2005-03-23, 11:14
Medlem
Gemene Mans avatar
Var kan man köpa höns nu för tiden, någon som vet? Vill laga den gamla nationalklassikern höns & curry nu till påsk men det verkar ju inte finnas en enda affär inom landets gränser som säljer råvaran? Vad har hänt?
Citera
2005-03-23, 16:09
Medlem
Finns ibland att köpa djupfryst höns hos min lokale ica nasare. Har dock inte prövat. Ta ett snack med din handlare så tar han hem det till dig. Mycket god måltid du lyfter fram!!!
Citera
2005-03-25, 01:51
Medlem
StigAllans avatar
Så billigt som en broiler blivit på grund av att folk inte orkar stycka själva har medfört att hönsen hamnar på soptippen.
Det är dessutom betydligt kortare koktid på en broiler än en gammal seg höna.
Sist jag köpte en höna för höns och curry tror ja det var 4,5 kr/kg.
Köpte 3 st, dom erhöll ett väldigt långkok och det blev fin hönsbuljong dessutom.
Diverse grönsaker var tillsatta i grytan för fylligare smak och fågelköttet blev till höns och curry med buljongen i såsen.
Citera
2005-03-25, 10:34
Medlem
OliTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
Så billigt som en broiler blivit på grund av att folk inte orkar stycka själva har medfört att hönsen hamnar på soptippen.
Det är dessutom betydligt kortare koktid på en broiler än en gammal seg höna.
Sist jag köpte en höna för höns och curry tror ja det var 4,5 kr/kg.
Köpte 3 st, dom erhöll ett väldigt långkok och det blev fin hönsbuljong dessutom.
Diverse grönsaker var tillsatta i grytan för fylligare smak och fågelköttet blev till höns och curry med buljongen i såsen.

Det stämmer som du säger att det är kortare koktid på en broiler, men det är mer smak i en höna.
Citera
2005-03-25, 10:37
Medlem
Kowalskis avatar
Vi(vo) Prisma i Skärharlem utanför Stockholm säljer höns. Dem har höns-kunder från hela landet.
Citera
2005-03-25, 16:29
Bannlyst
Citat:

Helt sant, och skandal är ordet! De mals ner till jordförbättringsmedel, gamla värptrotjänare. Höna är definitivt överlägsen kyckling; välkokt blåbent höns med ris och currysås, mumma. Får väl ta fasta på Skärholmen-tipset då.
Citera
2005-03-25, 17:48
Medlem
Queen Ls avatar
Men om inte annat borde väl hönsen användas till hundmat och inte dumpas på tippen?
Citera
2005-03-25, 18:13
Medlem
pockis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Queen L
Men om inte annat borde väl hönsen användas till hundmat och inte dumpas på tippen?

Hamnar inte rätt mycket i skolmaten också?
Eller har dom gått över till kyckling där med?
Citera
2005-03-28, 00:00
Medlem
Gemene Mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kowalski
Vi(vo) Prisma i Skärharlem utanför Stockholm säljer höns. Dem har höns-kunder från hela landet.
Stort tack för den infon, ska dit så fort jag får tillfälle. Och som många andra redan påpekat är detta inget mindre än en ren skandal och dessutom en smärre katastrof för den svenska husmanskosten, särskilt med tanke på hur många kedjor skryter om vilket fantastiskt utbud de har fått..
Citera
2005-03-28, 00:17
Medlem
Hunk Goldens avatar
alla säljer bara marinerad kycklingfilé skandal!! vatten har jag i kranen hemma vill inte bära hem den i form av is...

en höna späckade m vitlök å fefferoni, ett gäng morötter å kryddor i en lergryta. long time i ugnen på högvärme... nice
Citera
2005-03-28, 00:40
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hunk Golden
alla säljer bara marinerad kycklingfilé skandal!! vatten har jag i kranen hemma vill inte bära hem den i form av is...

Visst fan är det irriterande att dom kallar sitt mygel för marinering.
Sätta till sockerlag eller vad dom har hittat på bara för att tynga påsen.
Har sedan länge vägrat köpa skit som säljs för att blåsa konsumenter som inte tror att dom är kapabla att själv krydda sin kyckling.
Att betala dyra pengar för upp till 20 eller kanske mer procent smaksatt vatten bör betraktas som lurendrejeri!
Citera
2005-03-28, 00:44
Medlem
Madchilds avatar
Citat:
Visst fan är det irriterande att dom kallar sitt mygel för marinering.
Sätta till sockerlag eller vad dom har hittat på bara för att tynga påsen.
Har sedan länge vägrat köpa skit som säljs för att blåsa konsumenter som inte tror att dom är kapabla att själv krydda sin kyckling.
Att betala dyra pengar för upp till 20 eller kanske mer procent smaksatt vatten bör betraktas som lurendrejeri!

Vet inte om det stämmer men jag har även hört att de inte är lika hårda kontroller när det kallas marinerad kyckling istållet för rå kyckling..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in