiazepiner, men de är ju dessvärre beroendeframkallande och kan - om man tar för ofta - förvärra ångesten kraftigt.
Citera
2012-08-22, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av celinaa
du kanske borde ha nån typ av ångestdämpade medicin som komplement till din antidepressiva medicin?
fråga din läkare om du kan få det, eller be om byte av sertralinet till nån annan antidepressiv medicin, kanske remeron? den ska vara bra mot både ångest och depression

Hej! Ja kanske det. Det vore jätteskönt att ha något mer. Tack för tipset
Citera
2012-08-22, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lithionit
50 mg är ingenting för att citera en läkare jag hade "50 mg brukar jag bara använda på gamla tanter"

För en fysiskt frisk vuxen människa behövs nästan alltid 100 mg eller mer.
Om du är man sannolikt maxdos 200 mg.

Oj, varför fick jag så mesig dos då tro? :P hade en ung tjej som var at-läkare först, så hon verkade inte så insatt i saker och ting. Hon sa bl.a. när hon ringde en gång att "man brukar nog inte höja dosen". Hmm. Lät som hon inte hade så bra koll :P Nu vet jag inte vem jag har, fick någon annan at-läkare en sväng men nu ska jag få någon annan igen tydligen...
Citera
2012-08-22, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bisarro
Tror inte en doshöjning hjälper om du inte känner någon förbättring alls av den nu. Ångest är extremt svårt att behandla med mediciner, men det finns ju en hel del att prova så istället för att höja dosen tycker jag du ska be din läkare om att få prova någon helt annan typ av medicin mot ångesten. Ett säkert kort är ju bensodiazepiner, men de är ju dessvärre beroendeframkallande och kan - om man tar för ofta - förvärra ångesten kraftigt.

Oj okej. Ja det verkar lite läskigt det där med beroendeframkallande medicin, men om man sköter den rätt kanske det kan gå bra? ska höra lite med läkaren. Stod tydligen på en väntelista för att komma på uppföljning i slutet av september.
Citera
2012-08-22, 14:37
Medlem
Bisarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 239
Oj okej. Ja det verkar lite läskigt det där med beroendeframkallande medicin, men om man sköter den rätt kanske det kan gå bra? ska höra lite med läkaren. Stod tydligen på en väntelista för att komma på uppföljning i slutet av september.
Javisst, tar man en liten dos typ två gånger i veckan är det inga problem, men eftersom de är så effektiva kan det vara svårt att låta bli att ta dem oftare. Men som sagt, det finns andra mediciner också som inte är beroendeframkallande och kan ha effekt mot ångest.
Citera
2012-08-22, 15:06
Medlem
Byt läkare, 50 mg är löjligt.
Citera
2012-08-22, 15:11
Medlem
Bisarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lurchie
Byt läkare, 50 mg är löjligt.
Ur Fass:

Depression och tvångssyndrom

Vanlig effektiv dos är 50 mg dagligen. Dosen kan sedan ökas med 50 mg i taget i intervall om åtminstone en vecka under ett antal veckor. Den maximalt rekommenderade dosen är 200 mg dagligen.

Paniksyndrom, social fobi och posttraumatiskt stressyndrom

Behandlingen bör starta med 25 mg dagligen, och därefter ökas till 50 mg dagligen efter en vecka. Dosen kan sedan ökas med 50 mg i taget under ett antal veckor. Den maximalt rekommenderade dosen är 200 mg dagligen.

Får man ingen som helst effekt av 50 mg får man det troligen inte av högre heller. Och varför skulle han byta läkare? Det är bara att föreslå en dosökning och vips så får man det.
Citera
2012-08-22, 15:12
Medlem
Mandi74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bisarro

Dom flesta liknande mediciner brukar man börja i låg dos för att sen öka på tills önskad effekt är nådd eller till max dos. 50 mg är ingen max dos när det gäller ts medicin så varför skulle det inte hjälpa att höja dosen?

Citat:
Ursprungligen postat av 239
Oj, varför fick jag så mesig dos då tro? :P hade en ung tjej som var at-läkare först, så hon verkade inte så insatt i saker och ting. Hon sa bl.a. när hon ringde en gång att "man brukar nog inte höja dosen". Hmm. Lät som hon inte hade så bra koll :P Nu vet jag inte vem jag har, fick någon annan at-läkare en sväng men nu ska jag få någon annan igen tydligen...

Man brukar börjar med låg dos för att sen öka på den för att lättast kunna avgöra vilken dos som behövs. Tycker du ska boka en ny läkartid, med en ny läkare om du inte känner förtroende för den du har, för att diskutera din situation.
Citera
2012-08-22, 15:22
Medlem
Bisarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mandi74
Dom flesta liknande mediciner brukar man börja i låg dos för att sen öka på tills önskad effekt är nådd eller till max dos. 50 mg är ingen max dos när det gäller ts medicin så varför skulle det inte hjälpa att höja dosen?
Antingen blir man bättre av ökad mängd serotinin eller så blir man det inte, och om man blir det bör man få åtminstone lite effekt på 50 mg, det är inte en väldigt liten dos. Många blir inte hjälpta av SSRI men alldeles för många går igenom varenda en och provar höga doser osv. alldeles i onödan. Visst, man kan ju testa att höja till 200 mg men bättre är att istället testa en annan typ av medicin.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in